|
کدخبر: 60403

لزوم ایجاد توازن در توسعه زنجیره فولاد

فرزاد ارزانی / مدیرعامل فولاد هرمزگان

منطق حکم می‌کند توسعه صنعت فولاد متوازن باشد و رشد تولید مواد اولیه در این صنعت نیز به‌صورت همگام باشد. همچنین همراه با صنعت فولاد، اکتشاف سنگ آهن و تامین مواد اولیه نیز مورد توجه قرار گیرد.

ضروری است که برای تامین مواد اولیه فولاد برنامه‌ریزی‌هایی از سوی سازمان‌های ذی‌ربط مانند وزارت صمت و ایمیدرو صورت گیرد؛ هر چند که ایمیدرو اخیرا به تامین مواد اولیه و اکتشاف سنگ آهن وارد شده است. با این حال نتیجه این اقدامات زمان‌بر خواهد بود.

درحال‌حاضر با توجه به نرخ ارز، صادرات جاذبه دارد و این امر سبب خواهد شد مواد اولیه صنعت فولاد صادر شود. باید توجه داشت که زنجیره فولاد در کشور از سنگ آهن تا محصولات نهایی ادامه دارد. صنعت فولاد نیاز به خوراک و محصولات میانی دارد تا به محصولات نهایی تبدیل شوند. اگر هر بخش از زنجیره دچار نقصان یا افت تولید شود، طبیعتا همه زنجیره دچار مشکل خواهد شد و این موضوع اشتغال و درآمدزایی در کشور را دچار اشکال خواهد کرد. دولت باید از توازن در این زنجیره حمایت کند تا به‌صورت مستمر و با بهره‌وری حداکثری فعالیت کند.

دولت باید با چشم بینا همه زنجیره را رصد و مشکلات ایجاد شده را مدیریت کند. در این رابطه ضروری است که صادرات محصولات سنگ آهنی تعدیل شود تا حلقه‌های بعدی زنجیره متعادل فعالیت کنند. در صورتی که به‌دلیل کاهش تولید و صادرات سنگ آهن، فولادسازان دچار کمبود خوراک شوند، طبیعتا اشتغال در این صنایع دچار خدشه خواهد شد. علاوه بر این، مصرف‌کنندگان فولاد نیز با چالش مواجه می‌شوند.

برای تامین مواد اولیه علاوه بر کمک به تولیدکنندگان سنگ آهن و انجام عملیات اکتشافی در پهنه‌های جدید، باید هر شرکت تنها در تخصص خود به فعالیت بپردازد. این یعنی معدنداران باید تنها در بخش اکتشافات و معدن و فولادسازان تنها بر ذوب و نورد متمرکز شوند تا بتوانند نیازها را به‌صورت نظام‌مند برطرف کنند.

باید نرخ محصولات نهایی هم در بورس کالا مشخص شود، در این بخش نیز نیاز است مدیریت مناسبی صورت گیرد. کشف نرخ در بورس کالا باید به حرکت و توسعه زنجیره کمک کند. از این رو نباید به قیمت‌ها به‌صورت دستوری فشار آورد و بخشی از زنجیره دچار افزایش و بخشی دیگر دچار کاهش نرخ شوند. بنابراین نرخ کل زنجیره به‌صورت متعادل افزایش یا کاهش یابد. بهترین راه برای کشف قیمت، تبعیت از قیمت‌های جهانی است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها