|
کدخبر: 85510

واگذاری یک معدن دیگر به بخش خصوصی

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان، پس از ۲ سال پیگیری مسوولان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، معدن تیتانیوم کهنوج به بخش خصوصی واگذار شد.

گسترش‌نیوز: مسلم مروجی فرد رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهارکرد: بیش از ۳۰ سال این معدن در اختیار دولت بود ولی به دلیل حجم سرمایه‌گذاری بالا و کمبود منابع دولتی و نداشتن فناوری، فعال نشده بود.

وی با بیان اینکه واگذاری معدن تیتانیوم کهنوج از اولویت‌های کاری سازمان صنعت، معدن و تجارت بود، افزود: این معدن به شرکت نفت پاسارگاد که یکی از شرکت‌های موفق کشور بوده و طی دو سال گذشته بیش از ۶ هزار میلیارد تومان در کشور سرمایه‌گذاری کرده واگذار شد.

وی ادامه داد: با ایجاد این طرح، توازن صنعتی تقریبا در جنوب و شمال کرمان محقق می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان تصریح کرد: معدن تیتانیوم کهنوج بیش از هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم و یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد، که با بیش از ۲۰ جلسه نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی با وزیر و رئیس ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) با نظر مساعد به بخش خصوصی واگذار شد.

وی اظهارکرد: با رایزنی فشرده و سفر رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت به جنوب کرمان، با توجه به اینکه طی این ۲ سال در حوزه بخش خصوصی در جنوب کرمان طرح‌های خوبی همچون طلا، مس جیرفت و مس رمشک اجرا شده موافقت شد که این معدن به بخش خصوصی واگذار شود.

به گفته مسوولان، با توجه به اینکه سالانه ۵۰ هزار تن پیگمنت (رنگدانه) به کشور وارد می‌شود، با اتمام این کارخانه نیاز کشور به پیگمنت تامین خواهد شد.

مجتمع تیتانیوم کهنوج سالانه ۱۳۰ هزار تن کنسانتره و ۷۰ هزار تن سرباره تولید می‌کند.

ذخیره قطعی معدن تیتانیوم کهنوج ۱۵۰ میلیون تن و ذخیره احتمالی آن ۴۰۰ میلیون تن است.

تیتانیوم، کروم و مس از مهم‌ترین معادن جنوب استان کرمان است که عملیات اکتشاف و استخراج در پهنه‌های معدنی این منطقه در دست اجراست.

جنوب کرمان با هفت شهرستان و یک میلیون نفر جمعیت، یک سوم مساحت استان را به خود اختصاص داده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر