|
کدخبر: 33518

کرباسیان در جلسه پایش طرح‌های زنجیره فولاد اعلام کرد:

همگرایی دولت و بخش خصوصی در تولید ۵۵ میلیون تن فولاد

رئیس هیات عامل ایمیدرو در جلسه پایش طرح‌های زنجیره فولاد کشور اعلام کرد: راه‌اندازی و پیشرفت طرح‌های نیمه تمام با رویکرد همگرایی و هم افزایی دولت و بخش خصوصی محقق شده است.

گسترش نیوز: مهدی کرباسیان در این جلسه که با حضور مدیران عامل شرکت‌های بخش خصوصی زنجیره فولاد برگزار شد؛ افزود: راه‌اندازی طرح‌های نیمه تمام بخش معدن و صنایع معدنی از آغاز دولت یازدهم؛ گام بلندی در ایجاد توازن زنجیره فولاد بوده و کشور را به سمت کاهش خام فروشی در این زنجیره سوق داده است.

karbasianfoolad02.jpg

وی تصریح کرد: راه‌اندازی طرح‌ها و افزایش ظرفیت‌های تولید، نویدبخش این است که ما یک گام دیگر به خود اتکایی بیشتر نزدیک شده‌ایم و توسعه زنجیره فولاد ازمعدن تا محصولات پایین دستی یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: استفاده از منابع داخلی، رشد تولید و اشتغالزایی از اثرات این حرکت بزرگ ملی و ایجاد ثروت در کشور است. همچنین توسعه متوازن، محرومیت زدایی و بهبود کیفیت جوامع محلی نیز از نتایج این اقدامات به شمار می‌آید.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه تامین کنسانتره مورد توجه مجموعه‌های فولادی است، گفت: شرکت فولاد خوزستان در جهت کامل کردن زنجیره فولاد، طرح کنسانتره شرکت توسعه ملی را خریداری کرد، در حالی که پیش از آن هیچ پشتوانه‌ای برای تامین خوراک نداشته است.

در این جلسه گزارشی از وضعیت طرح‌ها نیز ارائه شد. بر اساس این گزارش، طرح گندله‌سازی شرکت فنی مهندسی قائم امید نور با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن؛ ۸۱.۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

karbasianfoolad01.jpg

همچنین طرح شرکت فولاد رشتخوار با ظرفیت ۱.۲ میلیون تن گندله؛ ۳۱.۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. با توجه به مشکلات برطرف شده آن، این پروژه در ابتدای تابستان فعال خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید، طرح شرکت تهیه تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان با ظرفیت تولید ۲.۵ میلیون تن کنسانتره؛ ۱۹.۴۱ درصد و طرح شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن گندله؛ ۸۶.۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که تا پایان سال ۹۷ به بهره‌برداری خواهد رسید.

طرح شرکت فولاد شرق کاوه با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن گندله؛ ۴۵.۶۱درصد و پروژه گسترش صنایع معدنی کاوه پارس با ظرفیت ۲.۶ میلیون تن گندله؛ تاکنون ۱۱درصد پیشرفت فیزیکی را ثبت کرده است.

مجتمع فولاد تربت حیدریه نیز در بخش آهن اسفنجی و ذوب و نورد ورق پیوسته؛ در بخش‌های زیرساخت ها، طراحی مهندسی، تدارکات، ساختمان، نصب و راه‌اندازی ۲۲.۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

karbasianfoolad03.jpg

در ادامه جلسه، پیشرفت فیزیکی فعلی طرح‌های گندله مادکوش، شمش فولاد کاوه جنوب کیش، ذوب آهن بوئین زهرا، شمش فولاد البرز ناب آرش به ترتیب ۸۳، ۵۳، ۸۰ و ۷۷درصد اعلام شد.

تامین مواد اولیه، افزایش سقف تسهیلات، پروژه‌های زیرساخت، حمل‌ونقل نقدینگی، ‌بروکراسی بانک‌ها و ریسک‌های ناشی از تحریم‌های جدید از جمله مشکلات طرح‌های زنجیره فولاد نام برده شد.

در این جلسه رئیس هیات عامل ایمیدرو ضمن اعلام پیگیری مشکلات مطرح شده؛ از کلیه معاونت‌های مسوول در وزارت صنعت معدن و تجارت، معاونت‌های طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی و برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو خواست؛ روند رسیدگی به مشکلات طرح‌ها در اولویت کاری معاونت‌های مذکور قرار گیرد و جلسات پیگیری مشکلات طرح‌ها به صورت مستمر برگزار و مصوبات آن عملیاتی شود.

ارسال نظر