|
کدخبر: 85517

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در گفتگو با گسترش‌نیوز مطرح کرد؛

عوارض بر سنگ آهن کمکی به فولادسازان نمی‌کند

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن معتقد است، تعیین عوارض بر روی سنگ‌آهن سبب شده تا قدرت چانه‌زنی از تولیدکنندگان گرفته شده و فولادسازان باقیمت ارزان‌تر سنگ ‌آهن مورد نیاز خود را تهیه کنند.

گسترش‌نیوز: برقراری عوارض ۲۵ درصدی صادرات سنگ آهن که از مهرماه امسال اعمال شد با هدف جلوگیری از خام‌فروشی و حمایت از تولید داخلی صورت گرفت. رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران معتقد است که برقراری عوارض سبب شده تا مشکلاتی برای صادرات محصولات سنگ‌آهنی شود که امکان استفاده آن در داخل کشور وجود ندارد. در همین ارتباط خبرنگار گسترش‌نیوز با رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران ترتیب داده است که در ادامه خواهید خواند:

مهرداد اکبریان، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن گفت: تامین مواد کارخانجات داخلی فولاد برای حال و آینده نیازمند برنامه‌ریزی است و باید به سمت راهکاری‌هایی به جز تعیین عوارض بود و سود طرفین معامله یعنی معدن‌دار و مصرف‌کننده سنگ‌ آهن منصفانه باشد تا هر دو طرف سود ببرند. شرایط نباید به نحوی باشد که یک طرف به سود رسیده و طرف مقابل سود کمتری برده و یا ضرر کند. برای افزایش تولید فولاد نیازمند برنامه‌ریزی‌ برای افزایش اکتشافات معدنی در کشور هستیم.

تعیین عوارض کمکی به فولادسازان نمی‌کند

وی برقراری عوارض بر صادرات سنگ‌آهن از سوی دولت را کمکی به فولادسازان ندانست و گفت: قبل از وضع قانون عوارض، صادرات به شدت کاهش یافته بود و از ۸۵ میلیون تن تولید سنگ‌آهن ۸ میلیون تن و تنها ۱۰ درصد آن صادر می‌‌شد. این میزان نیز به سنگ‌آهن‌های هماتیت کم‌عیار تعلق داشت چرا که استفاده از آن در کارخانجات ذوب‌آهن و یا کنسانتره‌سازان استفاده‌‌ای نداشته و ندارد و گلایه کارخانجات فولادسازی از کمبود سنگ‌آهن و ارتباط دادن آن به صادرات را نادرست است. ما در جلسات مختلف و در جمع‌ مسئولان نیز به دفعات این موضوع را عنوان کرده‌ایم.

اکبریان ادامه داد: ما معتقدیم اقدام اخیر در برقراری عوارض بر روی سنگ‌آهن سبب ایجاد مانع در تولید می‌شود و این اقدام باید به هوشمندانه صورت می‌گرفت. همچنین تعیین عوارض در تصمیمات اخیر کمکی به کمیت نکرده و باعث نشده تا میزان کنسانتره بیشتری در اختیار کارخانجات فولادی قرار بگیرد و فقط سبب شده تا در کوتاه‌مدت و با گرفتن قدرت چانه‌زنی از تولید‌کنندگان، فولادسازان با نرخ ارزان‌تر سنگ‌آهن تهیه کنند.

وی با تاکید بر مخالفت انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن گفت: تعیین عوارض باعث شد انگیزه مالی را از تولید‌کنندگان در بخش توسعه تولید سنگ‌آهن و کنسانتره به منظور رسیدن به افق ۱۴۰۴ و تولید ۵۵ میلیون تن بگیرد.

میزان تولید کنسانتره بالاتر از میزان مصرف

اکبریان با اشاره به حجم تولیدات کنسانتره و مصرف آن در کشور گفت: ما در این بخش نه تنها کمبودی نداریم بلکه کنسانتره میزان مصرفی نیز از تولید بالاتر است و مشکل از جانمایی بد کارخانجات تولید کنسانتره و گندله است که در کشور اتفاق نیفتاده است.

وی از دولت درخواست کرد تا کارنامه تعیین عوارض بر سنگ آهن در شش ماهه دوم سال در بازار را رصد و بررسی کرده و بررسی شود که برقرار کردن عوارض آیا تاثیرات مثبت، خثی و یا منفی بوده است. ما بر این اعتقادیم که در برخی مواد تعیین عوارض کمکی نکرده و در بخش تولید معدنی هم منفی بوده و سبب کاهش رکود بسیاری از معادن ما شده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان وصادرکنندگان سنگ آهن، مهم‌ترین راهکار در بخش سنگ‌آهن را ایجاد یک بازار سالم و رقابتی دانست و خاطرنشان کرد: در چنین بازاری فروشندگان و خریداران در فضای رقابتی به مبادلات اقتصادی می‌پردازند.

شفافیت معاملات در بورس

وی عرضه سنگ‌آهن در بورس را خوب توصیف کرد و گفت: بورس می‌تواند بخش عمده‌ای از بازار را در دست بگیرد اما با توجه به پر تعداد بودن واحدهای معدنی و اندازه این واحدها از نظر کوچک و بزرگ بودن شاید همه نتوانند در آن حضور یابند. مهم‌ترین ارزش بورس شفاف بودن معاملات و آزاد بودن خریدار و فروشنده در آن است.

اکبریان مشکلات سنگ آهن را فراتر از مشکلات کارخانجات داخلی فولادی که نیاز به سنگ آهن مگنت با عیار بالا دارند دانست و ادامه داد: این تنها بخشی از مشکلاتی است که در حوزه سنگ آهن مطرح می‌شود. باید توجه داشت بخشی از سنگ‌‌آهن‌‌های ما استفاده داخلی ندارند و ذخایری نیز وجود دارد که با استخراج آ‌ها می‌توان صنایع معدنی جدیدی را تعریف کرد.

وی تاکید کرد: برای داشتن شرایط بهینه و توسعه در آینده نیازمند بها دادن به سنگ‌ آهن هستیم مشکل امروز ما قرارگیری سنگ آهن و صنایع معدنی کشور به عنوان یک زیرمجموعه کوچک از صنایع فولادی است و این در حالی است که باید هریک از بخش‌ها از جمله معدن، سنگ‌آهن مجموعه‌ای مستقل بدانیم تا در شرایط بهینه فعالیت کرده و هر یک مدیریت و آینده و برنامه‌ریزی‌های مربوط به خود را داشته باشد.

توجه به ظرفیت‌ها در راه‌اندازی کارخانجات فولادی

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در ادامه نقدی به احداث کارخانجات داخلی وارد کرد و افزود: راه‌اندازی یک کارخانه فولادی باید با میزان تولید سنگ‌ آهن برابری داشته باشد. در ترسیم چشم‌انداز ۵۵ میلیون‌تنی فولاد در ابتدا قرار بود بخشی از نیاز کارخانه‌های فولادسازی بر پایه تامین مواد خام وارداتی تامین شود و اکنون می‌بینیم که با توجه به تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان معادن داخلی نیز دچار مشکل تامین مواد اولیه شده‌ و متهم به عدم تامین مواد خام هستند و در این شرایط آشفته نیز سیاست‌گذاری‌ها به سمت تعیین عوارض رفته است.

وی این محدودیت‌ها را فقط شامل سنگ‌آهن‌های فولادی ندانست و تصریح کرد: سنگ‌‌آهن‌های غیرفولادی که کارآیی در کارخانجات داخلی ندارند نیز مشمول این عوارض شد و در کل به عرضه سنگ‌آهن نیز ضربه زده است. در صورتی که ‌این قانون می‌توانست صرفا بر روی سنگ‌آهن‌هایی که استفاده داخل دارند اعمال شود.

اکبریان به تامین مواد اولیه در تمامی حلقه‌های زنجیره فولاد اشاره و گفت: زمانی که کارخانجات فولادی ماده اولیه را به دلایل مختلف از جمله عدم‌کارایی، کیفیت نامناسب و یا قیمت‌گذاری نامناسب خریداری نمی‌کنند و بازاری در داخل برای آن نیست. آن ماده دیگر ماده اولیه نبوده و کالای تجاری شده است.

کالای داخلی مازاد بدون عوارض صادر شود

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن خاطرنشان کرد: معتقدم باید کالای داخلی که تولید آن مازاد بر مصرف است را بدون عوارض صادر کنیم و این کالا شامل تمامی محصولات زنجیره فولاد از سنگ آهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش، ورق است. هر کشور شرایط مزیتی خود در صادرات یک بخش از زنجیره فولاد دارد به عنوان مثال استرالیا سنگ‌آهن و کشوری دیگر شمش صادر می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که تا پایان سال میزان صادرات سنگ‌آهن چقدر خواهد بود گفت: می‌توانم بگویم که صادرات امسال ما به پنج میلیون تن هم نخواهد رسید.

تشکیل شورای آهن و فولاد تا پایان سال

اکبریان در پایان به تشکیل شورای آهن و فولاد اشاره کرد و گفت: امیدواریم شواری آهن و فولاد تا پایان سال تشکیل شود. در این زمینه فولادی‌ها و معدنی‌های مصمم هستند. مشکلاتی در تشکیل این شورا از سوی دولت وجود دارد که با تغییر معاونت صنایع معدنی وزارت صمت امیدواریم این نگاه تا حدودی تغییر کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها