|
کدخبر: 41817

یک کارشناس حوزه معدن در گفت‌وگو با «گسترش نیوز »:

احوال صنایع معدنی‌ در سرازیری دلار چگونه است؟

کاهش ارزش دلار و پایین آمدن حاشیه سود، جذابیت خام فروشی را کاهش می‌دهد اما ادامه این روند ورشکستگی در پی دارد.

گسترش نیوز : صادرات صنایع معدنی ارتباط مستقیمی با تحولات بازار ارز دارد، هر گونه افزایش نرخ ارز مشوقی برای خام فروشی مواد معدنی به خارج از مرز هاست. برعکس آن نیز صادق است. کاهش نرخ دلار نیز اگر از نرمی که نقطه سر به سر تولید نامیده می‌شود، خارج شود، شاهد ضرر دهی بسیاری از شرکت‌ها خواهیم بود. سوء مدیریت و مباحث فناوری دو عامل بالابودن هزینه تولید در صنایع معدنی است.

madan-mogholestan.jpg

تاثیر نوسانات نرخ دلار بر صنایع فولادی

نعمت الله حقیقی، کارشناس حوزه معدن در پاسخ به این پرسش که تاثیر نوسانات نرخ دلار بر صنایع فولادی را چگونه ارزیابی می‌کنید، در گفت‌وگو با « گسترش نیوز » اظهار کرد: افزایش نرخ دلار رابطه مستقیمی با خام فروشی مواد معدنی دارد به این معنی که هرچه نرخ دلار افزایش یابد، ترغیب تولید‌کننده مواد معدنی به صادرات به شکل خام فروشی بیشتر می‌شود.

سوء مدیریت و مباحث فناوری دو عامل تفاوت

وی با اشاره به هزینه‌های تمام شده صنایع معنی کشور افزود: فرآیند تولید در صنایع معدنی ( از سنگ خام تا زنجیره ارزشی فولاد و تولید فولاد، گنداله، آهن اسفنجی و فولاد) به دلایلی همچون سوء مدیریت و مشکلات ناشی از تامین فناوری مورد نیاز در صنایع معدنی، بالاتر از نرم جهانی است. افزایش و کاهش نرخ دلار تا سقف خاصی برای تولید‌کننده داخلی صنایع معدنی سودآور است. زمانی که نوسانات دلار از نُرم طبیعی خارج شود، مشکلاتی برای این صنعت و صنایع وابسته به آن ایجاد می کند.

افزایش نرخ ارز بهترین مشوق خام فروشی

nematolahhaghighi.jpg

رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با بیان این موضوع که افزایش نرخ ارز بهترین مشوق برای خام فروشی صنایع معدنی است، افزود: شرکت‌های معدنی کشور به جز چند واحد بزرگ و معروف مابقی واحد‌های کوچکی هستند که در مقابل تحولات بازار ارز شکننده اند، کاهش بیش از حد نرخ دلار این واحد‌ها را به ورشکستگی می‌کشاند و از چرخه تولید خارج می‌کند. در واقع کاهش نرخ دلار نیز اگر از نُرمی که نقطه سر به سر تولید نامیده می‌شود خارج شود، شاهد ضرر دهی بسیاری از شرکت‌ها خواهیم بود.

هنوز اقتصاد معدن به یک نُرم خاص نرسیده است

وی افزود: هنوز اقتصاد معدن به یک نُرم خاص نرسیده است که بگویم چه نرخی برای ثبات بازار صنایع معدنی خوب است، خود بازار این نکته را به ما گوشزد می‌کند. بنابراین هرچه ارزش دلار افزایش پیدا کند به همان میزان سود برای صادرات بیشتر می‌شود، افزایش نرخ دلار از حدی خاص، سود خام فروشی را علی رغم تعرفه‌های بالا مقرون به صرفه می‌کند. در طول یک سال گذشته شاهد خام فروشی گسترده‌ای به خارج از مرز آن هم به شکل قانونی و از مبادی رسمی بوده‌ایم. این افزایش خام فروشی موجب کمبود مواد خام معدنی برای تولیدات داخلی شده است. کاهش ارزش دلار و پایین آمدن حاشیه سود، جذابیت خام فروشی را کاهش می‌دهد و مشکلات پیش آمده را از بین می‌برد اما ادامه این روند تاثیر جبران نا‌پذیری بر روی واحد‌های کوچک می‌گذارد، دولت باید در این شرایط چتر حمایتی خود را بر سر این واحد‌های معدنی باز کند تا این واحد ها نیز بتوانند از شرایط بحرانی به سلامت عبور کنند.

بهترین شرایط برای تمام معدنی‌ها، هم‌اکنون است

حقیقی در پایان گفت: نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم کاهش دلار برای صنایع ما تاثیر مثبتی خواهد داشت. ثبات دلار در موقعیت کنونی بهترین شرایط برای صنایع معدنی کشور محسوب می‌شود، باید به یک نقطه سر به سر تولید و ارزش افزوده در حوزه صنایع معدنی برسیم. در این شرایط می‌توان مواد اولیه معدنی مورد نیاز صنایع کشور را به راحتی تامین کرد و هم از واردات فولاد و خام فروشی جلوگیری کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها