|
کدخبر: 81854

چشم‌انداز تولید فولاد تا افق ۱۴۰۴

شکوری گفت: بنابر محاسبات انجام شده تا افق ۱۴۰۴ به میزان ۵۵ میلیون تن فولاد، ۸۰ هزار تن مس و ۳۰۰ هزار تن روی خواهیم داشت.

گسترش نیوز: بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: طرح جامعی برای گسترش تولید مواد معدنی وجود ندارد اما فولاد این طرح را برای خود تعریف کرده است. در سال٩٧ بیش از ٢٥ میلیون تن فولاد تولید کرده‌ایم.

او بیان کرد: از این میزان تولید، ٢٠ میلیون تن فولاد باید صادر شود، در تولید فولاد بحث مواد اولیه، آب و حمل‌ونقل بسیار مهم است.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران افزود: ٢٠ میلیون تن ظرفیت صادراتی را باید به سواحل جنوبی ببریم در غیر این صورت، تا سال ١٤٠٤ ذخائر فولاد نخواهیم داشت.

شکوری تشریح کرد: ٢٢ درصد از ظرفیت فولاد در جنوب کشور ایجاد شده است این درحالیست که آب یکی از معضلات کشور کم آب ماست، در صورت تامین آب به موقع مشکلی برای ظرفیت تولید ایجاد نمی‌شود. به طور مثال در گندله ٢٠ درصد مصرف آب داریم.

أو گفت: ٧ درصد مواد با حمل‌ونقل ریلی جابه‌جا می‌شود و یکی از مشکلات أین است که فولاد را تولید کرده‌ایم أما نمی‌توانیم جابه‌جا کنیم. علی رغم مشوق‌هایی که وزارت راه گذاشته است أما با عوارضی که وجود دارد محقق نخواهد شد.

او درباره ظرفیت‌های معدنی کشور، گفت: معادن نقش بسیاری مهمی در اقتصاد کشور ما ایفا می‌کنند و در این بین معادن کوچک و متوسط سهم بزرگی در این حوزه، که کم‌تر به آن توجه می‌شود. ۹۸.۳ درصد را معادن کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند که ۸۵ درصد اشتغال و ۶۵ درصد تولید را شامل می‌شوند.

او با اشاره به نقش چشمگیر این معادن بر ایجاد اشتغال، ادامه داد: متاسفانه در شرایط فعلی ۵۰ درصد از معادن کوچک و متوسط غیرفعال هستند که با معضلات مختلفی همچون مشکل ذخیره، میزان عیار و برخی مشکلات زیرساختی دست و پنجه نرم می‌کنند یا برخی از آنها دچار مشکل نقدینگی هستند.

او بیان کرد: بنابر محاسبات انجام شده تا افق ۱۴۰۴ به میزان ۵۵ میلیون تن فولاد، ۸۰ هزار تن مس و ۳۰۰ هزار تن روی خواهیم داشت؛ مواد معدنی می‌تواند ۶۰ درصد از درآمد‌های نفتی را پوشش دهد و ما را از درآمد نفتی بی‌نیاز کند.

شکوری تصریح کرد: با وجود ذخایر معدنی غنی موجود در کشور، به درستی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند؛ اکنون از کمتر از یک درصد ذخایر کشور را استخراج می‌کنیم در صورتی که در اغلب دنیا بیش از ۵ درصد از ذخایر معدنی استخراج می‌شوند.

شاید عجیب به نظر برسد، اما کارخانجات فولاد و ذوب آهن کشوری با این حجم از ذخایر معدنی و با مشکل در تامین سنگ آهن مواجه باشد؛ جدا از ضرب و زوری که برای فعال نگه داشتن این کارخانه‌ها به کار گرفته شده مشکل تامین سنگ آهن مورد نیاز این صنایع عجیب به نظر می‌رسد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها