|
کدخبر: 40786

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

نباید دغدغه‌ای در تامین نیاز‌ها و فروش محصولات باشد

صنعت فولاد هم مانند تمامی صنایع برای دستیابی به توسعه نیازمند ترسیم چشم اندازی برای آینده است. چشم اندازی که برای ترسیم پیش از هرچیز به الزاماتی مانند توسعه بازار داخلی و خارجی مصرف فولاد نیاز دارد.

بهرام سبحانی، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با گسترش نیوز با بیان این موضوع که برای توسعه صنعت فولاد ایران هم چون سایر صنایع چشم اندازی تعریف شده، اظهار کرد: دستیابی به آنچه که پیش بینی شده الزاماتی دارد و تنها با دستیابی به این الزامات می توانیم شاهد رشد این صنعت در آینده باشیم.

sabafolad.JPG

وی در پاسخ به این پرسش که الزامات توسعه شامل چه مواردی است، گفت: توسعه بازار داخلی و خارجی مصرف فولاد از مهمترین الزامات توسعه محسوب می شود. بهبود شرایط اقتصادی، گسترش ساخت و ساز، نرخ رشد اقتصادی از شاخصه های تاثیر گذار در مصرف فولاد است که به توسعه بازار داخلی فولاد منجر می شود. همچنین وضعیت بازار جهانی و امکان صادرات، رفع محدودیت ها و مشکلات می تواند سرعت صادرات و توسعه را افزایش دهد. به شکل کلی رونق اقتصادی باعث گسترش ساخت و ساز و افزایش مصرف فولاد خواهد شد و این یعنی توسعه معدن و پیشرفت.

فولاد ایران در چهارچوب استانداردهای جهانی رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به کیفیت تولیدات فولاد کشور گفت: کیفیت فولادی که در ایران تولید می شود در حد استاندارد های بین المللی است. ایران اگر از خیلی تولید کنندگان برتر فولاد در جهان بالاتر نباشد، پایین تر نیست. بسیاری از کشورهای تولید کننده فولاد، محصولات خود را با آهن قراضه تولید می کنند در حالی که در ایران این محصولات از سنگ آهن و بدون ناخالصی تولید می شود. در زمینه تکنولوژی ساخت نیز ایران در بین کشورهای دارنده بالاترین تکنولوژی های ساخت فولاد است. فولاد مبارکه اصفهان، ذوب آهن، فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان از جمله تولید کنندگان مطرح فولاد در جهان هستند.

استانداردهای فولاد سازان ایران سبحانی در ارتباط با استاندارد های جهانی تولید فولاد و جایگاه محصولات ایران در عرصه بین الملل اظهار کرد: فولاد سازی تنها یک استاندارد خاص جهانی ندارد. بلکه بازار های مختلف، استانداردهای خاصی برای محصولات مورد نیاز فولادی خود تعریف کرده اند. این استاندارد ها بستگی به سفارش مشتری و بازار مصرف دارد. منطقه جنوب خلیج فارس، اتحادیه اروپا، جنوب شرق آسیا و سایر مشتریان فولاد ایران هریک استاندارد خاصی را برای محصولات خود تعریف می کنند. به همین دلیل هم مهم این است که ایران توانایی تولید هر محصولی با هر نوع کیفیتی را دارد.

مدیرعامل سابق مجمع فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه های فولاد می‌تواند در رشد صنعت فولاد تاثیر گذار باشد، افزود: در نمایشگاه ها هر شرکت و تولید کننده ای توانمندی های خود را به معرض نمایش می گذارد. از جمله این نمایشگاه ها می توان به متافو اشاره کرد، با حضور در نمایشگاه و بازدید از غرفه ها به راحتی می توان پیشرفت ایران در زمینه ساخت تجهیزات آلومینیوم سازی را دریافت.

این فعال عرصه فولاد با اشاره به موضوع تحریم ها گفت: اگر چه تحریم ها شرایط سختی را برای کشور ایجاد کرده اند اما باعث رونق صنایع داخلی شده است. بسیاری از قطعات و تجهیزات در بخش فراورده های نسوز، ماشین آلات، مواد مصرفی از کشورهای دیگر تامین می شد اما با تکیه بر دانش و تخصص های داخلی این تجهیزات در داخل کشور تولید می شود.

مثلت خود کفایی، ارز، تحریم سبحانی تحلیل خود از کاهش شرکت کننده های متافو را این گونه بیان کرد: هر کاهشی نمی تواند لزوما منفی باشد. کاهش تعداد شرکت های حضور یافته در متافو می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. باید آمار تجزیه تحلیل شود و در یک بررسی نوع شرکت ها و دلایل حضور نیافتن آن ها را مشخص کرد. به شکل کلی یکی از دلایل غیبت برخی شرکت ها خودکفایی کشور در تولید محصولی است که شرکت های خارجی به این نمایشگاه ها عرضه می کردند. زمانی که محصولی با کیفیت بهتر و قیمت پایین تر در کشور تولید شود، جایی برای بازاریابی شرکت های خارجی نمی ماند. برخی از شرکت ها نیز نماینده شرکت های خارجی بوده اند و به دلیل مشکلاتی همچون نرخ ارز و تحریم ها در نمایشگاه شرکت نکرده اند.

مقصد فولاد ایران وی در پاسخ به این پرسش که مقصد فولاد ایران بیشتر کدام کشورها است، تصریح کرد: صادرات ایران به کشور های مختلف بسته به نوع فولاد مورد نیاز این کشور ها متفاوت است، فولاد صنعتی و ساختمانی هر یک مقصد خاصی دارد. در مجموع بیشترین صادرات ایران به اتحادیه اروپا، جنوب شرق آسیا، خاورمیانه، عربستان، عراق، افغانستان امارات متحده عربی، قطر است و تا حدودی شمال ایران از جمله ارمنستان و آذربایجان نیز مشتری های فولاد ایران محسوب می شود.

بازیگران اصلی فولاد ایران رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در آخر خاطر نشان کرد: بازیگران فولاد کشور بیشتر بخش خصوصی است. بخش خصوصی باید تولید آلومینیوم کشور را بر عهده داشته باشد و دولت نیز به عنوان روان کننده مسیر فعالیت های این بخش نقش مهمی بر عهده دارد. برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشد که تولید کننده در وهله اول دغدغه ای در تامین نیاز های زیرساختی داخلی و خارجی و فروش محصولات نداشته باشد.

واسطه گری و دلال بازی وی با اشاره به معضل واسطه گری و دلال بازی در صنایع گفت: باید رابطه بین تولید کننده و مصرف کننده نهایی رابطه ای مستقیم وجود داشته باشد در شرایط قانونی توزیع مانند اتحادیه های توزیع کننده کالاهای مختلف در خدمت مصرف کننده و مصرف کننده هستند. زمانی که پای واسطه و دلال به میان بیاید تولید کننده و مصرف کننده ناراضی می شود. باید شرایطی فراهم شود تا فعالان صنعت کشور در یک اقتصاد باز و آزاد و فضای مناسب کسب و کار به تولید و صادرات بپردازند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها