|
کدخبر: 43796

در گفت‌وگوی «گسترش نیوز» با مدیرعامل شرکت پویش معدن تجارت آریا و معدن کانسار پویان مطرح‌شد:

IRAN GMEX کمک به اعتلای بهره‌برداری از ذخایر خدادادی

دستورالعمل‌ها و قوانین پیچ‌در‌پیچ، سرمایه‌گذار و فعال عرصه اکتشاف را خسته و سردرگم می‌کند.

گسترش‌نیوز: دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف و مواد معدنی گردهمایی است که بین شرکت‌های اکتشافی و دست اندر کاران اکتشاف در معرفی شرکت هایی که هدایت آنها را برعهده دارد، برگزار می‌شود.

shahabhiseynikansapoya.jpg

از جمله مهم‌ترین بخش‌های این نمایشگاه بین‌المللی موضوع آموزش است که در کارگاه‌های تخصصی پی‌گرفته خواهد‌شد. شرکت‌های جوان چالش‌های بیشتری نسبت به سایر شرکت‌ها دارند به نظر می‌رسد یکی از مهمترین محورهای توسعه صنایع معدنی لزوم توجه بیشتر به جوانان و ظرفیت‌ّهای آن‌ها در صنایع است.

سید سهراب حسینی یکی از جوانان مستعد در صنایع معدنی و مدیرعامل «شرکت پویش معدن تجارت آریا » و «شرکت معدن کانسار پویان » در معرفی شرکت هایی که هدایت آنها را برعهده دارد این گونه گفت: «شرکت پویش معدن تجارت آریا » هلدینگ معدنی گروه صنعتی معدنی پویش است که بیش از ۱۵ سال سابقه فعالیت مستمر در زمینه تامین انواع ملزومات و قطعات یدکی مرتبط با صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و تجهیزات صنعت حفاری نفت دارد. هم اکنون قادر به عرضه انواع افزودنی‌های گل حفاری ازقبیل فروبار، بنتونیت و باریت است.

کمک به اعتلای بهره‌برداری از منابع و ذخایر خدادادی

وی در ارتباط با « شرکت معدن کانسار پویان » گفت: معدن کانسار پویان توسط دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته مهندسی معدن در سال ۱۳۸۷ به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت با هدف کمک به اعتلای بهره‌برداری از منابع و ذخایر خدادادی کشور تأسیس و با بهره گیری از تخصص و توانمندی بالقوه نیروی مهندسی خود در زمینه معدنکاری کشور قدم نهاد.

مدیر عامل شرکت پویش معدن تجارت آریا در ارتباط با فعالیت شرکت خود به گسترش‌نیوز گفت: همواره سعی بر آن داشته‌ایم با حضور در عرصه‌های مختلف معدنکاری مهندسی، به شکل خلاقانه و علمی به گسترش معدنکاری اصولی و اکتشاف و بهره‌برداری از ذخایر خدادادی کشور بپردازیم.

ekteshaf.jpg

معضلی بنام بی‌اعتمادی به جوانان

وی افزود: درحال‌حاضر نیز میانگین سنی کارشناسان شرکت‌های تحت‌نظارت من به ۳۲ سال نمی‌‌رسد. جوان بودن یک نقطه قوت است اما در صنایع معدنی یک بی‌اعتمادی به جوانان وجود‌ دارد. در محافل مختلف گفته می‌شود به جوان‌ها باید بهاداده شود، جوانان باید آموزش ببینند و در عرصه‌های مختلف وارد شوند، به نظر من این‌ها همه شعار است. حتی اگر دوره کارآموزی خود را نزد بهترین اساتید گذرانده باشیم نیز درنهایت مثل یک آماتور با دانش‌آموختگان صنایع معدنی برخورد می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما این بی‌اعتمادی به جوانان است، به‌عنوان یک شرکتی که بیش از ده سال در عرصه اکتشاف مواد معدنی فعالیت می‌کنیم هنوز مجبوریم هزینه‌های بیشتری برای جلب اعتماد شرکت‌ها پرداخت کنیم ازجمله اینکه اجرای پروژه‌ها را با نرخ پایین‌تری پیشنهاد دهیم.

بازنشسته‌های بخش دولتی، معدنکاران بخش خصوصی

این فعال عرصه اکتشاف بیان‌کرد: به شکل کلی بیش از ۹۶ درصد معادن ما خصوصی است و کمتر از ۴ درصد معادن، دولتی است و عمده کسانی که در بخش معادن کار می‌کنند بازنشسته‌های بخش دولتی هستند. در صنایع معدنی هیچ حمایتی برای شرکت‌های جوان در نظر گرفته نمی‌شود. بزرگ‌ترهای این عرصه، بازار را برای خود می‌خواهند، بسیاری از شرکت‌های جدید، ورشکسته شده‌اند. توقع ما از بزرگان صنایع اکتشافی و معدنی این است که به جوانان بهای بیشتری دهند.

پنل‌های جانبی، چالش‌های اکتشاف را بررسی می‌کنند

وی در پاسخ به این پرسش که با چه هدفی در دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف و مواد معدنی شرکت کرده‌‌اید گفت: با توجه به این‌که در پنل‌های جانبی این نمایشگاه چالش‌های اکتشاف مورد بررسی قرار می‌گیرد و علم روز اکتشاف آموزش داده می‌شود باهدف یادگیری و به‌روز شدن در آن شرکت می‌کنیم تا با اصطلاحات و فناوری‌های جدید اکتشاف مانند آینده‌پژوهشی، ‌توسعه پایدار که توسط اساتید مجرب داخلی و خارجی تدریس می‌شود، شرکت کنیم.

حسینی گفت: حضور در این نمایشگاه فرصتی برای گردهم‌آیی شرکت‌هاست. توانمندی‌های صنایع اکتشاف به بخش دولتی و خصوصی عرضه می‌شود. هم‌چنین در قالب شرکت‌ها تلاش می‌کنیم تا با همفکری با سایر فعالان این عرصه برای مشکلات صنایع اکتشافی راهکاری بیابیم.

هیچ پیش اطلاعی در مورد تغییر‌ات دستورالعمل‌ها وجود ندارد

مدیر عامل شرکت پویش معدن تجارت آریا با بیان این موضوع که بخش معدن دارای دست‌اندازهای زیادی است، گفت: قوانین و دستورالعمل‌هایی که به شکل خلق‌الساعه از وزارت صمت صادر می‌شود، برای صنایع اکتشافی مشکلاتی ایجاد می‌کند. دستورالعمل‌ها و قانون‌های پیچ‌درپیچ، سرمایه‌گذار و فعال عرصه اکتشاف را خسته و سردرگم می‌کند. مادامی‌که به یک وحدت رویه در بخش معدن نرسیم، مشکلات همچنان دست و پای معدن‌کاران را خواهد بست و روند توسعه را با چالش روبرو خواهد‌کرد.

وی با اشاره به مشکلات کاداستر ها افزود: تنها راه اطلاع‌رسانی دستورالعمل‌های مربوط به کاداسر، تنها خود سایت آن است. هیچ پیش اطلاعی هم در مورد تغییر‌ات دستورالعمل‌ها وجود ندارد.

لزوم مدیریت موضوعات معدنی محیط‌زیست

حسینی با بیان این موضوع که هیچ قانون و یا دستورالعمل مشخصی در محیط‌زیست و منابع طبیعی وجود ندارد، گفت: محیط‌ زیست باید به شکل کامل موضوعات مربوط به معادن را مدیریت کند. در گذشته سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی در برخی حوزه‌ها قصورهایی داشته‌اند برای جبران آن نباید معادن را بیش‌ از حد محدود کنند. باید قبول کنیم معدن هم جزء منابع طبیعی است و برای توسعه اشتغال‌زایی ارزش دارد. ۹۵ درصد ملزوماتی که در اطراف ما است از مداد، شیشه، برد کامپیوتر گرفته تا مصالح ساختمانی از مواد معدنی ساخته‌شده است. مواد معدنی می‌تواند باعث توسعه یک کشور شود. ما باید بتوانیم شرایطی امن فراهم کنیم تا در آن شرایط بتوان با حفظ محیط‌زیست مواد معدنی استخراج و برای تولید به سمت کارخانه‌ها هدایت کرد.

banernamayesgah459.jpg

گفتنی‌ است: دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی با نگرش ویژه بر توسعه پایدار ۸ تا ۱۰ بهمن‌ماه ۹۷ در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود و گسترش‌نیوز، روزنامه صمت و روزنامه روزگار معدن به عنوان حامیان رسانه‌ای، پوشش خبری این رویداد معدنی را بر عهده‌دارند.

ارسال نظر