|
کدخبر: 78516

جای خالی نمایشگاه‌های مجازی فولاد در کشور

برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در دوران تحریم‌ها، بهترین فرصت است تا توان تولیدکنندگان داخلی را به منصه ظهور برساند.

گسترش‌نیوز: انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، تهدید تحریم‌ها را فرصت شمرده است، از این‌رو سال گذشته اقدام به برگزاری نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با هدف تعامل بیشتر بین مصرف‌کنندگان و تامین‌کنندگان به منظور بومی‌سازی قطعات و تجهیزات کرد. این جشنواره و نمایشگاه در دوره نخست خود با استقبال کم‌نظیری روبه‌رو و سبب شد تا برگزارکنندگان آن با هدفی بالاتر، یعنی بومی‌سازی فناوری صنعت فولاد و بی‌نیاز شدن از واردات، اقدام به برگزاری دومین دوره آن از ۲۳ تا ۲۶ دی در برج میلاد کنند.

فرصتی برای تعامل تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان

مختار بخشیان معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه درباره جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: نمایشگاه بومی‌سازی فولاد، فرصت بسیار مناسبی است تا شرکت‌های گوناگون تعامل بیشتری با یکدیگر داشته باشند. در حقیقت این نمایشگاه فرصتی است که هم نیازها و هم توانمندی‌های تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مطرح شود و برای چفت شدن با یکدیگر در تعامل قرار گیرند.

بخشیان در ادامه عنوان کرد: البته ایده‌ای که مدیرعامل فولاد مبارکه نیز آن را مطرح کرده، ایجاد نمایشگاه‌های دائمی مجازی و حتی فیزیکی به‌صورت ثابت و دائمی است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه پیشنهادی برای بهتر شدن نمایشگاه بومی‌سازی دارید، عنوان کرد: اگر بتوانیم یک نمایشگاه ثابت - نه لزوما در تهران- به‌صورت سالانه برگزار کنیم به نتایج بهتری دست خواهیم یافت. در این راستا فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین فولادساز کشور، می‌تواند اولویت داشته باشد. یا در زمینه تجهیزات معدنی، کرمان یا یزد می‌توانند در اولویت قرار گیرند.

بخشیان در ادامه خاطرنشان کرد: موضوعی که برای شرکت‌ها کمی گران تمام شده این است که در حوزه فولاد در طول سال نمایشگاه‌های مختلفی برگزار می‌شود که باعث ایجاد هزینه‌هایی برای شرکت‌ها می‌شود، از یک‌سو شرکت‌ها نمی‌توانند حضور نداشته باشند و از سوی دیگر حضور آنها در نمایشگاه برابر با هزینه‌هایی خواهد بود. از این‌رو نمایشگاه‌های مجازی در راستای نمایشگاه‌های فیزیکی می‌توانند برای ارائه نیازها و توانمندی‌ها بسیار ثمر بخش واقع شود.

بومی‌سازی در فولاد مبارکه

بخشیان در ادامه درباره اقدام‌هایی که در زمینه بومی‌سازی در شرکت فولاد مبارکه انجام شده است، عنوان کرد: این شرکت فولادی از همان ابتدایی که کارخانه به تولید رسید، موضوع بومی‌سازی را به صورت جدی دنبال کرد و از ۲۰۰هزار قطعه‌ای که در این شرکت وجود دارد، بالای ۸۰هزار قطعه آن بومی‌سازی شده است.

وی با اشاره موردی به قطعاتی که در فولاد مبارکه بومی‌سازی شده است، گفت: یکی از قطعاتی که در فولاد مبارکه بومی‌سازی شده، ساخت قطعات غلتک‌های نوردی است. این غلتک‌ها در فرآیند نورد گرم و سرد بسیار کاربرد دارند و اگر بومی‌ساز نشده بودند، بدون شک تامین این غلتک‌ها متوقف شده بود و ما نیز مجبور بودیم با کاهش تولید روبه‌رو شویم.

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه ادامه داد: فولاد مبارکه برخی از تجهیزات کلیدی خود را مانند ترانسفورماتورها، قطعات مکانیکی مانند گیربکس‌ها و کمپوسورهای را بومی کرده و به تازگی نیز در زمینه لیزر ورود پیدا کرده و به‌دنبال بومی کردن تجهیزات کلیدی است. سیاست‌های جدید فولاد مبارکه علاوه بر بومی‌سازی قطعات، بومی‌سازی خطوط تولید و فناوری است. در حقیقت فولاد مبارکه از بومی‌سازی قطعات عبور کرده و به مرحله تولید دانش فولاد نیز رسیده است.

وی افزود: فولاد مبارکه درحال‌حاضر در حال بومی‌سازی یکی از خطوط تکمیلی نورد گرم بوده و پروژه آن را نیز تعریف کرده است، از این رو به سمت تکمیل فرآیند تجهیزات تکمیل فولاد در حال حرکت است. به عبارت دیگر، فولاد مبارکه قصد دارد بخش مغزافزار فرآیند کار را بومی‌سازی کند.

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه افزود: در بخش اتوماسیون فولاد و چرخه آن نیز فولاد مبارکه می‌تواند حرف نخست را در ایران بزند. فولاد مبارکه چه در فولادسازی و چه در نوردها در ۳ حوزه قطعات و تجهیزات، اتوماسیون و به تازگی فناوری ورود پیدا کند. بخشیان در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه با سایر واحدها به‌ویژه واحدهای کوچک برای تبادل اطلاعات در زمینه بومی‌سازی در ارتباط هستید و به آنها کمک می‌کنید، عنوان کرد: در شرکت فولاد مبارکه برخی قراردادهای بومی‌سازی را تغییر داده‌ایم و از شرکت‌ها حمایت کرده و تلاش می‌کنیم سطح ریسک آنها را کاهش بدهیم. در این راستا گردش کار تستی را راه‌اندازی کردیم تا بدون بروکراسی‌های رایج به سرعت وارد مرحله آزمایشی شده و اگر مشکلی وجود نداشت، قرارداد آن بسته شود. از سوی دیگر به‌صورت مرتب جلسه‌هایی منظم با سازندگان داخلی برگزار می‌کند. به علاوه یک نمایشگاه مجازی به تازگی در سایت فولاد مبارکه راه‌اندازی شده که برای همه قابل دسترسی است.

فرصتی برای حضور دانش‌بنیان‌ها

همچنین جهانبخش شکری مدیرعامل ذوب آهن بیستون درباره برگزاری جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: برگزاری جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد، اتفاق خوبی بود که سال گذشته در صنعت فولاد رخ داد. این نمایشگاه فرصت مناسبی بود که شرکت‌ها از توانمندی‌های یکدیگر آگاهی پیدا کنند و همچنین زمینه‌ای شد تا شرکت‌های دانش‌بنیان حضور پررنگ‌تری داشته باشند تا خلأهای این صنعت را به‌ویژه در دوران تحریم‌ها پوشش دهند.

شکری در ادامه خاطرنشان کرد: بسیاری از شرکت‌ها سال گذشته موفق شدند با شرکت‌های دیگر تعامل برقرار کنند تا بخشی از نیازهای خود را پوشش دهند. در حقیقت این جشنواره و نمایشگاه انگیزه خوبی را ایجاد کرده است تا شرکت بتوانند تجهیزات و نیازهای خود را از داخل تهیه کنند و دیگر نیازی به واردات نداشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به مزیت‌هایی نمایشگاه بومی‌سازی عنوان کرد: یکی از مزیت‌های مهم نمایشگاه بومی‌سازی، معرفی شرکت‌های داخلی به یکدیگر در راستای توانمندی‌های همدیگر بود. سال گذشته شرکت‌های زنجیره فولاد پی بردند که مهندسان ایرانی قادر هستندکالاهای باکیفیتی تولید کنند و می‌توانند آن را با قیمت‌های پایین‌تری از آنهاخریداری کنند.

مدیرعامل ذوب آهن بیستون در پاسخ به این پرسش که چه پیشنهادی برای بهتر شدن برگزاری جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد دارید، گفت: بهتر است دست‌اندرکاران این نمایشگاه پیگیری‌های بومی‌سازی در صنعت فولاد را به فرآیند سالانه موکول نکنند و پس از برگزاری نمایشگاه کمیته‌های تخصصی به‌صورت ماهانه موضوع بومی‌سازی و برنامه‌های آن را پیگیری کنند تا نگاه تخصصی به بومی‌سازی فولاد در یک فرآیند سالانه به فراموشی سپرده نشود.

شکری در ادامه خاطرنشان کرد: البته در کنار نمایشگاه‌های فیزیکی، می‌توان نمایشگاه‌های دائمی مجازی نیز ایجاد کرد. این نمایشگاه می‌تواند سامانه اطلاع‌رسانی اینترنتی باشد که از یک‌سو به‌روز شده و از سوی دیگر سامانه‌ای گویا باشد تا اگر پرسشی در راستای بومی‌سازی در این سامانه مطرح شد، به سرعت پاسخ داده شود.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که در واحد شما تا چه اندازه بومی‌سازی انجام شده است، گفت: در جهان فولاد غرب ۴ کارخانه از ذوب و ریخته‌گری تا دو خط نورد و یک خط ماشین‌سازی مشغول به کار هستند که بیشتر این خطوط بومی‌سازی شده‌اند. ما توانستیم یک خط میلگرد خود را صد درصد بومی‌سازی کنیم. برای سایر خطوط نیز با شرکت‌های داخلی دیگر در تعامل هستیم. به‌ویژه در بخش‌های مکانیکی ذوب و نورد در کشور بومی‌سازی به خوبی انجام شد و ۸۰ درصد آن در داخل کشور ساخته شده و به ندرت می‌توان گفت که خارج از کشور بخواهیم تجهیزاتی را وارد کنیم.

منبع: صمت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها