|
کدخبر: 34334

منابع درآمد ملت، محل تسویه حساب‌ سیاسی شد

مهم‌ترین عوامل توقف تدریجی صادرات نفت لیبی

مصطفی سانالا، رئیس هیات مدیره شرکت ملی هشدار داد در صورتی تعطیلی بنادر بزرگ لیبی تولید نفت این کشور با شیب روزانه کاهش خواهد یافت.

گسترش نیوز: رئیس هیات مدیره شرکت ملی نفت مستقر در طرابلس، در اظهاراتی ویدئویی، گفت: امروز تولید نفت ۵۲۷ هزار بشکه در روز است و فردا کمتر از این خواهد بود و پس فردا و روزهای پس از آن نیز به کاهش ادامه خواهد داد.

سانالا از ژنرال حفتار که کنترل شرق این کشور را در دست دارد، خواست کنترل بنادر نفتی را به شرکت ملی نفت در طرابلس منتقل کند. اما نیروهای حفتار کنترل بنادر شرق لیبی را به یک شرکت نفتی دیگر در شهر بنغازی داده‌اند.

GeneralHaftar.jfif

امریکا، انگلیس، فرانسه و ایتالیا نسبت به انتقال کنترل بنادر نفتی به شرکت دیگری به جز شرکت ملی نفت مستقر در طرابلس ابراز نگرانی کرده‌اند. این واگذاری غیرمنتظره به توقف صادرات حدود ۸۵۰ هزار بشکه در روز از بنادر لیبی منتهی شده است.

بی‌ثباتی لیبی تلاش‌های اوپک برای عرضه بیشتر و همچنین تلاش‌های مورد حمایت سازمان ملل متحد برای برگزاری انتخابات در سال میلادی جاری را پیچیده کرده است.

نیروهای حفتار می‌گویند: ارتش آنها برای حمایت از تاسیسات نفتی پولی دریافت نکرده است. سانالا در این ویدئو گفت: درآمد نفتی به بانک مرکزی فرستاده می‌شود و شرکت ملی نفت مسئول نحوه‌ توزیع آن نیست.

در حالی که لیبی بزرگترین ذخایر نفتی افریقا را در اختیار دارد. درگیری میان گروه‌های مسلح در رقابت برای نفوذ بر ثروت و منابع انرژی، تولید و صادرات این کشور را فلج کرده است.

رئیس هیات مدیره شرکت ملی نفت ابراز امیدواری کرد که حفتار برای ادامه تولید نفت، کنترل این بنادر را بازگرداند و اظهار کرد: هرگونه مذاکره می‌تواند با دولت بانک مرکزی و مجلس نمایندگان برگزار شود. لیبی در فوریه پیش از این‌ که نیروهای مسلح میدان الفیل به ظرفیت ۸۰ هزار بشکه در روز را تعطیل کنند، حدود ۱.۳ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کرد.

تاسیسات نفتی در خلیج سیرت به همراه بخش مرکزی قدیمی در شرایط نامطلوبی هستند و تنها ۱۳ مخزن نفتی در بندر راس لانوف عملیاتی هستند. مصطفی سالانا افزود: اجازه دهید نفت به خصوص در شرایط دشوار فعلی از سیاست جدا بماند. ما از همه می‌خواهیم تاسیسات نفتی را خارج از منازعات نگه دارند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها