|
کدخبر: 44250

از حفاری تا اکتشاف در IRAN GMEX

دبیر اتحادیه حفاران غیرنفتی گفت: در زمینه حفاری ۲ مسئله باید مورد توجه قرار‌گیرد، یکی دستگاه‌های حفاری و دیگری، فرد حفار و آموزش‌هایی است که باید در این زمینه ببیند. ما قصد داریم در ایران‌جیمکس، اتحادیه را به کارفرمایان بشناسانیم.

گسترش‌نیوز :اکتشاف مواد معدنی، حلقه آغازین تولید به‌شمار می‌رود که اگر به آن بها داده نشود، سایر زنجیره‌های تولید با مشکل روبه‌رو خواهند شد.از این رو دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی با نگرش ویژه بر توسعه پایدار ایران‌جیمکس ( IRAN GMEX) قصد دارد به طور تخصصی به حوزه اکتشاف مواد معدنی بپردازد.

madan-1501.jpg

این همایش ۸ تا ۱۰ بهمن امسال از سوی شرکت رستاک پادویژن با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان زمین‌شناسی، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، سازمان نظام مهندسی، خانه معدن، شرکت ملی مس و سایر شرکت‌ها برگزار می‌شود.

فرصتی برای معرفی

شهناز نوایی، دبیر اتحادیه حفاران غیرنفتی درباره این اتحادیه و حضور خود در همایش اکتشاف مواد معدنی(ایران‌جیمکس) اظهار کرد: تشکل حفاران غیرنفتی برای سامان‌دهی حفاری‌های غیرنفتی به‌وسیله اتاق بازرگانی ایران ایجاد شد و اعضای آن متشکل از تمام شرکت‌هایی است که کارهای اکتشافی و حفاری انجام می‌دهند. اعضای هیات‌مدیره از اعضای شرکت‌های حفاری هستند که با کارفرمایان دولتی و خصوصی کار می‌کنند. نوایی در ادامه خاطرنشان کرد: ما قصد داریم در دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌جیمکس ، اتحادیه را به کارفرمایان بشناسانیم. نوایی با اشاره به این موضوع که در زمینه حفاری ۲ مسئله باید مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: یکی دستگاه‌های حفاری و دیگری، فرد حفار و آموزش‌هایی است که باید در این زمینه ببیند. از این رو اتحادیه ۲ دوره آموزشی اپراتوری حفاری را نیز برگزار کرده است.

shahnaznavaii.jpg

وی در پاسخ به این پرسش که دستگاه‌های حفاری در زمینه معدن تا چه اندازه به‌روز شده‌اند، گفت: بیشتر دستگاه‌ها از عمق‌های ۴۵۰ متر تا بالای هزار و ۲۰۰ متر را حفاری می‌کنند و به تازگی نیز دستگاه‌هایی به کار گرفته می‌شوند که تا ۲ هزار متر را حفاری می‌کنند و می‌توان ادعا کرد دستگاه‌های حفاری به‌روز شده‌اند و با توجه به تحریم‌ها و کاهش میزان حفاری در بخش معدن در عمق، دستگاه‌های جدید وارد نشده‌اند چراکه در زمینه اکتشاف در عمق، بیشتر از ۱۵ درصد کاری انجام نشده است.

برای اکتشاف در عمق دستگاه کم داریم

دبیر اتحادیه حفاران غیرنفتی در ادامه خاطرنشان کرد: ذخایر بیشتر معادن کشف شده کشور رو به پایان است و باید معادن جدید جایگزین شوند که نیازمند اکتشافات جدید در این زمینه است، بنابراین می‌طلبد که دولت در زمینه اکتشاف در عمق کار بیشتری انجام دهد.

نوایی افزود: بیشترین حفاری در کشور در سال به بیش از ۱۵۰ هزار متر نمی‌رسد، در حالی که در کشورهای پیشرفته به ۲ میلیون متر در سال هم می‌رسد.وی در پاسخ به این پرسش که اگر حفاری را به سمت عمق ببریم، آیا نیازمند دستگاه‌های جدیدتر در این زمینه هستیم، عنوان کرد: دستگاه‌ها همان قبلی‌ها هستند اما زمان بیشتری را باید برای حفاری بگذاریم و آنها را به عمق بیشتری برسانیم. البته هم‌اکنون برای اکتشاف در عمق دستگاه کم داریم.

پنل تخصصی نمایشگاه بین‌المللی

دبیر اتحادیه حفاران غیرنفتی در پاسخ به این پرسش که نمایشگاه بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی چه دستاوردهایی برای شرکت‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند دارند، عنوان کرد: به یقین نمایشگاه بحث تخصصی اکتشاف را مطرح می‌کند و سازمان زمین‌شناسی یکی از حامیان آنهاست. نمایشگاه می‌تواند برای اتحادیه بسیار مفید باشد و خود را به بخش اکتشاف کشور معرفی کند.از سوی دیگر کارگاه‌های مفیدی نیز در این نمایشگاه برگزار خواهد شد. البته اتحادیه در غرفه خود پذیرا و پاسخگوی دوستان در بخش‌های مختلف حفاری خواهد بود.اتحادیه حفاران غیرنفتی، یک پنل تخصصی با عنوان تامین اختصاصی اکتشاف برگزار می‌کند که رئیس هیات‌مدیره اتحادیه یا خود من به عنوان دبیر اتحادیه، این پنل را برگزار می‌کنیم. ۲ کارگاه آموزشی حفاری نیز برگزار می‌کنیم.

معرفی دوره MBA به مدیران

همچنین حسین قنواتی، مدیرعامل شرکت زمین‌کاوان زمان درباره شرکت خود و حضور آنها در نمایشگاه ایران‌جیمکس عنوان کرد: شرکت زمین‌کاوان‌زمان، یک کنسرسیوم متشکل از چندین سهامدار است. هدف این شرکت، شناسایی محدوده‌های اکتشافی در سطح کشور و انجام عملیات اکتشافی از مرحله شناسایی تا اکتشافی نهایی است. قنواتی در ادامه توضیح داد: این شرکت از سال ۸۸ تاسیس شده و روی ۴۰۰ محدوده معدنی کار کرده که منجر به شناسایی برخی محدوده‌های معدنی شده و تعدادی از این محدوده‌ها به گواهی کشف رسیده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی ما برای ساخت یک کارخانه طلا در خراسان جنوبی است.

مدیرعامل شرکت زمین‌کاوان زمان، در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه در کشور در زمینه اکتشاف کار انجام شده است، گفت: بیشتر کار اکتشافی را سازمان زمین‌شناسی انجام داده است. بخشی از اکتشاف را سازمان نوسازی و توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، برخی را شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و برخی را نیز شرکت ملی مس ایران انجام داده است. قنواتی در ادامه خاطرنشان کرد: البته با توجه به ظرفیت‌های کشور به طور وسیع نیازمند اکتشاف‌های بیشتر هستیم.

نمایشگاه باب مذاکره را برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی

وی در پاسخ به این پرسش که نمایشگاه چه فرصتی را برای شرکت‌هایی که در زمینه اکتشاف کار می‌کنند، ایجاد می‌کند، گفت: نمایشگاه فرصتی است که علاوه بر اینکه شرکت‌های داخلی می‌توانند خود را معرفی کنند، با خدمات سایر شرکت‌ها نیز آشنا می‌شوند. از سوی دیگر کسانی را که قصد سرمایه‌گذاری در بخش معدن دارند، بیشتر با سرمایه‌گذاران آشنا می‌کند. در حقیقت نمایشگاه باب مذاکره را برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی فراهم می‌کند. ما نیز خدمات خود را می‌توانیم به بخش‌های مختلف اعلام کنیم. در حقیقت نمایشگاه فرصتی است که ظرفیت‌های ناشناخته را در تعامل با یکدیگر قرار می‌دهد.

مدیرعامل شرکت زمین‌کاوان زمان همچنین در پاسخ به این پرسش که چه دستاوردی برای نمایشگاه دارید، عنوان کرد: یک غرفه ما در نمایشگاه با سازمان مدیریت صنعتی مشترک است که در این زمینه ۲ هدف را پیگیری می‌کنیم.دوره MBA معدن و صنایع معدنی را نیز به سازمان مدیریت صنعتی پیشنهاد کرده‌ایم و به توافق رسیده‌ایم تا این دوره تخصصی در حوزه معدن در سازمان مدیریت معدنی از مهر تشکیل شود؛‌ این دوره در زمینه مدیریت معدن در حوزه کسب و کار است.کمبود این دوره در کشور حس می‌شد چراکه بسیاری از مدیران معدنی جهان دارای این مدرک هستند. از این رو در غرفه شرکت ما این خدمات معرفی می‌شود.

قنواتی ادامه داد: هدف دوم ما برای حضور در نمایشگاه، شناسایی بخش‌های فعال حوزه اکتشاف است که البته به طور متقابل انجام می‌شود. به عبارت دیگر، هم خدماتی در حوزه اکتشاف در معدن ارائه می‌دهیم و هم در تعامل با سایر شرکت‌ها خدماتی را دریافت خواهیم کرد.

د ومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی IRAN GMEX با نگرش ویژه بر توسعه پایدار ۸ تا ۱۰ بهمن‌ماه ۹۷ در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

منبع: روزگار معدن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها