|
کدخبر: 42096

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در گفت‌وگو با «‌گسترش نیوز» مطرح کرد:

ورود معدنی‌ها در فولادسازی عامل اختلال توسعه متوازن شده‌ است

ما برای اینکه به آنچه در چشم‌انداز آینده فولاد تعریف شده، برسیم باید توسعه متوازن داشته باشیم. منظور از توسعه متوازن این است که هر بخشی در تخصص خود فعالیت کند.

گسترش نیوز: در تمام دنیا، حاشیه‌های نمایشگاه‌های صنعت و فولاد از اهمیت خاصی برخوردار است. شرکت‌های فعال در نمایشگاه‌ها که شامل فروشندگان و خریداران می‌شوند، در این محیط با هم مذاکره می‌کنند و در حاشیه آن در مباحثی مانند صادرات و واردات به یک سری توافق می‌رسند. این توافق‌ها بیشتر برای هر دو طرف حالت برد - برد دارد. در سایه تحریم‌ها امکان دارد تعداد شرکت‌های اروپایی کم شود و میزان شرکت‌های چینی افزایش پیدا کند. البته این موضوع به تنهایی چندان بد نیست چرا که شرکت‌های چینی توانمند بسیار زیادی وجود دارند. « گسترش نیوز» در ارتباط با صنایع معدنی و فراز و فرود‌های این صنایع با حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره فولاد مبارکه اصفهان گفت‌وگویی ترتیب داده است که در زیر می‌خوانیم:

azimiyan.jpg

به عنوان یکی از مهم‌ترین صاحبان صنایع کشور آیا راهکار ارتباطی برای صادرات آلومینیوم در نظر گرفته اید؟

ما درحال‌حاضر به دنبال راهکارهای ارتباطی برای صادرات محصولات آلومینیومی هستیم و اجازه نمی‌دهیم سیاست‌های امریکا بر روی عملکرد شرکت فولاد مبارکه اصفهان و کشور اثر بگذارد. یکی از استراتژی‌های کلان و برنامه‌های ما در فولاد مبارکه اصفهان این است که همچنان سهم ۵۰ درصدی خود از بازار فولاد را حفظ کنیم. همچنین توجه به بازار داخلی و تولید محصولات استراتژیک و خاص از جمله استراتژی‌های این شرکت است. در این میان فولاد مبارکه به دنبال آن است که با به کار گرفتن تمام تلاش فناوریکی و مهندسی خود دستاوردهای جدیدی برای کشور تولید کند. درحال‌حاضر سطح محصولات شرکت فولاد مبارکه اصفهان از سطح محصولات معمولی عبور کرده و به دنبال تأمین محصولات خاص است.

مهمترین موضوع برای رسیدن به اهداف تعریف شده آینده فولاد را چه می‌دانید؟

به طور کلی برای رسیدن به اهداف کلان کشور چشم‌انداز هایی در نظر گرفته می‌شود. ما برای اینکه به آنچه در چشم‌انداز آینده فولاد تعریف شده، برسیم باید توسعه متوازن داشته باشیم. منظور از توسعه متوازن این است که هر بخشی در تخصص خود فعالیت کند. به عنوان مثال بخش معدن در زمینه فعالیت خود به توسعه بخش معدن بپردازند و گروه تولید‌کننده فولاد نیز در تخصص خود به وظایف خود بپردازند.

مهمترین معضلاتی که صنعت فولاد کشور با آن دست به گریبان است، چیست؟

درحال‌حاضر یکی از معضلات فولاد کشور این است که برخی بخش‌ها در فولاد و معدن از تخصص خود خارج شده و در حوزه دیگری فعالیت می‌کنند. ورود معدنی‌ها در فرآیند فولادسازی عامل اختلال در توسعه متوازن شده است. به شکل کلی هر شخصی در هر بخشی مسئولیتی را می‌پذیرد، باید مسئولیت آن را بر عهده بگیرد و وظایف خود را به درستی انجام دهد و در بخش‌های دیگر دخالت نکنند. تولید‌کننده مواد اولیه از جمله کنستانتره، گندله اگر در فولاد‌سازی نیز فعال شوند مشکلاتی برای تامین مواد اولیه سایر شرکت‌ها به‌وجود می‌آید. بخش‌های فولاد‌سازی باید مطمئن باشند که مواد اولیه در زمانی مشخص که به آن نیاز دارند وارد چرخه تولید کارخانه‌های آلومینیوم‌سازی می‌شوند.

چرا باید در بخش صادرات توسعه متوازن وجود داشته باشد؟

در بخش صادرات نیز باید توسعه متوازن وجود داشته باشد تا فولادی‌ها بتوانند محصولات خود را به خارج از کشور صادر کنند. این صادرات باید هماهنگ انجام شود. ما از دولت انتظار داریم از سیاستگذاری متوازن توسعه حمایت کند تا ما به عنوان بخش فولاد بتوانیم و ظایف خود را در مقابل دولت و مردم به شکل کامل انجام دهیم.

آیا تعهد دولت در تامین مواد اولیه می‌تواند به عنوان اهرمی نظارتی بر روند فعالیت تولیدکنندگان باشد؟

موضوع متعهد بودن دولت در بخش خصوصی حساس‌تر است. دولت زمانی که تعهد کرد مواد اولیه شرکت‌ها را تامین می‌کند باید معادن مربوطه را نیز در اختیار آن شرکت بگذارد. در مقابل امکانات و تسهیلاتی که به شرکت‌ها داده می‌شود، تعهد برای تولید آلومینیوم گرفته می‌شود با این تعهد امکان خام فروشی و یا فروش به عنوان سیکل اول تولید عملا منتفی می‌شود. این سیاست حمایتی می‌تواند بخش خصوصی را فعال کند و هم به عنوان اهرمی نظارتی بر روند فعالیت تولید‌کنندگان نظارت داشته باشد. همچنین می‌تواند بخش خصوصی را به توسعه سرمایه‌گذاری و افزایش میزان تولید فولاد ترغیب کند.

مهمترین معضلاتی که در بخش فولاد بین صادرکنندگان و فعالان بخش فولاد وجود دارد را چه می‌دانید؟

نباید فراموش کرد که یک از مهم‌ترین معضلاتی که در بخش فولاد بین صادرکنندگان و فعالان بخش فولاد وجود دارد، بحث تحریم هاست که درحال‌حاضر حمل‌ونقل محصولات فولادی را هم با تاخیر مواجه کرده است. ما به دنبال این هستیم که راهکاری برای حل مشکلات و تسهیل در روند صادرات محصولات فولادی پیدا کنیم. تاثیر تحریم‌ها را در رویداد ایران متافو ۲۰۱۸ نیز می‌توان مشاهده کرد. در این دوره میزان شرکت‌هایی که در متافو ۲۰۱۸ حضور یافته بودند، ترکیب متفاوتی داشت. چرا که تحریم‌ها در این موضوع چندان بی‌تاثیر نبوده است. ما شاهد آن هستیم که اگر اروپایی‌ها بخواهند در نمایشگاه‌های ایران شرکت کنند و به فعالیت‌های مشترک بپردازند با مشکل مواجه می‌شوند. با این حال همچنان به نتایج برپایی رویدادهای بین‌المللی مانند ایران متافو و آنچه در حاشیه این رویدادها رخ می‌دهد، امیدوار هستیم.

ارسال نظر