|
کدخبر: 44525

رئیس انجمن تولید‌کنندگان فولاد در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز:

توسعه اکتشاف در ۱۴۰۴ در گرو برنامه‌ریزی است

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور گفت: درحال‌حاضر معادن بزرگ کشور در دست دولت است. ایمیدرو باید معادنی که در دست دارد را به بخش خصوصی واگذار کند.

گسترش‌نیوز: دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی با نگرش ویژه بر توسعه پایدار ۸ بهمن‌ماه آغاز به کار کرد.

sobhani.jpg

صاحبان صنایع اکتشاف در این رویداد بین‌المللی در قالب یک مجموعه منسجم از آخرین دستاوردها و توانمندی‌های خود رونمایی کردند.‌ صاحبان صنایع معدنی به صنایع اکتشاف به عنوان زیربنا و سنگ اول زنجیره تولید صنایع معدنی نگاه می‌کنند و در افق ۱۴۰۴ امیدوارند ظرفیت‌های جدیدتری در معادن ایجاد شود. این افزایش ظرفیت‌ باید هم‌زمان با توسعه زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای انجام‌شود.

بهرام سبحانی، رئیس هیات مدیره ذوب آهن اصفهان و رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور در گفت‌و گو با « گسترش‌نیوز» با اشاره به ظرفیت‌های تولید صنایع فولادی اظهار‌کرد: ظرفیت تولید فولاد کشور ۳۲ میلیون تن است. در حالی که ما ۲۵ میلیون تن تولید فولاد داریم. ۷ میلیون تن ظرفیت خالی است. باید با آسیب‌شناسی ریشه‌های این مشکل حل شود. در تمام صنایع معدنی این تفاوت بین ظرفیت اسمی و واقعی وجود‌‌دارد.

مهم‌ترین چالش‌ها و موانع توسعه صنایع معدنی و فولادی کشور

وی در ادامه با اشاره به مهم‌ترین چالش‌ها و موانع توسعه صنایع معدنی و فولادی کشور افزود: یکی از مهم‌ترین موضوعات توسعه در زنجیره مواد معدنی زیر‌ساخت‌ها است. در ایران زیر‌ساخت‌های لازم برای توسعه در زنجیره صنایع معدنی به‌شکل کامل وجود‌ ندارد. موضوع دوم نبود مدیریت منسجم و واحد در وزارت صنعت معدن و تجارت است. باید تناسب نسبی بین معدن و تجارت وجود ‌داشته باشد. این گونه نباید باشد که یک روز به خاطر مسائل ارزی و مقرون به صرفه بودن صادرات، منابع معدنی به صادر شود و واحد‌‌های پایین دستی بدون خوراک بماند و روز دیگر منابع معدنی در کشور به‌وفور باشند و واحدی برای استفاده آن وجود نداشته‌باشد.

بومی سازی کامل با کمک دانش‌بنیان‌ها

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در ارتباط با این پرسش که صنایع فولادی و معدنی در چه جایگاهی از بومی‌‌سازی است، گفت: به‌‌جرات می‌توان گفت بسیاری از صنایع معدنی به خودکفایی رسیده و بومی شده است. امروز برای احداث کارخانجات فولاد، توسعه ظرفیت فعلی و بهره‌برداری کامل از ظرفیت‌های فعلی از سنگ‌‌آهن تا محصول نهایی تمامی مراحل بومی‌سازی شده است. برخی از قطعات و تجهیزاتی که بومی‌سازی نشده نیز با کمک دانش‌بنیان‌ها در حال بومی‌سازی شدن است.

جلوی خام‌فروشی به شکل کامل گرفته‌شود

سبحانی با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت‌ها گفت: وزیر صنعت معدن و تجارت و ایجاد زیرساخت‌هایی همچون ریل، راه‌آهن را دنبال می‌کند اما باید این توسعه سرعت بیشتری بگیرد.

وی با اشاره به بخش خصوصی گفت: امیدواریم ایمیدرو نیز به تکمیل و تقویت زیرساخت‌های معادنی که در دست دارد، بپردازد. درحال‌حاضر معادن بزرگ کشور در دست دولت است. ایمیدرو باید معادنی که در دست دارد را به بخش خصوصی واگذار کند.

رئیس هیات مدیره ذوب آهن اصفهان در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین روشی که دولت برای شکوفا کردن صنایع اکتشافی باید در نظر بگیرد، چیست، اظهار‌‌کرد: زیربنای صنایع معدنی، اکتشاف است. در افق ۱۴۰۴ میزان ۵۵ میلیون تن ظرفیت فولاد پیش‌بینی شده است که اگر این میزان را بخواهیم محقق کنیم باید حدود ۸۰ میلیون تن کنستانتره داشته باشیم و برای ۸۰ میلیون تن کنستانتره باید ۲۰۰ میلیون تن استخراج داشته باشیم.

نیاز برای برنامه‌ریزی برای استخراج

وی افزود: سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد یک ساله و دو سال نیست، باید برنامه‌‌ریزی آن به‌‌گونه‌ای باشد که ۳۰ تا ۴۰ سال با ظرفیت مناسب به فعالیت خود ادامه‌ دهد. این موضوع به این معنی است که به لحاظ استخراج و اکتشاف در معادن فعلی نسبت به برنامه‌ریزی ۵۵ میلیون تن، عقب هستیم. چون هزینه استخراج و اکتشاف بالاست و ریسک آن نیز زیاد است دولت و وزارت صنعت معدن و تجارت باید سرمایه‌‌گذاری در زمینه اکتشاف را انجام دهد و به عنوان متولی بخش معدن باید بر روی این موضوع به شکل متمرکز فعالیت کند. درحال‌حاضر پهنه‌هایی برای پیش مطالعه در دست اجراست تا معادن جدیدی کشف شود. باید ذخیره‌های جدید معادن فعلی کشف و شناسایی شود و برای تجهیز این معادن و استخراج آن برنامه‌ریزی شود.

ایمیدرو و تقویت زیرساخت‌ها

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به بزرگترین معادن کشور به گسترش‌نیوز گفت: در کشور سه معدن بزرگ داریم. گفته می‌شود چادرملو ذخیره‌ جدیدی ندارد، مجموعه‌های گل‌گهر همه تعیین تکلیف شده و معدن سنگان هنوز ظرفیت‌های کشف نشده دارد. به نظر می‌‌رسد در زمینه سنگ آهن ظرفیت‌های زیادی در کشور وجود دارد که هنوز ناشناخته است. با فعال شدن مراحل اکتشاف این ذخایر باید شناسایی و استخراج شوند.

وی افزود: دو موضوع در ارتباط با اکتشاف وجود‌‌‌دارد، یکی بحث ایجاد ظرفیت تولید و دومی خود تولید. به طور‌‌معمول ظرفیت تولید و خود تولید در صنایع معدنی با یکدیگر برابر نیست. همواره میزان تولید از ظرفیت تولید پایین تر است. دلیل آن نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن، زمان‌بر بودن آن است. ظرفیت کارخانجات فولادی که تا امروز آماده بهره‌برداری شدند، ۳۲ میلیون تن است. در افق ۱۴۰۴ این ۳۳ میلیون تن باید به ۵۰ میلیون تن برسد

زیرساخت‌ها متناسب با میزان توسعه ایجاد شود

رئیس هیات مدیره ذوب آهن اصفهان گفت: رسیدن به ۵۵ میلیون تن تولید مستلزم این است که زیرساخت‌ها متناسب با آن ایجاد شود، سیستم‌های استخراج و اکتشاف معادن، شبکه حمل‌و نقل ریلی، جاده‌ای و دریایی همه باید با هم رشد کند از همه مهم‌تر زیرساخت‌هایی همچون گاز، برق و آب نیز باید متناسب با آن تامین شود تا با ایجاد ظرفیت امکان استخراج و صادرات آن نیز وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما به عنوانی یک فعال حوزه فولاد برگزاری نمایشگاه بین‌المللی در زمینه اکتشاف با عنوان IRAN GMEX چقدر در بالندگی صنایع معدنی و فولادی تاثیر‌‌گذار است، گفت: شرکت‌های داخلی و بین‌المللی در دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی IRAN GMEX می‌توانند ظرفیت‌های خود را به نمایش بگذارند. سرمایه‌گذاران و فعالان بخش‌های مختلف زنجیره آهن و فولاد از سنگ آهن تا محصول نهایی تلاش می‌کنند به عنوان فعال اقتصادی در نمایشگاه‌ها حضور یابند چرا که شرکت در این نمایشگاه‌ها موجب می‌شود به طور طبیعی در جریان اوضاع اکتشاف، پیشرفت و یا افول صنایع معدنی قرار گیرند و با برآوردی که از صنایع انجام می‌دهند می‌توانند متوجه شوند در کدام بخش از صنایع معدنی امکان سرمایه‌گذاری وجود‌‌ دارد. همچنین با شناسایی خلاء‌ها می‌توانند برای پرکردن آن برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

گفتنی است دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی با نگرش ویژه بر توسعه پایدار ۸ بهمن آغاز به کار کرد و تا ۱۰ بهمن‌ماه ۹۷ در هتل المپیک تهران ادامه‌دارد.

در ارتباط با IRAN GMEX بیشتر بخوانید:

IRAN GMEX گام اول انقلاب معدنی / جای خالی ایمیدرو

فناوری ژئوفیزیک هوایی بازوی توانمند اکتشاف

IRAN GMEX یکی از فنی‌ترین‌ها در خاورمیانه

پهپادهای مدرن در خدمت معادن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها