|
کدخبر: 62346

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

فولادِ بعد از ۱۷ مرداد

کارشناس ارشد بازارهای جهانی فولاد و سنگ‌آهن گفت: تجار و صادرکنندگان اشتیاق بیشتری برای صادرات محصولات بالادستی از جمله گندله و کنسانتره دارند.

گسترش‌نیوز: کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد بازارهای جهانی فولاد و سنگ‌آهن با اشاره به دور جدید تحریم‌های امریکادر گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار کرد: چهار فلز اساسی از ۸ اگوست مصادف با ۱۷ مرداد ۹۸ جزء تحریم‌های جدید امریکا قرار گرفتند.

سازکار این تحریم‌ به‌گونه‌ای است که هرچه از محصول صادراتی به تبع محصول بالادستی همچون سنگ آهن به طرف محصول میانی مثل اسلپ و بیلت و نهایتا محصولات پایین دستی برود بیشتر در معرض تحریم‌ها در فضای تحریمی ۸ آگوست قرار می‌گیرد. یعنی میزان اعمال تحریم در فرآوری‌ شده‌ها بیشتر است.

kivanjafaritehrani2.jpg

وی گفت: این تحریم‌ها در مواد اولیه مورد نیاز صنایع فولادسازی از جمله تولید گندله، کنسانتره به علت وجود بازار مناسب در صادرات و تحدیدی که از تحریم‌های جدید امریکا در ۸ آگوست و ۱۷ مرداد شروع شد، جذابیت بیشتری برای صادرات مواد اولیه ایجاد کرده است.

طهرانی گفت: خیلی از تجار و صادرکنندگان اشتیاق بیشتری برای صادرات محصولات بالادستی از جمله گندله و کنسانتره روی آوردند به طور طبیعی خریداران بین‌المللی مایل به خرید محصولات بالادستی و میانی از سنگ آهن، گندله، کنسانتره، آهن اسفنجی، بیلت و اسلپ اقدام کنند تا محصول نهایی. حتی کشورهایی برای واردات محصولات نهایی عوارض تعیین کرده‌اند که از آن‌جمله می‌توان به تعرفه‌ای که ترکیه برای بیلت ایران در نظر گرفته اشاره کرد هرچند تحت فشار امریکا انجام شده است.

این کارشناس بین‌الملل گفت: به طور طبیعی خریداران و مشتریان ایران به دنبال این است که کمتر تحت تاثیر تحریم‌های معدنی آگوست قرار گیرند. اما این صادرات مواد خام از سوی ایران باعث خواهد شد در چرخه زنجیره فولاد کمبود‌های مواد معدنی بیشتر به چشم بیاید. همچنان که بیشتر گندله سازها کسری کنسانتره دارند و خیلی از تولید‌کنندگان آهن اسفنجی، بریکت گرم نیز با مشکل کمبود گندله مواجه هستند اگر این کمبود وجود نداشت با ظرفیت بیشتری برای تولید اقدام می‌کردند.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما راهکار چیست، گفت: من معتقدم که دولت نباید به دنبال راهکاری باشد که در آن خود تحریمی‌ انجام شود و جلوی صادرات را بگیرد. دولت باید به گونه‌ای مدیریت کند که فولادسازان کشور برای تامین خوراک مواد اولیه خود با کمبود مواجه نباشند.

وی در ادامه گفت: یکی از راهکارها این است که سهمیه صادراتی مشخصی برای کنسانتره و گندله در طول یک سال تعیین شود مثلا برای سال ۹۸ میزان صادرات ۵ میلیون تن باشد و با همکاری و هماهنگی گمرک زمانی‌که صادرات سقف به سقف مورد نظر نزدیک شود، با وضع عوارضی از خروج بیشتر مواد حیاتی صنایع ایران جلوگیری به عمل آید.

طهرانی گفت: دولت باید راهکار خروج و صادرات مواد اولیه فولاد سازان را در شرایطی که جذابیت صادراتی بسیاری برای آن وجود دارد، بگیرد. اگر مجموعه دولت از وزارت صمت تا گمرک نتواند تعادل را در زنجیره تولید و صادرات مواد اولیه ایجاد کند با افزایش صادرات مواد اولیه، کارخانجات محصولات پایین دستی با مشکل مواجه می‌شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: نباید فراموش کنیم در دوره‌های تحریم که از ۱۷ مرداد شروع شده است. صادرات با چالش‌های زیادی روبه‌رو شده است بنابراین نمی‌توان این گونه گفت که به سمت تولید محصولات فولادی با ارزش افزوده بالا برای صادرات باشیم. بعضا در مورد مس و آلومینیوم هرچه بار ارزش‌تر شود امکان صادرات آن سخت‌تر می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها