|
کدخبر: 37306

گزارش نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت در الجزایر

اوپک: نیازی به افزایش تولید نیست

در جلسه اخیر کمیته وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک در الجزایر سهیل المضروعی رئیس دوره‌ای این سازمان اعلام کرد حجم تولید فعلی پاسخگوی نیاز بازار جهانی است.

گسترش نیوز: رئیس دوره‌ای اوپک با بیان این مطلب در نشست روز یکشنبه در جمع کشورهای عضو و غیر عضو گفت: میزان تولید فعلی قادر است تا تعادل بازار جهانی را برای مدت طولانی کنترل و حفظ کند و به نظر نمی‌رسد تولید بیش از حد و یا افزایش عرضه ضروری باشد.

BarkindoKremlin.jpg

المضروعی که وزیر نفت امارات متحده عربی نیز هست خواهان برگزاری نشست سطح بالا میان اعضا، کشورهای غیر عضو و مشتریان بازار جهانی شد و ابراز امیدواری کرد اوپک بتواند کشورهای تولید‌کننده را به افزایش سقف تولید و پیوستن به توافقنامه‌ها به منظور حفظ تعادل بازار جهانی محصولات انرژی جذب کند.

این موضوع به یکی از دلایل افزایش نرخ نفت در ماه‌های اخیر تبدیل شده و اکنون گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش تولید بعضی کشورها برای جبران کاهش صادرات ایران بعد از اعمال تحریم‌ ادامه دارد.

بیژن زنگنه وزیر نفت ابراز امیدواری کرد تهدید امریکا اعضای اوپک را وحشت‌زده نکند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز پنج‌شنبه ۲۹ شهریور در توییتر خود نوشت کشورهای مورد حمایت امریکا در خاور میانه بدون این حمایت مدت زیادی امن نخواهند ماند و انتقاد کرد که این کشورها همچنان برای بالا بردن نرخ نفت تلاش می‌کنند.

OpecZanganeh.jpg

قابل ذکر است که کمیته وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک از چهار کشور الجزایر، عربستان سعودی، کویت و ونزوئلا تشکیل شده که در کنار دو عضو غیر دائم روسیه و عمان آن را تشکیل داده‌اند. مأموریت این کمیته حصول اطمینان از اجرای اعلامیه الجزیره در سال ۲۰۱۶ است که هدف آن کاهش تولید نفت در کشورهای هیات مدیره با ۱.۸ میلیون بشکه در روز بود. این توافق برای تنظیم تولید در محدوده ۳۲.۵ میلیون بشکه در روز به ۳۳ میلیون بشکه به امضا رسید. این توافق تلاشی از جانب این سازمان برای مبارزه با کاهش نرخ نفت بود.

براساس گزارش جهانی چشم‌انداز نفتی اوپک ۲۰۱۸ (WOO)، که در جلسه ارائه شد انتظار می‌رود نفت تا سال ۲۰۴۰ بزرگترین منبع سوخت جهانی با بزرگترین سهم در بازار انرژی جهان باقی بماند. انتظار می‌رود تقاضا برای آن دوره به بیش از ۱۱۱.۷ میلیون بشکه در روز صعود کند.

تقاضای جهانی گاز مایع در حال تجربه بزرگترین رشد تقاضا در سال‌های اخیر است در حالی که، تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر نیز شاهد رشد متناسب خواهد بود.

محمد سانوسی بارکیندو دبیر کل اوپک که گزارش چشم‌انداز جهانی نفت را در این جلسه ارائه کرد، گفت: اهمیت پیشرفت‌های اخیر به‌خصوص در حفظ ثبات و تعادل بازار در سال‌های اخیر به شدت حیاتی است و اثر آن بر اقتصاد جهان در سال‌های آینده محسوس و قابل مشاهده خواهد بود.

حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیات عامل اوپک، در این اجلاس حضور داشت و بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، که ابتدا گفته شده بود به این نشست خواهد رفت سفر خود را لغو کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها