|
کدخبر: 78932

اختصاصی گسترش‌نیوز در گفت‌و‌گو با مدیرعامل مجتمع فولاد جنوب:

صادرات سنگ‌آهن با هر عوارضی اشتباه است

مدیرعامل مجتمع فولاد جنوب این مجموعه را نخستین واحد تولیدی دانست که کوره‌های القایی را به کشور وارد کرد.

گسترش‌نیوز: احمد دنیانور میزان ظرفیت اسمی مجتمع فولادی را ۲۰۰ هزار تن شمش فولاد عنوان کرد و گفت: میزان تولیدات امسال ما تاکنون در حدود ۱۰۰ هزار تن است. این نکته را باید گفت که ایجاد یک واحد ۲۰۰ هزار تنی نورد برای تولید میلگرد و یک واحد ۲۰۰ هزار تنی ذوب دیگر از اهداف این مجتمع در افق ۱۴۰۴ است. هدف از اجرای این موارد نیز صادرات محصول عنوان کرد.

ahmaddonyanoor.jpg

مدیرعامل فولاد جنوب در ارتباط با حضور سهامداران خارجی در فولاد جنوب گفت: شرکت فولاد جنوب در ابتدا همراه یک شرکت هندی و با سرمایه‌گذاری ۴۹ درصد به میدان آمدد که اکنون این رقم به ۴۰ درصد و سهم ما نیز به ۶۰ درصد رسیده است.

صادرات سنگ‌آهن با هر عوارضی، کاری اشتباه است

مدیرعامل مجتمع فولاد جنوب با ابراز ناخرسندی از صادرات سنگ آهن اظهار کرد: ما به عنوان تولید‌کننده فولاد هم در مقاله و مصاحبه‌ها عنوان کردیم که مخالف صادرات سنگ ‌آهن هستیم چرا که سنگ آهن به عنوان مواد اولیه خام نباید صادر شود همچنین به مسئولان نیز گوشزد شده که سنگ آهن قابل بازیافت نیست. هزاران میلیارد سرمایه‌گذاری که در صنعت فولاد کشور شده در آینده نیز نیازمند مواد اولیه هستند و صادرات سنگ آهن در هر حالتی و با هر عوارضی کار اشتباهی است. چنین کارهایی ممکن است درحال‌حاضر تاثیری روی تولید‌کنندگان فولاد نداشته باشد اما در آینده کل صنعت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

تناسب در چرخه زنجیره فولاد باید رعایت شود

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات مغفول مانده عدم تناسب در چرخه زنجیره فولاد است که متناسب با هم رشد نکرده به طوری که ما شاهد بی‌نظمی در تامین مواد اولیه مانند شمش، گندله، آهن اسفنجی و کنسانتره هستیم. وی ادامه داد ما برای ایجاد ساختار مناسب به یک آمایش سرزمینی احتیاج داریم که هنوز انجام نشده است.

رشد فولادسازی در ایران

دنیا نور رشد فولادسازی در جمهوری اسلامی ایران را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: در تولیدات فولاد، ما در سال ۵۷ رقم سیصد و هشتاد هزار تن فولاد تولید می‌کردیم. در سال ۸۴ قبل از شروع تحریم‌های شدید تولیدات ما به ۱۰ میلیون تن رسید و امروز نیز به رقم تولید ۲۸ میلیون تن رسیده‌ایم و این نشان می‌دهد که رشد و توسعه ما در فولاد علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه بسیار خوب انجام شده است. در افق ۱۴۰۴ بناست به عدد ۵۵ میلیون تن هم برسیم که اگر هم نرسیم حداقل به عدد ۳۷ هزار تن دست خواهیم یافت.

وی در ادامه به صادرات ۸/۵ میلیون‌ تنی محصولات در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این در حالی است که در سال ۸۲ ما ۱۵ میلیون‌ تن واردات داشتیم و این نشان از رشد توسعه دارد. هم‌اکنون وضعیت صادرات ما نیز خوب است.

بومی‌سازی در صنعت فولاد

مدیرعامل فولاد جنوب در ارتباط با بومی‌سازی افزود: این مجتمع نخستین واحد تولیدی بود که کوره‌های القایی را به جنوب آورد و بدین جهت فولاد جنوب را پدر معنوی کوره‌‌های القایی می‌دانند. درحال‌حاضر ایران یکی از کشورهای تولید‌کننده کوره‌‌های القایی است و این در حالی است که در سال ۸۲ که این کوره‌ها به ایران وارد شد ما برای نصب و راه‌اندازی آن تکنسین نداشتیم و روند ساخت آن را با مهندسی معکوس طی کردیم. لازم به ذکر است بسیاری از محصولات مانند پاتیل که قبلا به کشور وارد می‌شد را نیز بومی‌سازی کردیم. همچنین بسیاری از مواد مصرفی را خودمان تولید کرده‌ایم. واحدهای ذوب القایی نیز از واحدهای ذوب بزرگ قوس در بومی‌سازی چیزی کم نداشته و خودشان را به روز کرده‌اند. وقتی ما در ایران توانسته‌ایم دستگاه ریخته‌گری مداوم (continuous casting machine) را بسازیم نشان دهنده آن است که در بحث بومی‌سازی خوب عمل کرده‌ایم.

دنیانور در پایان از مسئولان صنعتی کشور خواست تا توجه ویژه‌ای به عدم صادرات سنگ‌آهن به عنوان محصول نهایی داشته باشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها