|
کدخبر: 62112

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

چرا نمک ماشین ظرف‌شویی در ایران تولید نمی‌شود؟

مدیر تولید شرکت معدنی املاح ایران گفت: محصولاتی همچون نمک ماشین ظرف‌شویی، قرص نمک، مایع ماشین‌ ظرف‌شویی فناوری چندان پیچیده‌ای ندارد که مهندسان ایرانی از پس آن برنیایند، اما نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

گسترش‌نیوز: ماشین‌ظرف‌شویی یکی از فناوری‌های پیشرفته در جهان صنعت محسوب می‌شود.

این محصول صنعتی در ایران نیز طرفداران بسیاری دارد. بخش اعظم ماشین ظرف‌شویی در ایران وارداتی است. همزمان با افزایش نرخ دلار در مقابل ریال ماشین ظرف‌شویی واردات ی از ۲ میلیون تومان به ۱۱ میلیون تومان در عرض یک سال رسید. خدمات و قطعات آن نیز به مراتب همین رشد رو تجربه کردند. قرص ماشین ظرف‌شویی، نمک ماشین‌ظرف‌شویی، مایع ماشین‌ظرف‌شویی از جمله مهم‌ترین محصولاتی است که با حضور یک ماشین ظرف‌شویی در خانه الزامی می‌شود. قیمت یک بسته نمک ماشین‌ ظرف‌شویی از ۱۲ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان در طول کمتر از ۶ ماه افزایش پیدا کرد. تکنولوژی ساخت یک ماشین‌ظرف‌شویی پیچیده است، آیا تولید نمک نیز تکنولوژی پیچیده‌ای نیاز دارد؟ دلیل این امر را با بزرگترین تولیدکننده نمک خاورمیانه به گفت‌وگو می‌نشینیم که در زیر می‌خوانیم:

modirtolid231.jpg

فرهاد محمودی یکتا، مدیر تولید شرکت معدنی املاح ایران در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز در پاسخ به این پرسش که محصولات جانبی ماشین‌ظرف‌شویی به شدت گران شده شده، دلیل این گرانی را چه می‌دانید، گفت: دلیل این امر تفاوت بین ارز و ریال است، قیمت یک بسته نمک ماشین‌ ظرف‌شویی از ۱۲ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان در طول کمتر از ۶ ماه افزایش پیدا کرد .

وی با اشاره به توانمندی کشور در تولید محصولات نمکی گفت: محصولاتی همچون نمک ماشین ظرف‌شویی، قرص نمک، مایع ماشین‌ ظرف‌شویی فناوری چندان پیچیده‌ای ندارد که مهندسان ایرانی از پس آن برنیایند، اما نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

مدیر تولید بزرگترین شرکت تولید نمک خاورمیانه گفت: تا کنون هیچ شرکتی به دنبال تولید محصولات نمکی پیشرفته در کشور نبوده‌است. این موضوع توسط بخش تحقیقاتی شرکت معدنی املاح ایران بررسی شد اما با توجه به آنکه بازگشت سرمایه‌ آن تضمین نشده، عملیاتی نشد.

وی افزود: این گونه نیست که توانایی تولید نمک ماشین‌ظرف‌شویی را نداشته باشیم ما حتی در برهه‌ای به دنبال دریافت استاندارد آن نیز رفتیم مشکل اینجاست که بازار گسترده‌ای ندارد و میزان فروش آن به گونه‌ای نیست که در آن سرمایه‌گذاری کرد تولید آن صرفه و توجیه اقتصادی برای ما ندارد.

محمودی یکتا گفت: جدای از آن ما بر روی تولید محصولی به نام قرص نمک نیز کار تحقیقاتی انجام دادیم، که تا بخش تحقیقات و برآورد هزینه پیش رفت اما با توجه به آن‌که برای سرمایه‌گذاران جدابیت ندارد، به تولید انبوه نرسید.

این مدیر تولید در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت محصولات نمکی پیشرفته تولید آن توجیه اقتصادی می‌بابد، گفت: با وجود این‌که اگر در کشور تولید شود با هزینه بسیار کمتری می‌تواند بازار را در دست بگیرد اما هزینه و سرمایه‌گذاری اولیه برای آن تعریف نشده‌است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها