|
کدخبر: 47316

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و هلدینگ باختر در گفت‌و گوی اختصاصی با « گسترش‌نیوز» بیان کرد:

فراز‌ و فرود‌های خط تولید خودرو برقی در ایران

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و هلدینگ باختر گفت: ما خط تولید خودرو برقی برای نخستین بار در ایران را ایجاد کردیم. پس از دریافت جواز احداث خط تولید با شرکت‌های چینی و آلمانی مذاکراتی انجام شد و ۱۰ هکتار زمین برای احداث کارخانه از شرکت‌ صنعتی همدان خریداری شد.

گسترش‌نیوز: دنیای صنعت، گستردگی و پیچیدگی‌های زیادی دارد و پیشرفت آن لحظه به لحظه است، هلدینگ‌ها در قالب چندین شرکت با تنوع موضوعی در حوزه صنعت کنار هم‌قرار می‌گیرند تا با هم‌افزایی، قدرت خود را افزایش دهند. از جمله این‌ هلدینگ‌ها، شرکت سرمایه‌گذاری و هلدینگ باختر است.

در ارتباط با فراز و فرودهای پیش‌روی بخش خصوصی با علی نوروزی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و هلدینگ باختر به گفت‌و گو می‌نشینیم که در زیر از نظر می‌گذرد:

ضمن معرفی شرکت سرمایه‌گذاری و هلدینگ باختر، مهمترین دستاورد‌ها و توانایی‌های این هلدینگ را بفرمایید:

شرکت سرمایه‌گذاری و هلدینگ باختر نخستین سازنده دستگاه پاکت پرکن سیمان، نخستین سازنده خط تولید ملات‌‌های آماده و سیمان‌ آمیخته، نخستین سازنده خط تولید سنگ‌‌های مصنوعی تک لایه و پایه سیمانی است. این شرکت به عنوان بزرگترین واحد تولید سیمان‌‌های آمیخته و ملات آماده در زنجان متشکل از شرکت‌های طراحی و مهندسی است و به عنوان طراح و سازنده ماشین‌‌آلات خط تولید و شرکت طراحی و مهندسی رها‌‌فن، به عنوان طراح و مجری سیستم‌‌های برقی و کنترلی ماشین‌‌آلات و شرکت تولیدی و صنعتی سنگ سریر، به عنوان تولید‌‌کننده سنگ‌‌های مصنوعی از سال ۱۳۷۸ شروع به فعالیت‌ کرده‌است.

bakhtar876.jpg

خط مشی اصلی گروه صنعتی باختر چیست؟

خط‌مشی این شرکت برپایه دستیابی به فناوری تولید ماشین‌‌آلات صنعتی و تولید محصول با کیفیت است. عمده فعالیت این شرکت در زمینه ماشین‌‌آلات بارگیر خانه‌‌های مواد میکرو نیزه(سیمان، گچ) و ماشین‌‌آلات خط تولید سنگ مصنوعی تک لایه و خط تولید ملات خشک آماده است.

زمینه فعالیت‌ شرکت سرمایه‌گذاری و هلدینگ باختر را بیان کنید:

شرکت باختر در دو زمینه تولید ماشین‌‌آلات و خط تولید و همچنین تولید محصولات ملات آماده فعالیت می‌کند که در هر دو مورد رقیب جدی داخلی ندارد و رقبای خارجی به علت نرخ تمام شده بالا نیز قدرت رقابت با این شرکت را ندارند.

bakhtar345.jpg

مهمترین پروژه‌‌های انجام‌شده توسط این شرکت را بیان کنید؟

از جمله مهم‌ترین پروژه‌‌ها‌‌ی انجام شده باختر می‌‌توان به کارخانه سیمان تهران، کارخانه سیمان فارس، کارخانه سیمان چچن روسیه، کارخانه سیمان ۴۰۰۰ تنی میکا ارمنستان اشاره کرد.

در زمینه سیمان چه صادراتی انجام می‌شود؟

صادرات محصولات ساختمانی و به‌‌خصوص سیمان در‌‌حال‌‌حاضر فقط به کشور‌‌های حاشیه خلیج‌‌فارس و آفریقایی امکان‌‌پذیر است که متاسفانه تاسیسات مناسبی در هیچ‌‌کدام از بندر‌‌های کشور برای صادرات وجود ندارد و این عامل موجب بالارفتن نرخ محصول صادراتی شده است.

bakhtar231.jpg

به عنوان هلدینگی که نخستین خط تولید خودرو برقی در ایران را ایجاد کرده‌اید توضیحاتی بفرمایید:

خودروی برقی در آینده نه چندان دور در دنیا حرف اول را از نظر تولید، مصرف و فناوری خواهد زد. اگر ما هرچه سریع‌تر شروع به تحصیل این فناوری نکنیم بدیهی است تبدیل به یک مصرف‌‌کنند ایده‌آل برای شرکت‌های تولید‌کننده خواهیم بود. شرکت ما خط تولید خودرو برقی برای نخستین بار در ایران ایجاد کردیم. پس از دریافت جواز احداث خط تولید با شرکت‌های چینی و آلمانی مذاکراتی انجام شد و ۱۰ هکتار زمین برای احداث کارخانه از شرکت‌ صنعتی همدان خریداری شد.

مهمترین چالش‌‌های موجود بخش خصوصی هم‌اکنون کشور را چه می‌دانید؟

مهمترین چالش‌‌های موجود در سر راه بخش خصوصی در زمینه صنعت یک قسمت به وضعیت کنونی صنایع در خصوص تحریم‌‌ها‌ست که درصد قابل توجهی در بی ثباتی قیمت‌‌های بازار و رکود بخش‌‌های تولید و مصرف تاثیر‌گذار است.

یک‌ سری از مسائل نیز در تولید بخش خصوصی به سیستم‌‌های اداری پیچیده و زمان‌‌بر برقی بر می‌گردد که سرعت عمل را در در‌‌آمد‌‌های خصوصی کند می‌کند. علاوه بر موارد گفته‌شده می‌توان به سیستم‌‌های پول محور بانکی نیز اشاره کرد که یکی از چالش‌های بزرگ را در واحد‌‌های تولیدی و تحقیقاتی ایجاد کرده است.

در زمینه تولید وقتی اقدامات لازم در بروز رسانی فناوری کارخانه‌ها صورت نمی‌‌گیرد موجب می‌شود هزینه تمام شده محصول نیز افزایش یابد و به همان میزان قدرت رقابت صادراتی پایین بیاید.

مزایای ملات آماده و سیمان ‌های آمیخته در چیست؟

از جمله مهم‌ترین مزایای ملات آماده و سیمان‌های آمیخته به عنوان محصولات باختر می‌توان به قابلیت اضافه نمودن افزودنی تا ۴۰۰ درصد به سیمان، فروش بیشتر محصول با تولید سیمان کمتر، صرفه‌‌جویی در مصرف انرژی، مصرف بهینه و استاندارد‌ انواع ملات‌‌های ساختمانی، توسعه بازار مصرف اشاره‌کرد.

مهمترین معضلات صنعت سیمان ایران را چه می‌دانید؟

معضلات صنعت سیمان به بخش‌‌های فنی، تولید و فروش قابل تقسیم است که در‌‌حال‌‌حاضر معضل اصلی مربوط به رکود بازار ساختمان، پروژه‌‌های ساختمانی، میزان مصرف پایین مصالح در بازار داخلی است. همچنین هزینه‌های بالای حمل‌‌و نقل، قدرت مانور در زمینه انتقال سیمان را از تولید کننده‌‌ها گرفته‌‌است.

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها