|
کدخبر: 91642

در گفتگوی گسترش نیوز با پژوهشگر اقتصاد گردشگری مطرح شد:

جذب گردشگر از طریق معادن / با ظرفیت‌های ژئوتوریسم ایران آشنا شوید

مرتضی خاکسار گفت: در استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان پدیده‌های طبیعی گل‌افشان وجود دارد که بر اثر متصاعد شده گاز درون زمین گل‌های معدنی از درون زمین به بیرون پرتاب می‌شود. که علاوه بر جاذبه‌های گردشگری خواص درمانی نیز دارند.

گسترش نیوز: ژئوتوریسم یکی از شاخه‌های گردشگری است که در کشورهای دنیا به عنوان یک ظرفیت خوب در جذب گردشگر از آن استفاده می‌شود. کشور ایران با داشتن مساحت زیاد از ظرفیت‌های زیادی در حوزه ژئوتوریسم و توریسم بازرگانی برخوردار است. در همین ارتباط گفت‌وگویی با آقای مرتضی خاکسار، استاد دانشگاه و پژوهشگر اقتصاد گردشگری ارتباط داده‌ایم که در ادامه خواهیم خواند:

خاکسار در ارتباط با وضعیت ژئوتوریسم در کشور گفت: ایران جز ۱۰ کشور نادر و مستعد است از نظر وسعت پهنه طبیعی در جهان شناخته می‌شود. در این زمینه توپوگرافی زمین و برجستگی‌های زمین شامل دریا و دریاچه‌ها، سواحل و گودی‌ها و ارتفاعات و جغرافیایی ایران را تشکیل می‌دهد که می‌توان در قالب ساختار ژئوفیزیکی زمین و ژئوتوریسم از آن بهره برد.

khaksar0116.jpg

وی با اشاره به پستی و بلندی‌های کشور به بهره‌گیری از ظرفیت معادن در حوزه ژئوتوریسم اشاره کرد و گفت: یکی از ظرفیت‌های بسیار نادر و جالب در کشور ایران که به آن توجه زیادی نشده است معادن نمک هستند که چندین ظرفیت در حوزه گردشگری در آن وجود دارد. به عنوان نمونه معادن نمک شهرستان گرمسار در استان سمنان از دهه‌های گذشته به دلیل استخراج منابع معدنی قابل استحصال در وضعیتی قرار دارد که امکان بهره‌برداری از آنها به دلیل برخورد به رگه‌های سیاه و نمک‌های صنعتی و نداشتن صرفه اقتصادی از آن برداشت صورت نمی‌گیرد و این در حالی است که با توجه به حفاری‌های تونلی می‌توان از ظرفیت این معدن متروکه در جذب گردشگر استفاده کرد. این تالارهای نمکی به علت دارا بودن غبار نمک در هوا به صورت نامحسوس می‌تواند در درمان بیماری‌های ریوی و مشکلات تنفسی و آسم مورد استفاده قرار بگیرد.

این استاد دانشگاه به ظرفیت‌های ژئوتوریسم در جنوب شرق دشت ایران اشاره کرد و گفت: در استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان پدیده‌های طبیعی گل‌افشان وجود دارد که بر اثر متصاعد شده گاز درون زمین گل‌های معدنی از درون زمین به بیرون پرتاب می‌شود. که علاوه بر جاذبه‌های گردشگری خواص درمانی نیز دارند. همچنین گنبدهای نمکی در چابهار در میان کوه‌های مریخی که از آهک و نمک هستند از جاذبه‌هایی است که می‌توان برای جذب گردشگر در آن برنامه‌ریزی و به دنیا معرفی کرد.

خاکسار با اشاره به وجود معادن سنگ در کشور و بهره‌گیری از توریسم بازرگانی خاطرنشان کرد: سنگ خام ما بعد از استخراج به کشور چین ارسال می‌شود و بعد از برش و ساب زدن به کشور ما باز می‌گردد. یکی از ظرفیت‌ها ما دعوت از شرکت‌های خارجی صاحب فناوری برش و ساب سنگ از جمله ژاپن، کره، فرانسه و آلمان در کنار معادن سنگ است که می‌توانند با ایجاد نمایشگاه‌های تخصصی در کنار معادن ما زمینه جذب توریسم بازرگانی را فراهم کرده و درآمد سرشاری از این طریق جذب کرد و این ظرفیت در شهرهای کرمان، کاشان، بروجرد و... وجود دارد.

وی در ادامه به تعاملات میان وزارت صمت و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در بحث توریسم اشاره و افزود: تعاملات این دو وزارتخانه می‌تواند زمینه‌ساز ورود تجار خارجی به کشور شود و جذب توریسم بازرگانی شود.

این پژوهشگر با اشاره به جذب توریست از کشورهای خارجی از سوی شرکت‌ها گفت: متاسفانه جذب توریست از کشورهای دیگر بیشتر در زمینه تفریحی صورت می‌گیرد و در زمینه توریسم بازرگانی که رقم بزرگی از سهم افزایش درآمدهای غیرنفتی یا تولید ناخالص داخلی اقدامات عملی صورت نگرفته است.

این کارشناس ابراز امیدواری کرد در مجلس یازدهم با ایجاد کمیسیون‌های تخصصی گردشگری درمان، تجاری، ژئوتوریسم و بهره‌گیری از افراد متخصص گامی در جهت ایجاد شاخه‌های مختلف این حوزه برداشته شود.

وی در پایان ایجاد ساختار وزارتخانه‌ای برای گردشگری را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این وزارتخانه باید از متخصصینی که در حوزه توریسم فعالیت کرده‌اند به منظور دریافت پیشنهادها و راهکارها برای تحول در گردشگری و ایجاد استارتاپ‌ها و درآمدزایی استفاده کند.

ارسال نظر