|
کدخبر: 92176

فعالیت ۶۵۲ هزار کیلومتر مربع پهنه‌های معدنی

معاون طرح‌های توسعه معدن وصنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) گفت: اکنون در ۳۰ استان کشور در وسعت ۶۵۲ هزار و ۶۱ کیلومتر مربع پهنه‌های اکتشافی معدنی به این سازمان (کنسرسیوم) واگذار شده است.

گسترش نیوز «محمد آقاجانلو» اظهار کرد: امروزه مساحت پهنه‌های معدنی در حال کار بالغ بر ۳۸۴ هزار و ۷۹۵ کیلومتر مربع و بقیه پهنه‌ها به وسعت ۲۷۷ هزار و ۷۶۶ کیلومتر مربع پس از انجام عملیات اکتشافی فاز یک و دو آزاد‌سازی شده است.

وی یادآورشد: مساحت پهنه‌هایی که برای ادامه عملیات اکتشافی به مشارکت با بخش خصوصی گذاشته شده است، ۶۶۰ هزار و ۸۱ کیلومتر مربع است.

پیش از این خداداد غریب پور رئیس هیات عامل ایمیدرو گفته بود: فعالیت اکتشافی ایمیدرو در دولت یازدهم تا سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۲۷۰ هزار کیلومتر مربع بود و در سال ۹۸ برنامه ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع کلید خورد.

مجموع برنامه اکتشافی ایمیدرو در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع برآورد شده است.

آقاجانلو پیرامون نتایج عملیات اکتشاف ایمیدرو نیز توضیح داد: پس از عملیات اکتشاف در فازهای شناسایی و پی جویی تعداد ۷۵۹ محدوده امید بخش به مساحت ۳۴ هزار و ۹۵ کیلومتر مربع به‌دست آمد که برای ۲۸۱ محدوده به مساحت ۲۹ هزار و ۳۸ کیلومتر مربع درخواست پروانه اکتشاف شد و بقیه محدوده‌ها به سازمان‌های صنعت، معدن وتجارت استان‌ها واگذار شده تا بوسیله برگزاری مزایده عمومی به بخش خصوصی واگذار شود.

وی خاطرنشان ساخت: امسال که به عنوان جهش تولید نام‌گذاری شده، تلاش ایمیدرو اکتشاف محدوده‌های امید بخش جدید و ایجاد اطلاعات استاندارد و شفاف در این محدوده‌ها برای واگذاری به بخش خصوصی و استفاده از تمامی ظرفیت بخش‌های علاقمند به این عرصه است.

این مقام مسوول اضافه کرد: براساس قوانین، برای ادامه عملیات اکتشاف در فازهای عمومی و تفصیلی باید پروانه اکتشاف توسط سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت هراستان برای ایمیدرو صادر شود که براین اساس تاکنون ۷۳ پروانه اکتشاف به مساحت حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع در زمینه مواد معدنی مختلف نظیر سرب و روی، طلا، مس، آهن، زغالسنگ، شورابه و...صادر شده است.

به گفته وی، اکنون کار عملیات اکتشاف در محدوده‌های دارای پروانه در حال پیگیری است و در ۱۲ محدوده گواهی کشف صادر شده و این رویه در چارچوب راهبرد‌های اصلی ایمیدرو به منظور توسعه فعالیت اکتشافی دنبال می‌شود.

آقاجانلو بابیان اینکه عملیات اکتشاف در۹ بلوک پهنه آباده - جازموریان بوسیله فرآیندهای قانونی با مشارکت بخش خصوصی در حال انجام است، گفت: حدود ۵۰ محدوده در این بلوک‌ها امید بخش ارزیابی شده که اکنون برای ۱۰ محدوده پروانه اکتشاف درخواست شده است.

وی افزود: دو پهنه در استان کردستان «قروه و بیجار» با مشارکت بخش خصوصی، عملیات اکتشاف در حال انجام است و در پهنه قروه ۱۴ محدوده امید بخش شناسایی، که درخواست پروانه اکتشاف شده است.علاوه براین در پهنه بیجار نیز ۶ پروانه اکتشاف صادر شد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر