|
کدخبر: 40807

تسهیل و تسعیر، بهترین راهکار برای مدیریت فولاد

عزیز قنواتی، مدیرعامل شرکت امیرکبیر کاشان

aziz-ghanavati.jpg

گسترش نیوز : به جرات می‌توان گفت نمایشگاه‌ها محل تلاقی تمام تولیدکنندگان و صادرکنندگان هستند. چرا که در این رویدادها، آخرین فنّاوری‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود و شرکت‌های فولادی ایرانی و خارجی می‌توانند از آخرین ساخته‌های سایر شرکت‌ها بازدید ‌کنند. با قطعات و تجهیزاتی که در این صنعت ساخته‌شده است آشنا می‌شوند. یکی از مزایای مهم حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی ازجمله متافو این است که فعالان حوزه معدن می‌توانند با آخرین امکانات، توانمندی‌ها و دانش شرکت‌های خارجی آشنا شوند. در محیط نمایشگاه می‌توان تمامی برندهای موجود صنعت فولاد را در کنار یکدیگر مشاهده کرد و در مقایسه با یکدیگر کیفیت قطعات را تشخیص داد. این در حالی است که اگر بخواهیم خارج از نمایشگاه‌ها قطعات و تجهیزات شرکت‌های خارجی را ارزیابی و خریداری کنیم باید به تک‌تک این کشورها سفر کنیم و در شرکت‌های مادر، این تجهیزات را مورد ارزیابی قرار دهیم. علاوه بر این حضور در نمایشگاه‌ها فرصت تهیه کالایی مرغوب و باکیفیت را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند. به عنوان نمونه ما در یکی از نمایشگاه‌های فولاد، با شرکت‌های تولیدکننده محصولات رایزنی‌هایی هایی انجام دادیم و در نهایت قرار بر این شد که این محصول توسط شرکتی داخلی برای ما تولید شود.

از بازاریابی تا بازار سازی نکته مهم در مورد نمایشگاه‌ها، حاشیه نمایشگاه‌ است. شرکت‌های مختلف با فناوری‌ها و تولیدات شرکت‌های حاضر در نمایشگاه‌ آشنا می‌شوند و این آشنایی در نهایت منجر به امضا قراردادهای تولید یا خریدوفروش بین شرکت‌های تولیدکننده و خریدار بسته می‌شود. به عنوان نمونه ما به‌عنوان شرکت امیرکبیر کاشان، محصولات حاضر در نمایشگاه‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و قطعات و تجهیزات موردنیاز خود را از این شرکت‌ها تهیه می‌کنیم. به همین دلیل هم می‌توان گفت نمایشگاه‌ها فرصت بازاریابی و بازار سازی به شرکت‌ها می‌دهد. برخی از شرکت‌ها فکر می‌کنند باید در نمایشگاه بنشینند تا فرصت‌ها به سراغشان بیاید، این درحالی‌ است که شرکت‌های حاضر در یک رویداد باید به غرفه‌های مختلف سر بزنند، باهم صنفی‌های خود ارتباط بگیرند و توانمندی‌های‌شان را به اشتراک بگذارند.

دقت در انتخاب شرکت‌ها برخی عنوان می‌کنند تحریم‌ها صنایع فولاد کشور را با مشکل مواجه کرده است، باید بگویم این فشارها و تحریم‌ها اولین تحریم‌هایی نیست که بر علیه ایران وضع می شود، این تحریم‌ها عمری ۴۰ ساله دارند. یکی از آثار این تحریم‌ها را می‌توان در تغییر روند مشارکت شرکت‌های خارجی در رویدادهای نمایشگاهی مشاهده کرد. به عنوان نمونه در متافو امسال شاهد حضور بیشتر شرکت‌های چینی هستیم. این امر را می‌توان یک فرصت ارزیابی کرد. چرا که شرکت‌های چینی در حال حاضر یکی از قطب‌های تولید فولاد در جهان محسوب می‌شوند و حضور آنان در نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌تواند بخشی از نیازهای ما را تأمین کند. بر همین اساس هم تنها باید در روند انتخاب شرکت‌های همکار دقت لازم را به خرج دهیم تا بتوانیم همچنان در صنعت فولاد به موفقیت دست یابیم.

متافو بزرگ‌ترین رویداد صنعت فولاد به عقیده بنده متافو به دلیل ارائه آخرین توانمندی‌های داخلی و خارجی حوزه فولاد بزرگ‌ترین رویداد این صنعت به شمار می‌آید. نگاهی به گذشته نشان می‌دهد صنعت فولاد ایران در طول چهل سال بعد از انقلاب شکوهند اسلامی فرازوفرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته و اکنون با موفقیت‌های زیادی روبرو است. پیش‌تر کارشناسان و تجهیزات خارجی درکارخانه‌های تولید فولاد ایران حضور داشتند اما اکنون چرخ این صنعت با کارشناسان و تولیدات ایرانی حرکت می‌کند و بیش از ۹۵ درصد از نیاز داخلی به تجهیزات و توسط شرکت‌های ایرانی تأمین می‌شود.

تعامل بین خصوصی‌ها و دولتی‌ها در حال حاضر هریک از تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد برای انتقال ارز حاصل از صادرات خود به کشور از راهکاری دارد. این راهکارها اغلب هزینه‌بر هستند و باید با تعامل دولت، صادرکنندگان، انجمن‌های صادرکنندگان، فعالان بخش خصوصی راهکاری کم‌هزینه برای انتقال ارز پیدا کنیم. البته نقش دولت را نباید در این زمینه فراموش کرد، دولت باید صادرات فولاد را آزاد کند و تنها نقش حمایتی داشته باشد تا هریک از تولیدکنندگان به روش خود محصولات تولیدشده را صادر کنند. دولت تنها در صورت لزوم و در شرایط خاص بر اساس قوانین از قدرت خود برای تنظیم بازار استفاده کند.

ارتباط بازار فولاد با ساخت و ساخت باید این موضوع را در نظر داشت که مصرف فولاد برای بازار داخل و صادرات متفاوت است. به عنوان نمونه در بازار داخلی می‌بینیم که افزایش مصرف فولاد ارتباط مستقیم با ساخت‌وساز داخلی دارد. در این بخش اجرای پروژه‌های نیمه‌کاره، احیای بافت فرسوده، مسکن مهر از جمله مهمترین موارد مصرف فولاد است. این در حالی است که در بازار خارجی برای رونق صادرات بهترین راهکار تسهیل قوانین صادراتی و تسعیر ( بها تعیین کردن) نرخ ارز صادراتی و تدوین قوانین و مقررات صادرات با توجه به شرایط موجود است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها