|
کدخبر: 63854

بومی‌‌سازی نیاز به برگزاری نمایشگاه ندارد

محمدمهدی مستقیمی/ نایب رئیس هیات مدیره شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو)

mostaghimi231.jpg

نمایشگاه اساسا در تمام دنیا مکان‌هایی‌ است تا شرکت‌ها محصولاتی که تولید می‌کنند را بتوانند به روش‌های بهتر و آسان‌تر در منظر و دسترس متقاضیان بالاقوه در داخل و خارج کشور قرار دهند.

اصل برگزاری نمایشگاه خوب است اما آن‌‌چیزی که از برگزاری خود نمایشگاه مهم‌تر است، هدف‌گذاری برای نمایشگاه است. هر نمایشگاهی می‌‌تواند یک هدف‌گذاری خاصی را دنبال می‌کند اگر هدف ما این باشد که در داخل کشور، شرکت‌ها کنار هم جمع شوند و یک مراسم دید و بازدید تجاری داشته باشیم، بخش دولتی و خصوصی کنار هم باشد این چنین نمایشگاهی مفید است اما آن‌ را چندان مفید فایده نمی‌بینم.

نمایشگاه زمانی می‌تواند تاثیر‌گذار باشد و به هدف اصلی خود برسد که هدف‌گذاری آن برای توسعه صادرات باشد. موضوع کیفیت را نمی‌توان در داخل نمایشگاه دنبال کرد. بحث کیفیت مباحث پیچیده مهندسی دارد و در نمایشگاه نمی‌توان به این هدف چندان دست یافت.

در نمایشگاه‌هایی همچون نمایشگاه متالکس باید در شرایط تحریم بتوانیم میزان بیشتری از محصولات معدنی و صنایع معدنی را به دنیا معرفی و صادرات را توسعه دهیم.

اکنون که امکان انتقال ارز به خاطر تحریم‌ها وجود ندارد ما می‌توانیم به خریداران خارجی پیشنهاد‌هایی بدهیم که با مدل‌های جدید با ما کار کنند. در مدل‌های جدید نمایشگاهی عمدتا برای گریز از تحریم‌ها روی فروش کالا در مقابل خرید کالا می‌توان متمرکز شد.

این‌گونه فعالیت می‌تواند در برگزاری نمایشگاه‌ها تعریف شود چراکه گزینه قابل دسترسی است. در چنین شرایطی نمایشگاه باید به سمتی برود که بیشترین میزان بازدیدکننده از کشور‌های خارجی را به خود جذب کند و برای این موضوع با دعوت‌نامه‌ها، تبلیغاتی که در سطح دنیا انجام دهد تا به‌واسطه آن بازدیدکننده جذب کنند و نمایشگاه‌ها حداقل کف معقولی از بازدیدکننده‌های خارجی را داشته باشند.

در ایران کنونی بعد از تحریم‌ها بسیاری از نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌کنیم شرکت‌های خارجی در پایین‌ترین وزن خود حضور پیدا کرده‌اند من اسم این گونه رویداد‌های نمایشگاهی را یک دید و بازدید تجاری می‌گذارم.

بومی‌‌سازی نیاز به برگزاری نمایشگاه ندارد. شرکت‌هایی همچون فولاد مبارکه می‌داند که خرید‌های پر مصرف تولیدات محصولات جدید باید با سنجش خاصی انجام شود. تولید حلقه‌‌ای است از هم‌افزایی صنعت و دانشگاه و تولید‌کننده و صنعتگرانی که این قطعات و تجهیزات را تولید می‌کنند. چون اگر این تجهیزاتی که توسط شرکت‌هاساخته می‌شود با کیفیت نباشد، مطمئننا خرید اول و آخر از آن شرکت خواد بود. مجتمعی همچون فولاد مبارکه قطعات و تجهیزاتی را خریداری نمی‌کند که به صنعت آن ضربه بزند به طور قطع به طور بلندمدت و مداوم قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود را براساس استاندارد‌ها و کیفیت بالا تامین می‌کند.

حتما باید چرخه‌ای بین دانشگاه، معدنی‌ها و صنعتگری که بتواند محصولات مورد نیاز را تامین کند، ایجاد شود. جای برقراری ارتباطات علمی و صنعتی در نمایشگاه نیست، در برخی نمایشگاه‌ها موضوع ساخت محصولات جدید مطرح می‌شود اما به نظر من یک شو و نمایش است. در نمایشگاه فرصتی برای این سطح از مراودات وجود ندارد. به نظر من مهم‌ترین هدف‌گذاری برای نمایشگاه مارکتینگ و فروش در عرصه بین‌المللی و بازار‌های خارجی است.

شرکت‌های خارجی با نام و برند خود نمی‌آیند، یا شرکت‌های ایرانی را نماینده خود عنوان می‌کنند، تلاش برای حضور شرکت‌های خارجی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

اگر بتوانند در شر ایط سخت کف حضور نمایشگاه کف رعایت شود و فروش خود را در حوزه بازار بین‌الملل را حفظ کنند به نظرمن در شرایط تحریم بزرگترین کمک‌ را در نمایشگاه‌ها در تامین نیاز ارزی مورد نیاز کشور و متعاقب آن تامین کالاهای مورد نیاز کشور انجام شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها