|
کدخبر: 87030

در گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو هیات‌مدیره انجمن فولاد مطرح شد؛

تاثیر مثبت عدم فروش آهن اسفنجی به تجار

عضو هیات‌مدیره انجمن فولاد گفت: عدم فروش آهن اسفنجی به تجار سبب می‌شود تا واسطه‌گری انحصاری که در اختیار برخی افراد بود از میان برود.

گسترش‌نیوز: داریوش اسماعیلی، معاون جدید امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در نخستین بخشنامه خود تولیدکنندگان آهن اسفنجی را ملزم کرد تا محصول خود را تنها به واحدهای تولیدی و واقعی مصرف‌کننده آهن اسفنجی و متناسب با ظرفیت حقیقی واحدها به فروش برسانند و از فروش آن به سایر افراد حقیقی و حقوقی خودداری کنند. در صورت دریافت گزارش خلاف دستورالعمل فوق مسئولیت موضوع متوجه شخص مدیرعامل بوده و برابر قوانین و مقررات مربوطه برخورد خواهد شد. در همین ارتباط و اطلاع از آخرین وضعیت بازار فولاد و صادرات به کشورهای همجوار با توجه به بروز اتفاقاتی از جمله ورود ویروس کرونا به کشور گفت‌وگویی با سیدرضا شهرستانی، عضو هیات‌مدیره انجمن فولاد ترتیب دادیم که در ادامه خواهید خواند:

rezashahrestani1206.jpg

شهرستانی در ارتباط با بروز ویروس کرونا و امکان عدم صادرات محصولات فولادی به کشورهای همسایه اظهارکرد: فعلا تصمیم‌گیری در این خصوص نشده و قرار است تا دو روز آینده با مذاکرات در مورد آن تصمیم‌گیری شود و در صورتی که محصولات ما به این کشورها ارسال نشود قیمت‌ها افت کرده و به مشکل برخواهیم خورد.

مشکل واسطه‌گری در آهن اسفنجی برطرف می‌شود

وی تصمیم جدید معاونت معدنی وزارت صمت مبنی بر عدم فروش تولید‌کنندگان آهن اسفنجی به تجار را مفید دانست و خاطرنشان کرد این اقدام سبب می‌شود تا واسطه‌گری انحصاری که در اختیار برخی افراد بود از میان برود چرا که این افراد کل زنجیره فولاد را در اختیار گرفته بودند و با خرید کنسانتره و سپس گندله و آهن اسفنجی قیمت‌ها را بالای ۳۰ تا ۴۰ درصد نرخ به فولاد‌سازان می‌فروختند.

عضو هیات‌مدیره انجمن فولاد در پاسخ به اینکه چرا در بخش‌های دیگر زنجیره فولاد شاهد چنین تصمیمی نبوده‌ایم گفت: به دلیل اینکه در آهن اسفنجی واسطه‌گری به شکل وسیعی صورت می‌گرفت و تولید‌کنندگان این محصول در کشور محدود بودند این اقدام صورت گرفت. چرا که بیش از ۱۵۰ شرکت فولادی نیازمند آهن اسنفجی هستند. از طرفی دیگر اگر تولیدکنندگان آهن اسفنجی امکان فروش محصولات خود به تجار نداشته باشند ملزم می‌شوند تا محصول خود را با نرخ مناسب به کارخانجات فولادی عرضه کنند.

شهرستانی افزود: شرکت‌های فولادی با تجار قراردادهایی دارند که باید به اتمام برسد و به نظر می‌رسد که شرکت‌های تولید‌کننده آهن اسفنجی در آینده ریسک فروش محصولات به تجار را نپذیرند. این اقدام در کوتاه مدت کمک زیادی به صنعت فولاد کشور کرده و در دراز مدت هم قطعا موثر خواهد بود.

تاثیر FATF بر بازار فولاد

وی درباره قرارگرفتن ایران در لیست سیاه FATF اظهار کرد: با این اقدام نرخ دلار افزایش می‌یابد و از طرفی هزینه‌ها افزایش یافته و در صادرات دچار مشکل خواهیم شد. با توجه به تولید مازاد بر مصرف اگر مرزها بسته شود به ضرر کشور خواهد بود. زیرا محصولی که میلیاردها دلار بر روی آن سرمایه‌گذاری شده اگر امکان صادرات نداشته باشد هزینه تولید آن باز نمی‌گردد.

تامین الکترود گرافیتی در کشور

عضو هیات‌مدیره انجمن فولاد درباره بومی‌سازی الکترود گرافیتی گفت: تاکنون نتوانسته‌ایم به تولید الکترود گرافیتی دست پیدا کنیم و به نظر من برای رسیدن به تولید، حداقل سه سال زمان نیاز داریم. با توجه به خرید بالای ۱۰۰ هزار تن الکترود گرافیتی از خارج کشور تا دو سال آینده مشکلی نخواهیم داشت.

وی در پایان با گلایه از قیمت‌گذاری دستوری بر روی محصولات زنجیره فولاد از سوی دولت گفت: امیدواریم تا قیمت‌گذاری از سوی خریداران و فروشندگان و با توجه به عرضه و تقاضا صورت گیرد. این امر باعث خواهد شد تا سرمایه‌گذار نیز در بخشی که در آن خلا وجود دارد سرمایه‌گذاری کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها