|
کدخبر: 61607

وضعیت بنگاه‌های برتر معدنی جهان در سال گذشته

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در گزارشی وضعیت بنگاه‌های برتر معدنی جهان را در سال گذشته میلادی بررسی کرده است.

گسترش‌نیوز : موسسه انگلیسی پی‌دبلیوسی (PwC) است و پی‌دبلیوسی در این گزارش به بررسی سالانه روند جهانی بخش معدن در ۴۰شرکت برتر جهان با استفاده از داده‌های بازار سرمایه پرداخته است. فهرست این ۴۰شرکت در جدول آورده شده است.

یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی که می‌توان در این گزارش به آن اشاره کرد، نسبت بدهی به دارایی این شرکت‌هاست که از سال ۲۰۱۵میلادی(۱۳۹۴خورشیدی) شروع به کاهش کرده و در سال گذشته میلادی به ۵۰درصد رسیده است، به این معنا که بر خلاف سال‌های گذشته، درحال‌حاضر نیمی از دارایی‌های این شرکت‌ها از محل حقوق صاحبان سهام و نیمی دیگر از محل بدهی‌های آنها تامین می‌شود.

موضوع دیگر اینکه نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند دولت‌ها در سال گذشته میلادی نسبت به سال ۲۰۱۷ منافع بیشتری از محل ارزش ایجاد شده از سوی این شرکت‌ها کسب کرده‌اند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد ۱۴شرکت از ۴۰شرکت برتر معدنی در آسیا قرار دارند و بیشتر آنها در چین و چین‌تایپه مستقر هستند.

به همین ترتیب ۱۱شرکت در امریکای شمالی، ۷شرکت در اروپا، ۵شرکت در استرالیا، ۲شرکت در افریقا و یک شرکت در امریکای جنوبی مستقر هستند.

این ۴۰شرکت موفق شده‌اند در سال گذشته تولید خود را افزایش دهند. جریانات نقدی را بهبود بخشند، بدهی‌ها را پرداخت کنند، سود سهامداران را در بالاترین میزان پرداخت کنند، برای نخستین بار در ۵سال توانسته‌اند هزینه‌های سرمایه را افزایش دهند و در نهایت زمینه‌های لازم را برای رشد اقتصاد جهانی به‌وسیله عرضه مواد خام فراهم ‌کنند.

در این گزارش همچنین روند ۱۰ساله وضعیت مالی ۴۰شرکت معدنی برتر جهان ارائه شده است؛ بنا براین گزارش سرمایه تجمیعی بازار در این شرکت‌ها در سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۸ خورشیدی) هزار و ۲۵۹ میلیارد دلار بوده اما این رقم در سال ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۹ خورشیدی) هزار و ۶۰۵ دلار، در سال ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۹۰ خورشیدی) هزار و ۲۰۲ دلار، در سال ۲۰۱۲ میلادی (۱۳۹۱ خورشیدی) هزار و ۲۳۴ دلار، در سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ خورشیدی) ۹۵۸ میلیارد دلار، در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ خورشیدی) ۷۹۱ میلیارد دلار، در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی) ۴۹۴ میلیارد دلار، در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵ خورشیدی) ۷۱۴ میلیارد دلار، در سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۶ خورشیدی) ۹۲۶ میلیارد دلار و در نهایت در سال گذشته میلادی۷۵۷میلیارد دلار بوده است.

با این حال این ارقام نشان می‌دهد با وجود پیش‌بینی بهبود وضعیت بخش معدن در سال آینده میلادی در بازار سرمایه، به نظر می‌رسد همچنان بازار معدن نتوانسته سرمایه‌گذاران را متاثر کند و زمانی که آنها به آینده صنعت معدن نگاه می‌کنند، نگرانی‌هایی از قبیل ایمنی، محیط‌زیست، فناوری و مشارکت مصرف‌کنندگان دارند زیرا صنایع معدنی به عنوان یابنده و ارائه‌دهنده مواد خام (بیشتر شامل مواد دارای کربن)، مهم‌ترین عامل انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند و به همین دلیل در زمینه مربوط به تغییرات آب‌وهوایی دخالت دارند.

پی‌دبلیوسی در بخش دیگری از این گزارش به بررسی وضعیت حضور زنان در پست‌های مدیریتی بخش معدن برای ۴۰شرکت برتر معدنی در سال گذشته میلادی پرداخته است. داده‌های این گزارش حکایت از انتصاب ۱۳زن در اعضای هیات مدیره این شرکت‌ها دارد. این ارقام همچنین نشان‌دهنده حضور ۲۱درصدی زنان در اعضای هیات مدیره ۴۰شرکت برتر جهان است.

در این بین ۹زن نیز به عنوان مدیران ارشد این ۴۰شرکت منصوب شدند که ۱۲درصد کل مجموعه مدیران ارشد را دربرمی‌گیرند.

۲زن در مجموع این شرکت‌ها مدیر اجرایی هستند و در ۱۱شرکت از ۴۰شرکت هیچ زنی در پست‌های ارشد مدیریتی قرار ندارد.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد در ترکیب هیات مدیره این شرکت‌ها، ۲درصد مدیران بیش از ۸۰سال سن دارند.

۲۷درصد بین ۶۵ تا ۸۰سال، ۵۳درصد بین ۵۰ تا ۶۵سال، ۱۷درصد بین ۳۵ تا ۵۰سال و یک‌درصد کمتر از ۳۵ سال سن دارند. این گزارش در پایان نتیجه‌گیری می‌کند شرکت‌های معدنی این فرصت را در اختیار دارند تا نقش خود را به عنوان عنصری ضروری برای تامین منابع لازم برای رشد آینده معرفی کنند.

آنها برای رسیدن به این جایگاه باید همسو با دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، حرکت و از ترازنامه و قدرت خلق پول قوی خود برای آینده کم‌کربن، با سطح فناوری بالا و مصرف‌کننده‌محور استفاده کنند.

محورهای راهبردی که برای رسیدن به این هدف پیشنهاد می‌شود، به این شرح است؛ قرار دادن فناوری و نوآوری در صنایع پایین‌دست با مشخص کردن فرصت‌های پیش روی صنایع پایین‌دست، به ویژه درباره کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن و به وجود آوردن هماهنگی و همکاری بین اکوسیستم صنعت و فناوری؛ ایجاد فرهنگ تنوع‌سازی برای دنیای جدید با مشخص کردن طیف متنوعی از معیارها شامل مهارت، سبک تفکر و روش کار و پیاده‌سازی راهبردهایی که موجب تنوع‌بخشی در تمام سطوح سازمان می‌شود؛ پاسخ فعالانه به ترجیحات مصرف‌کننده با آزمون بازار با یک محصول سبز متمایز با نرخ بیشتر و همکاری با توسعه‌دهندگان محصول برای تولید مواد اولیه پایدار، اخلاقی و قابل ردیابی در سراسر زنجیره تامین؛ گفت‌وگو درباره به اشتراک گذاشتن ارزش به طور آشکار و منظم با تمام سهامداران و ایجاد اعتماد به‌وسیله رسیدگی مستقل، همراه کردن مشتری‌ها به‌وسیله ایجاد آگاهی و تعامل درباره ارتباط معادن و محصولات مصرفی و تمایل نشان دادن به شنیدن نیازهای مشتریان و پاسخ دادن به بازخورد آنها.

منبع: روزگار معدن

ارسال نظر