|
کدخبر: 61987

رئیس خانه معدن در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز؛

بهره‌گیری از تجدیدپذیر‌ها در معدن باید فرهنگ شود

رئیس خانه معدن گفت: ما باید به مرور استفاده از تجدیدپذیر‌ها را فرهنگ‌سازی کنیم تا کشور و صنایع آن از انرژی کاملا پاک و طولانی مدت برخوردار شود.

گسترش‌نیوز: منابع تولید نیرو در طبیعت متفاوت است که به دو دسته انرژی تجدید پذیر و تجدید ناپذیر تقسیم می‌شود.

فسیلی‌ها از جمله تجدیدناپذیرها و انرژی باد و خورشید از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر Renewable energy است. این انرژی برگشت‌پذیر نیز نامیده می‌شود یعنی توسط طبیعت دوباره تولید می‌شود و به عبارتی پایان ناپذیر است. تولید نیرو از انرژی پایان ناپذیر یک هدف بزرگ برای تمام بشریت است. در بخش معدن نیز پیوند بین تجدید پذیر که همان نیروی خورشیدی‌است و تجدید ناپذیر که معادن است می‌تواند افقی روشن برای بهره‌وری بیشتر با صرف انرژی کمتر را پیش‌روی اقتصاد کشور باز کند.

bahraman10.jpg

محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران با اشاره به اهمیت استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز اظهار کرد: باید قبول کنیم به مرور تجدید پذیر‌ها جایگزین انرژی‌های تجدید ناپذیر خواهد شد. ایران علاوه بر این‌که از منابع تجدید نا پذیر همچون نفت، معدن برخوردار است در انرژی‌های تجدید پذیر که مهترین آن انرژی خورشیدی‌ است نیز توانمند است. انرژی خورشیدی می‌تواند در تامین انرژی کمک و یار ما باشد. ما به عنوان کشوری که شرایط خاصی را از لحاظ آب‌وهوایی داریم می‌توانیم بخشی از انرژی مورد نیاز خود را در کنار انرژی فسیلی از انرژی‌های تجدید پذیر به خصوصی نور خورشید و انرژی بادی تامین کنیم.

وی در ادامه افزود: با توجه به این‌که بسیاری از معادن و صنایع معدنی ما در بخش مرکزی کشور و با مدت تابش طولانی و مستمر خورشید است، استفاده از انرژی خورشیدی می‌تواند در تامین بخشی از نیروی مورد نیاز صنعت و صنایع معدنی کاربردی باشد از جمله آن تامین تامین برق مورد نیاز روشنایی کارخانجات و واحد‌های تولیدی صنعتی است.

بهرامن در ادامه با بیان این موضوع که خانه معدن ایران صد درصد با موضوع استفاده از تجدیدپذیر‌ها موافق است گفت: ما باید به مرور استفاده از تجدیدپذیر‌ها را فرهنگ‌سازی کنیم تا صنایع به خصوص معادن و صنایع معدنی از انرژی کاملا پاک و طولانی مدت برخوردار شود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت بومی‌سازی فناوری ساخت تجهیزات تجدیدپذیرها گفت: به‌کارگیری بخش مهمی از ادامه روند استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر همچون انرژی خورشیدی این است که فناوری ساخت آن را در کشور بومی‌سازی کنیم. تولیدات تجهیزات و قطعات آن در داخل با توجه به مزیت‌هایی همچون نیروی کار ارزان، نرخ تمام شده محصول را کاهش می‌دهد و در آینده کشور چه از نظر توسعه صادرات و چه رسیدن به توسعه موثر خواهد بود.

بهرامن در آخر تاکید کرد: نکته مهم نرخ تمام شده محصولات است، اگر بتوانیم محصولی پاک و با قیمت تمام شده پایین تولید کنیم در بازاریابی موفق‌تر خواهیم بود.

ارسال نظر