|
کدخبر: 72818

ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی برای فولادسازان

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان، اصلی‌ترین برنامه‌های فولاد خوزستان را ادامه توسعه در بالادست زنجیره فولاد برای تامین پایدار سنگ آهن، کنسانتره و تسریع در اجرای پروژه‌هایی نظیر افزایش ظرفیت‌های تولید و بهینه‌سازی طرح‌های زیست محیطی عنوان کرد که مصاحبه ایشان از نظر می‌گذرد:

تامین مواد اولیه جدی‌ترین و بزرگترین مشکل فولادسازان است

گسترش‌‌‌نیوز: علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در مورد تامین مواد اولیه فولاد خوزستان و مشکلات پیش رو با بیان اینکه تامین‌کنندگان اصلی شرکت فولاد خوزستان، معادن گل گهر، چادرملو، گهر زمین، چغارت و توسعه فراگیر سناباد هستند، اظهار کرد: در این شرایط معادن وارد فاز تولید گندله شده‌اند و با افزایش ظرفیت تولید گندله معادن، طبیعتاً میزان تامین شرکت فولاد خوزستان کاهش خواهد یافت. درحال‌حاضر وضعیت به صورتی شده است که میزان ذخیره شرکت در مقطعی از اواخر سال گذشته و برهه‌ای از سال جدید به صفر رسید. این موضوع، میزان تولید واحدهای گندله‌سازی و احیاء و همچنین کیفیت آهن اسفنجی را تحت تاثیر شدید قرار می‌دهد.

محمدی با اشاره به ظرفیت اسمی تولید گندله فولاد خوزستان تصریح کرد: شرکت فولاد خوزستان متشکل از دو واحد گندله‌سازی به ظرفیت اسمی هر کدام ۲/۵ میلیون تن و جمعاً پنج میلیون تن در سال است، هم اکنون این دو واحد توانایی تولید ۶/۴ میلیون تن گندله در سال را دارند. در سال‌های گذشته بخشی از آهن اسفنجی مورد نیاز واحد فولادسازی را از سایر شرکت‌ها تامین می‌کردیم و درحال‌حاضر با توجه به راه‌اندازی فولاد شادگان کسری آهن اسفنجی از این شرکت تامین می‌گردد. از آنجایی که در سال‌های آتی پروژه فولادسازی فولاد شادگان نیز به بهره‌برداری می‌رسد و آهن اسفنجی آن شرکت به مصرف فولادسازی خودش اختصاص می‌یابد، تکمیل پروژه زمزم ۳ در فولاد خوزستان برای تامین کسری آهن اسفنجی از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی چشم‌انداز تولید گندله و فولاد در سال‌های آتی را اینگونه بیان کرد: با توجه به راه‌اندازی گندله‌سازی معادن و میزان استحصال سنگ آهن قطعا ارسال سنگ آهن از معادن کاهش خواهد داشت، در نتیجه تولید گندله مورد نیاز واحدهای احیاء با مشکل مواجه می‌شود و منجر به توقف و یا کاهش میزان تولید واحدها نیز می‌گردد. اهمیت بالای تامین مواد اولیه در تولید فولاد و همچنین میل مدیران معادن به سمت احداث واحدهای فولادسازی باعث شده که در آینده جدی‌ترین و بزرگترین مشکل برای فولادسازان تامین مواد اولیه باشد که باید با همکاری معادن فکر اساسی برای این موضوع شود. فولاد خوزستان در همین راستا اقدام به خرید سهام شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد کرد.

تقویت حمل‌ونقل ریلی برای فولادسازان ضروری است

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در ادامه خاطرنشان کرد: سیاست‌های شرکت فولاد خوزستان برای کاهش مصرف انرژی در واحد گندله‌سازی، افزایش میزان بهره‌وری و پایش برنامه‌ای موتورهای هایتنشن (موتورهای فشار قوی) است.

وی مشکلات حمل‌ونقلی در صنعت فولاد را این گونه شرح داد: با توجه به فاصله فولاد خوزستان از معادن سنگ آهن یکی از موضوعات اساسی سیستم حمل‌ونقل است و در جهت توسعه هولدینگ حمل‌ونقل شامل ریلی، جاده‌ای و دریایی اقدامات ویژه‌ای انجام می‌دهیم. در خصوص ظرفیت حمل ریلی به دلیل تک خطه بودن راه آهن در ناحیه لرستان و مسدودی‌های گاه و بیگاه ظرفیت ریلی این ناحیه در طول سال حدود ۳/۵ میلیون تن است ولی برای حمل‌ونقل ریلی از جنوب به مرکز کشور حدود ۸ میلیون تن تقاضا در سال وجود دارد؛ از طرفی بهره‌وری پایین لکوموتیوها و تعداد کم آنها مزید بر علت شده است تا ظرفیت حمل‌ونقل ریلی کاهش یابد ولی برای حمل محصول صادراتی در ناحیه جنوب مشکلی وجود ندارد و می‌توان با تمهیداتی به حدود ۷/۲ میلیون تن حمل‌ونقل ریلی محصول رسید. وی همچنین اعلام کرد که هزینه‌های حمل‌ونقل در ۵ ماهه‌ای امسال بیش از ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

ارتباط نزدیک فولاد با شرکت‌های دانش‌بنیان داریم

محمدی در تشریح برنامه‌های در دست اقدام در ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان‌ گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر حمایت از تولید داخلی و فعال شدن شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین اجرای اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی، فولاد خوزستان در خصوص بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد خود گام‌های موثری برداشته است. این شرکت در بیست سال گذشته توانسته است بیش از ۲۵ هزار قطعه را بومی‌سازی کند و این مهم با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز علمی و دانشگاهی میسر شده است. در همین راستا نیز نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی را در نیمه دوم مردادماه ۹۸ با مشارکت تمامی سازندگان، تولیدکنندگان، مراکز علمی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برپا کردیم و تفاهمنامه‌هایی نیز با فعالان این عرصه منعقد شد تا از توان آنها بالاترین بهره را ببریم.

بالاتر از برنامه تولید ۹۸ گام داشته ایم

مدیرعامل فولاد خوزستان در پایان تأکید کرد: شرکت فولاد خوزستان در خصوص برنامه تولید شمش فولادسازی برای سال ۹۸ به میزان ۳/۸ میلیون تن هدف‌گذاری کرده است. در بخش مواد اولیه برنامه تولید گندله برای سال ۹۸ به میزان شش میلیون تن است و در بخش احیا نیز برنامه تولید اسفنجی به میزان ۳/۹۵ میلیون تن در سال ۹۸ است و تا کنون بالاتر از برنامه تولید گام برداشته‌ایم.

ارسال نظر