|
کدخبر: 44256

در آستانه IRAN GMEX مطرح شد:

تغییرات بنیادی، نیاز امروز و فردای اکتشاف

مدیرعامل شرکت دُرکاوش گفت: برآوردهای من نشان می‌دهد با افزایش تقاضا برای حفاری روبه‌رو هستیم، این در حالی است که ظرفیت و توان ماشین‌آلات ما توسعه پیدا نکرده است.

گسترش‌نیوز : ایران‌جیمکس (دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی) فردا در هتل المپیک برگزار خواهد‌شد.

madan-felez21.jpg

برگزارکننده این رویداد، شرکت رستاک‌پادویژن است که این همایش و نمایشگاه بین‌المللی را با نگرش ویژه بر توسعه پایدار برپا می‌کند. دور نخست این رویداد به سال ۱۳۹۱ برمی‌گردد و حالا پس از ۴ سال بار دیگر اهالی اکتشاف کشور گرد هم می‌آیند.

دغدغه‌ای به نام تامین قطعات و تجهیزات حفاری

امیرحسین ثقفی، مدیرعامل شرکت دُرکاوش به معرفی شرکت خود پرداخت و گفت: شرکت درکاوش، از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را شروع کرده است. بیشتر فعالیت این شرکت به حفاری‌های اکتشافی و مغزه‌گیری اختصاص دارد. این شرکت ظرفیت ۴۰هزار متری حفاری در سال دارد و می‌تواند تا عمق ۱۴۰۰ متر حفاری انجام دهد. درحال‌حاضر تا ۶۳هزار متر قرارداد حفاری داریم و با شرکت‌های تهیه و تولید مواد معدنی ایران، گهرزمین، صنایع ملی مس ایران و مهراصل در اهر همکاری می‌کنیم. از ابتدای امسال نیز موفق به حفاری ۲۱هزار متری شدیم.

وی در ارتباط با دلیل شرکت در دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی IRAN GMEX ادامه داد: امسال پس از مدت‌ها کاوش‌در، در یک رویداد معدنی ( نمایشگاه بین‌المللی ) شرکت می‌کند و این اتفاق به دلیل همکاری با انجمن حفاران غیر نفتی رخ داد. ما در تلاشیم به سمتی حرکت کنیم که نظر خود را به وسیله انجمن به هم نزدیک‌تر کنیم.

ثقفی افزود: شرایط کنونی اقتصادی، بسیار سخت است. ظرفیت حفاری کشور نیز محدود است، در حالی که در ۲ سال گذشته نیاز به حفاری رشد چشمگیری داشته است. شرکت‌های حفار غیرنفتی نیز در چنین شرایطی باید در کنار هم باشند. البته آمار رسمی وجود ندارد اما برآوردهای من نشان می‌دهد با افزایش تقاضا برای حفاری روبه‌رو هستیم، این در حالی است که ظرفیت و توان ماشین‌آلات ما توسعه پیدا نکرده است.

وی همچنین گفت: با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نیز رو‌به‌رو هستیم که به دلیل نوسان بهای ارز رخ داده است. در چنین شرایطی، حجم کار هم بالا رفته و برای مدیریت و پیشروی در چنین شرایطی نیاز است که شرکت‌های حفار در کنار یکدیگر باشند.

مدیرعامل دُرکاوش خاطرنشان کرد: فضای کار مشترک، بسیار است. یکی از هزینه‌های بالای ما، مته‌ها و لوله‌های حفاری و در اصطلاح فنی، راد حفاری است. این رادها را می‌توان با همکاری شرکت‌های عضو انجمن حفاران و تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان بومی‌سازی کرد. شرکت‌ها همچنین می‌توانند در زمینه استانداردسازی کیفیت خدمات با هم هماهنگ شوند و خدمات با کیفیت یکسانی را به‌دست آورند.

وی افزود: درحال‌حاضر شرکت‌ها برای رقابت با یکدیگر کیفیت کار را پایین می‌آورند و قیمت‌ها را دچار تغییر زیادی می‌کنند. نتیجه این اتفاق‌ها، کاهش کیفیت خدمات است. هدف ما از حضور در رویداد ایران جیمکس ارتقای همکاری‌های آینده است. کاوش‌در برای تمام سال آینده قرارداد دارد و در نمایشگاه به دنبال بازاریابی نیست. نگرانی ما تامین برخی قطعات مانند مته‌ها و رادهای حفاری در آینده نزدیک است. ما دغدغه نوسازی ناوگان حفاری را داریم. نیازهای بخش حفاری اکتشافی باید به‌وسیله توسعه واردات یا بومی‌سازی برطرف شوند.

یک پایگاه داده‌ای، نیاز اصلی اکتشاف

افشین زرگر، کارشناس اکتشاف بیان کرد: در ایران سازمان‌های گوناگونی وجود دارند که در اکتشاف فعال هستند. در واقع هر ارگانی به طور مجزا شروع به کار اکتشافی می‌کند و منجر به این می‌شود که به طور مثال یک محدوده، بارها اکتشاف شود. در این حوزه نیاز به یک پایگاه داده‌ای است، البته سازمان زمین‌شناسی داده‌های خود را منتشر می‌کند اما این موضوع درباره همه سازمان‌ها صادق نیست، در حالی که بهتر است اکتشاف در اختیار یک سازمان و ترجیحا سازمان زمین‌شناسی باشد و در عین حال با وجود یک پایگاه داده‌ای، بخش اکتشاف کشور نظم و سامان پیدا کند. در واقع نیاز به فضای مشترکی است که شرکت‌ها دستاوردهای خود را در آن به اشتراک بگذارند.

وی افزود: متولی اکتشاف، دولت است که به واسطه سازمان زمین‌شناسی این کار را انجام می‌دهد. اما به این معنا نیست که سایر سازمان‌ها و بخش‌ها اعم از خصوصی، دولتی و خصولتی، در اکتشاف نقشی ندارند. ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه‌ای در سال‌های اخیر به اکتشاف روی آورده، در حالی که اکتشاف، سازمان متولی دارد. چنین چیزی نشانه وجود ضعف در سازمان زمین‌شناسی است.

زرگر ادامه داد: در همه جای جهان، سازمان زمین‌شناسی متولی اکتشاف است و سازمان‌های مرتبط بودجه‌های خود را صرف این کار نمی‌کنند.

درحال‌حاضر همه معادن ما از ضعف اکتشافی در رنج هستند. در نتیجه هر اندازه سازمان زمین‌شناسی در کشور توانمندتر باشد، اکتشاف هم توسعه‌یافته‌تر خواهد بود.

زرگر در پایان اظهار کرد: در کنار نیاز به اجرای سیاست‌گذاری‌های یاد شده، نیاز به بهره‌گیری از فنون و تجهیزات به روز اکتشافی ضرورت دارد. همچنین با وجود ظرفیت‌های مطلوب مواد معدنی اعم از فلزی و غیر فلزی در کشور، بحث پایان ذخایر فعلی و نیاز حیاتی به کشف کانسارهای جدید (به ویژه کانسارهای پنهان و عمیق) به شدت احساس می‌شود.

دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی IRAN GMEX با نگرش ویژه بر توسعه پایدار ۸ تا ۱۰ بهمن‌ماه ۹۷ در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

منبع: روزگار معدن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها