|
کدخبر: 65186

رئیس خانه معدن در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز؛

مخالف عوارض ۲۵ درصدی برای مواد معدنی هستیم / به معاون رئیس‌جمهوری نامه زدیم

رئیس خانه معدن در ارتباط با وضع ۲۵ درصد عوارض بر مواد معدنی گفت: از نظر من این تصمیم اشتباه بزرگی بوده است. به طور قطع در نظر گرفتن ۲۵ درصد عوارض عدد کمی نیست.

گسترش‌نیوز: واحد‌های معدنی فکر می‌کردند عوارض ۲۵ درصدی تنها برای صادرات سنگ آهن توسط وزارت صمت مطرح شد.

بعد مشخص شد که این عوارض ۲۵ درصدی شامل تمام مواد معدنی است. برخی از صادرکنندگان نسبت به اخذ ۲۵ درصد عوارض تولیدکنندگان مواد معدنی با محوریت صادرات اعتراض دارند و برخی نیز به ناگهانی بودن این تصمیم و بعضی به این‌که چرا تمامی معدنی‌ها شامل این طرح شده‌اند. از این میان کارشناسان و فعالان عرصه معدن با نگاهی از بالامعتقدند مشورت و بازی دادن تشکل‌ها و نهاد‌های معدنی و فولادی می‌تواند عواقب منفی تصمیم‌گیری‌ها را به پایین‌ترین حد برساند.

محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران با اشاره به اخذ عوارض ۲۵ درصدی برای صادرات مواد معدنی در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز اظهار کرد: واحد‌های معدنی فکر می‌کردند عوارض ۲۵ درصدی تنها برای صادرات سنگ آهن توسط وزارت صمت مطرح شد. بعد مشخص شد که این عوارض ۲۵ درصدی شامل تمام مواد معدنی است. برای این منظور دو نامه به نهاوندی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری ارسال کردیم که نامه دیروز عصر پیرو موضوع عوارض ۲۵ درصدی از مواد معدنی است.

وی افزود: دیروز و تمام هفته پیش با گروه‌های مختلف جلساتی پی در پی داشتیم که اگر می‌خواهیم جامعه به سمت توسعه حرکت کند باید کسانی که ذی نفع هستند را به عنوان مخرب یا چپاول‌گر نبینیم. باید انجیوها، تشکل‌ها را در تصمیم گیری‌های مربوطه درگیر کنیم. خروجی تصمیم‌گیری‌ها پس از مشورت با تشکل‌ها مطمئنا، نتیجه مطلوب‌تری خواهد داشت.

بهرامن گفت: نظر صد درصد خود من است و بر این نظر مسمم هستم که مشورت گرفتن از تشکل‌ها بار هزینه‌های تصمیمات اشتباه را به حداقل می‌‌رساند. ما چرا فکر می‌کنیم انجیوها، تشکل‌ها غریبه هستند؟ وزارت صنعت معدن و تجارت و تمامی واحد‌ّهای تصمیم‌گیر بیائید به تشکل‌ها اعتماد کنید. از تجربیات تشکل‌ها استفاده کنید چرا که منافع توسعه‌ای و ملی ما در این تشکل‌ها و تصمیم‌سازی‌ها مستتر است.

وی در ارتباط با وضع ۲۵ درصد عوارض بر مواد معدنی گفت: از نظر من این تصمیم اشتباه بزرگی بوده است. به طور قطع در نظر گرفتن عوارض ۲۵ درصد عدد کمی نیست. این ۲۵ درصد نه تنها می‌تواند صادرکننده را بی‌انگیزه کند بلکه می‌تواند به نقطه زیان برسد. و نقطه زیان باعث تعطیلی مجموعه و نهایتا از دست دادن مجموعه تولیدی و بیکاری می‌شود.

رئیس خانه معدن گفت: ما امروز اگر برای سنگ‌های ساختمانی عوارض بگذاریم بزرگترین اشتباه را کرده‌ایم. چراکه بسیاری از معادن ما ظرفیت مصرف داخلی ندارند. با توجه به تحریم‌ها و مشکلاتی که پیش‌روی صادرات وجود دارد، امروز به هر طریقی بتوانیم مواد معدنی و صنعتی را صادرکنیم به نفع کشور است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها