|
کدخبر: 9262

نکاتی که مترو را ایمن‌تر می‌کند

یک کارشناس مترو معتقد است ایمنی شامل مجموعه‌ای روان‌شناسانه، هنری، مهندسی و فناوری است و در مترو می‌توان با استفاده از این مجموعه، فرهنگ ایمنی را ایجاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، تابان رضایی در گفت‌وگو با روزنامه «گسترش تجارت» در اشاره به مجموعه‌ای از راهکارهای ارتقای ایمنی در ایستگاه‌ها و قطارهای مترو اظهار کرد: برای حفظ و ارتقای ایمنی، نخست باید توجه کنیم ایمنی، مجموعه‌ای از زیرساخت‌های فرهنگی، فنی و مهندسی است که از لحظه ورود به ایستگاه تا زمان خروج از آن و حتی محوطه خارجی ایستگاه را شامل می‌شود.

رضایی افزود: نصب تابلوهای هشداردهنده و اعلام زمان‌بندی قطارها در فواصل مختلف ایستگاه و نمایش قطار بعدی، کاهش سرفاصله حرکت قطارها (هِدوِی)، جلوگیری از ازدحام جمعیت روی سکو به جای استفاده از درهای پرهزینه پی‌اس‌دی، ایحاد خطوط ویژه نابینایان و کاهش ازدحام برای جلوگیری از پرتاب نابینایان به داخل سکو که چند سال پیش اتفاق افتاد، از اقداماتی است که برای افزایش ایمنی در مترو قابل اجراست.

این کارشناس ادامه داد: استفاده از مانیتورهای روی سکوی روبه‌روی مسافران برای هشدار به مسافران در زمینه ورود قطار نیز مسئله‌ای است که می‌تواند تا اندازه زیادی از بروز حوادث جلوگیر کند. امروز بسیاری از مسافران در حالی که در انتظار ورود قطار به ایستگاه هستند، با استفاده از هندزفری به موسیقی گوش می‌دهند و ممکن است متوجه هشدارها نیز نشود و همین مسئله می‌تواند مسئله‌ساز شود به طوری که مدتی پیش، یکی از مسافران متوجه ورود قطار به ایستگاه نشد و به دلیل برخورد قطار با سرش، کشته شد.

لزوم دسترسی سریع مسافران به فرماندهی مترو

قرار دادن امکانات هشدار فوری به مرکز فرمان روی سکوهای ایستگاه‌ها، مسئله دیگری است که به گفته رضایی، می‌تواند برای افزایش ایمنی در مترو موثر باشد. او در این زمینه توضیح داد: این سامانه‌ها باید عملکردی ساده داشته باشند و بتوان کار با آنها را به سادگی به مسافران آموزش داد تا در صورت بروز هر نوع حادثه روی سکوی ایستگاه، بتوانند به سرعت به مرکز فرماندهی مترو اطلاع‌رسانی کنند. مسافران نخستین کسانی هستند که متوجه مشکل می‌شوند، بنابراین این گروه نیازمند بیشترین آموزش بوده و باید بیشترین امکانات فوری اطلاع‌رسانی در دسترس آنها باشد.

رضایی بر لزوم استقرار دست کم یک نفر از نیروی‌انسانی حوزه ایمنی در ایستگاه تاکید کرد و افزود: این فرد باید آمادگی کامل و واکنش سریع در رویارویی با هرنوع سانحه یا بحران داشته باشد. البته آگاهی فوری راهبر مترو از وضعیت ایستگاه و سکو، می‌تواند بهترین واکنش سریع نسبت به یک سانحه باشد. از سوی دیگر استفاده از فناوری به جای فرد- که زیرساخت‌های آن موجود است- بهترین پیشگیری را به دنبال خواهد داشت. این کارشناس مترو اضافه کرد: بسیاری از مسافران مترو با وجود اینکه از پله برقی می‌ترسند یا احتمال افتادن آنها از پله برقی وجود دارد، از آن استفاده می‌کنند، زیرا اطلاعات و آگاهی درستی درباره آسانسورهای ایستگاه‌ها ندارند بنابراین به نظر می‌رسد راهنمایی کامل و ساده در مترو برای دسترسی به آسانسور-که درحال‌حاضر وجود ندارد- ضروری است.

رضایی با تاکید بر اینکه ایمنی فقط قرار دادن کپسول آتش‌نشانی و تجهیزات در مترو نیست، یادآوری کرد: گاهی حتی ایمنی می‌تواند استفاده از رنگ‌های شاد، تابلوهای زیبای ضدافسردگی و پخش موسیقی مناسب و آرام‌بخش در ایستگاه‌های مترو باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها