|
کدخبر: 37166

نگاهی به بزرگترین مخازن حمل اف‌ال‌ان‌جی جهان

ساکنان دریا، غول‌های اقیانوس پیما

کشتی‌های حامل گاز طبیعی مایع (FLNG) از بزرگترین تجهیزات ساحلی در صنایع نفت و گاز جهان هستند. طرز کار آنها چگونه است؟ بزرگترین آنها در جهان کدامند؟ کجا کار می‌کنند و توان تولید چه مقدار گاز مایع دارند؟

گسترش نیوز: شناور ال‌ان‌جی (اف‌ال‌ان‌جی) نوعی کشتی با تجهیزات مایع‌سازی گاز است که در دریا گاز یک میدان را دریافت کرده و همان‌جا تحت فشار بالا و دمای زیر ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد، حجم آن را ۶۰۰ بار کاهش می‌دهد و به گاز مایع ال‌ان‌جی تبدیل کرده و به سوی بازارهای مقصد حمل می‌کند. در این مطلب نگاهی انداختیم به پنج پهن پیکر اقیانوس پیما که تولید و تحویل اف‌ال‌ان‌جی به بازار جهانی را بر عهده دارند...

LNG.jpg

هیلی اپیسو [Hilli Episeyo] هنگامی که تانکر حمل گاز طبیعی هیلی در سال ۱۹۷۵ ساخته شد به نخستین تانکر فوق سنگین FLNG در جهان تبدیل و در فهرست بزرگترین کشتی‌های صنایع دریایی قرار گرفت تا در آب‌های کامرون واقع در خلیج گینه کار خود را آغاز کند. این پروژه توسط شرکت صنایع دریایی کِپل سنگاپور در ازای دریافت مبلغ ۱.۲ میلیارد دلار اجرا شد که هم اکنون در اختیار و مشغول به کار در شرکت گلار ال‌ان‌جی است.

PFLNG2.jpg

هیلی ایپسو اف‌ال‌ان‌جی با طول ۲۹۴ متر و گنجایش ۱۲۵ میلیون متر مکعب برای تولید حدودی ۲.۴ میلیون تن گاز طبیعی مایع طراحی شده است. نخستین کشتی تبدیل FLNG کارخانه سنگاپور را در اکتبر ۲۰۱۷ ترک کرد و در اواخر نوامبر به کامرون وارد شد. سپس به میدان گازی ساناگا نخستین پایگاه تاسیساتی کامرون متصل شد. ضمنا این میدان برای تامین برق مورد نیاز نیروگاه ۲۱ مگاواتی کریبی تاسیس شده است.

فورتونا ( Fortuna ) یکی دیگر از پایگاه‌های تبدیل گاز مایع شرکت گلار تانکر اف‌ال‌ان‌جی فورتونا است. اعلام شده که طول آن بر حسب پیشرفت ۳۵۷ میلیون متر مکعب است و پروژه تبدیل حدود ۱.۵ میلیارد هزینه در برداشته که هزینه‌های بالادستی افزوده شده بالغ بر ۰.۶ میلیارد دلار است. سرمایه‌گذاران چینی حدود ۱.۲ میلیارد دلار از هزینه کل پروژه را تامین می‌کنند.

FortunaFLNG.jpg

براساس گزارش آژانس جهانی حمل‌ونقل گاز، فورتونا در مقایسه با هیلی ایپسو کارآمدتر بوده و به تجهیزات بهتری برای مقابله با خطرات طبیعی در آب‌های آزاد و شرایط بد آب و هوایی مجهز است. در چشم‌انداز تانکر گاز طبیعی مایع فورتونا محفظه‌ای به حجم ۲۳۰ هزار متر مکعب گاز و تولید بیش از ۳ میلیون متر مکعب در ۲۰ سال از میدان گازی فورتانا در خلیج گینه دیده شده است.

تانکر فورتانا گاز طبیعی را در حال حرکت به مایع تبدیل و تحویل حامل‌های بازار می‌دهد. گلن راس مدیرعامل شرکت گلار به رویترز گفت: پیش‌بینی می‌شود که نخستین محموله ال‌ان‌جی فورتانا تا پایان سال ۲۰۲۱ تولید شود. همچنین دو یا سه طرح چشم‌انداز قوی برای هیلی ایپسو آماده داریم که پس از موفقیت آن در برنامه‌های فعلی در روند کاری آن ظاهر خواهد شد. شاهدیم که هیلی مفهوم جدیدی از منافع را اثبات کرده و این یک راه‌حل واقعی برای بر هم زدن راه‌حل‌های مخرب در صنعت است.

پتروناس تانکر اف‌ال‌ان‌جی پتروناس که به نام اختصاری PFLNG Satu خوانده می‌شود ۳۶۵ متر طول دارد و هم اکنون میان مالزی و اندونزی در میدان «ریو آرشیپلاگو» مشغول فعالیت است. نخستین بار اسفند ۹۶ ساتو پتروناس نخستین لوله تولید گاز طبیعی مایع را در میدان گازی کانویت مالزی به آب انداخت.

Petronas.jpg

براساس اعلام اولیه این لوله بیش از ۱۰ میلیارد دلار هزینه داشته و برای تولید ۱.۲ میلیون متر مکعب گاز طبیعی مایع برنامه‌ریزی شده است. این تانکر ظرفیت ذخیره بیش از ۳۵۴ هزار متر مکعب و از قابلیت جابه‌جایی ۶۰۰ هزار تن آب را در حالت کاملا برخوردار است. در طراحی این محصول ویژه امکانی گنجانده شده که می‌تواند ۲۰ سال بدون نیاز به خشک کردن در حالت عملیاتی باشد و در مکان‌های مختلف با شرایط متفاوت قابل استقرار هست. تولید بیش از عرضه در بازار گاز طبیعی مایع منجر به افت ۷۰ درصدی نرخ در بازار آسیا شده است.

هنگام بهره‌برداری از این مخزن عظیم اقیانوس پیما "پراسانس کاکاراپارث" تحلیلگر ارشد صنایع بالا دستی به رویترز گفت: پتروناس وارد باشگاه فوق العاده و بزرگی از بازیگران جهانی اف‌ال‌ان‌جی می‌شود. اما با قیمت‌های منحصر به فرد زیر ۵ دلار این محیط مکانی دشوار برای گرفتن سهم از بازار عرضه است.

مرجان جنوب مرجان جنوب یک طرح آینده نگر تولید FLNG است که غول انرژی ایتالیا انی(eni) آن را برای اجرا در میدان مرجان جنوب در منطقه چهار دریای موزامبیک رهبری می‌کند. این میدان تنها ۴۵۰ میلیارد متر مکعب گاز دارد. در ماه مارس ۲۰۱۷ انی قرارداد فروش و خرید سهام پروژه را با اکسون موبیل امضا کرد تا یک سهم از چهار سهم را به‌دست آورد.

Oceanic5000.jpg

با طول تقریبی ۴۳۰ متر انتظار می‌رود این تانکر تولید گاز طبیعی مایع ۳.۴ میلیون تن گاز را در ۲۵ سال به بازار جهانی تحویل دهد. مرجان حنوب نخستین پروژه اجرایی توسعه در منطقه چهار توسط انی و شرکا است. کلادیو دسکالزی، مدیرعامل انی در یک کنفرانس خبری گفت: همان گونه که جهان به یک ترکیب کم نظیر از مصرف انرژی تبدیل می‌شود استفاده از گاز برای دستیابی به آینده پایدار اهمیت بسیاری دارد. جاه طلبی ما برای تبدیل شدن به یک بازیگر جهانی و تاثیرگذار در بازار LNG مبتنی بر کار و روابط مثبت با شرکای اصلی همانند موزامبیک است. پروژه مرجان جنوب حجم قابل توجهی از منابع انرژی را برای توسعه کشور موزامبیک در اختیار آن قرار می‌دهد.

پیش درآمد شل با طول تقریبی ۴۸۸ متر و عرض ۷۴ متر پروژه پیش درآمد شرکت شل بزرگترین لوله تولید گاز مایع طبیعی جهان را از بزرگترین تسهیلات دریایی به آب انداخته است. برای دریافت تصویری دقیق‌تر از اندازه این غول اقیانوس، طول عرشه کشتی بیش از چهار زمین فوتبال است و ظرفیت محفظه نگهداری آن به اندازه ۱۷۵ استخر مخصوص المپیک است. به بیانی ساده تر ۴۳۷.۵۰۰ متر مکعب انواع مایعات.

PRELUDE.jpg

شل عنوان می‌کند پروژه پیش درآمدش که هم اکنون در حوزه‌های غربی ساحل استرالیا مستقر است، قادر خواهد بود حداقل ۳.۶ میلیون متر مکعب گاز مایع، ۱.۳ میلیون گاز طبیعی و ۰.۴ میلیون گاز مایع شده را به بازار جهانی تحویل دهد. این حجم میزان مورد نیاز گاز طبیعی در کشور هنگ‌کنگ با ۷.۴ میلیون نفر جمعیت را به طور کامل پوشش می‌دهد.

در صورت بارگیری کامل پیش درآمد اف‌ال‌ان‌جی شل، ۶۰۰ هزار تن آب را جابه‌جا می‌کند و اگرچه هزینه‌های این غول دریایی غیر قابل کشف است، تحلیلگران به رویترز گفته‌اند نرخ این محصول ۱۰.۸ تا ۱۲.۶ میلیارد دلار است. پس از انجام آخرین آزمایش‌ها در ماه ژوئن امسال، شل پیش‌بینی کرده تولید انبوه این کشتی پهن پیکر را از اواخر امسال آغاز کند. پیش درآمد در موقعیت و مکان کنونی خود ۲۰ تا ۲۵ سال به انجام ماموریت خواهد پرداخت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها