|
کدخبر: 68176

کشتیرانی جهان به چه دلیل دچار اختلال شد؟

نرخ کشتیرانی پس از وضع یک سری تحریم‌ها بر شرکت بزرگ حمل‌ونقل چین و اعمال محدودیت بر حرکت نفتکش‌های ونزوئلا در حال افزایش است.

گسترش نیوز: نرخ کشتیرانی پس از وضع یک سری تحریم‌ها بر شرکت بزرگ حمل‌ونقل چین و اعمال محدودیت بر حرکت نفتکش‌های ونزوئلا در حال افزایش است.

چه اتفاقی برای نرخ کشتیرانی افتاده است؟

قیمت اجاره یک سوپر نفتکش برای فرستادن نفت خام از کشوری به کشور دیگر به شدت رو به افزایش است. یک وارد‌کننده کره جنوبی بیش از ۱۲ میلیون دلار برای انتقال یک محموله نفت خام از امریکا پرداخته است. شرکت اکسیدنتال پترولیوم هم در روز جمعه ۱۳.۲۵ میلیون دلار برای انتقال یک محموله نفت در نوامبر پرداخت کرد.

چه چیزی بر نرخ کشتیرانی تاثیر می‌گذارد؟

امریکا در اواخر سپتامبر تحریم‌هایی بر ۲ واحد از شرکت کاسکوی چین به اتهام حمل نفت خام ایران وضع کرد. صادر کننده‌های امریکا دیگر نفتکشهای مربوط به شرکت کاسکو را اجاره نمی‌کنند. کاسکو بیش از ۵۰ سوپر نفتکش را که بزرگترین کشتی‌ها برای حمل نفت خام یا محصولات نفتی هستند، مدیریت می‌کند.

نقش ونزوئلا در این مسئله چیست؟

هفته گذشته، شرکت اکسون موبیل استفاده از کشتی‌هایی را که سال گذشته نفت ونزوئلا را حمل کرده بودند، ممنوع کرد که شامل ۲۵۰ کشتی می‌شود. اکسون بزرگ‌ترین شرکت نفت امریکا و یک شرکت بزرگ حمل نفت خام است، بنابراین اقدام آن باعث افزایش نرخ کشتیرانی شد. این اقدام چندین ماه پس از اعمال تحریم‌های امریکا بر ونزوئلا با هدف قطع درآمد نفتی این کشور در تلاش برای سرنگونی نیکلاس مادورو صورت گرفت. مادورو متهم به نقض حقوق بشر و تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ است.

آیا حمله به تاسیسات نفتی آرامکو تاثیری بر نرخ نفتکش‌ها داشته است؟

تاثیر آن بسیار کم بوده است. پس از حمله‌های ماه گذشته، شرکت‌های کشتیرانی سراسر جهان برای تامین محموله‌های مورد نیاز خریداران بزرگ آسیایی سرگردان شدند و بسیاری از آنها به امریکا روی آوردند. این اتفاق هم نرخ کشتیرانی را افزایش داده ولی افزایش نرخ فعلی بیشتر مربوط به تحریم‌های کاسکو و اقدامات اکسون می‌شود.

چه عوامل دیگری باعث افزایش نرخ کشتیرانی شده اند؟

قوانین جدید کشتیرانی برای پایین آوردن مقدار سولفور موجود در سوخت کشتی‌ها به بالا رفتن نرخ کشتیرانی کمک کرده است چون این قوانین هزینه‌های مالکان کشتی هایی را که قبلاً وابسته به نفت سوخت بودند افزایش می‌دهد. این شرکت‌ها باید از اول ژانویه از سوختهای دریایی پاک تری استفاده کنند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر