|
کدخبر: 58698

رئیس هیات مدیره شرکت فولاد جنوب در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز؛

بالا رفتن هزینه یعنی رقابت‌پذیری پایین‌تر / ما از افزایش قیمت‌ها تبعیت می‌کنیم

دنیانور گفت: دلیلی بر این افزایش نرخ گندله و کنسانتره وجود ندارد، این افرایش به ضرر بخش‌های دیگر است.

گسترش‌نیوز : ‌ موضوع تعیین نرخ گندله و کنسانتره از اهمیت بسیاری برای فولادی‌ها و صاحبان صنایع برخوردار است.

امسال این نرخ توسط معدنی‌ها و فولادی‌ها در سازمان صمت مشخص شد. برخی از صاحبان صنایع معتقدند افزایش در نظر گرفته شده برای کانی‌های اصلی گندله و کنسانتره تاثیر منفی بر زنجیره تولید فولاد خواهد گذاشت.

donyanor23.jfif

احمد دنیانور، رئیس هیات مدیره شرکت فولاد جنوب و عضو هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز اظهار کرد: نرخ ۱۶ درصد برای کنسانتره و برای گندله ۲۳.۵ در نظر گرفته شده است. این نرخ نسبت به سال گذشته ۲ درصد افزایش یافته است.این افزایش در وزارت صمت و با حضور بزرگان معدنی و فولادی با اکثریت آرا تصویب شده یعنی رای و نظر جمع است و ما از آن تبعیت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

گزارش عملکرد شرکت‌های بزرگ آلومینوم و مس در خرداد + جدول

عضو هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پاسخ به این پرسش که نظر بخش خصوصی و فولادی‌ها در ارتباط با افزایش نرخی که در این دو کانی اساسی اعلام شده، چیست، گفت: دلیلی بر این افزایش نرخ گندله و کنسانتره وجود ندارد دلیلی نیست که هزینه یک قسمت از زنجیره تولید را افزایش دهیم این به ضرر بخش‌های دیگر است. اگر استدلال گرانی و افزایش نرخ هاست که این افزایش‌ها برای تمام بخش‌های زنجیره نیز اثر گذاشته است.

بیشتر بخوانید؛

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با کارشناس معدن مطرح شد؛ نرخ گندله و کنسانتره در مقایسه ایران و جهان

به مراتب اثر این افزایش را در صادرات خواهیم دید

وی در ادامه گفت: این نرخ بیشتر به نفع معدنی هاست.اگر گاز و برق و آب گران شده این گرانی برای همه است. باید با درنظر گرفتن همه فاکتورها به طور مساوی میزان افزایش درنظر گرفته شود. مواد اولیه کنسانتره و گندله از داخل کشور و از معادن تامین می‌شود و این افزایش هزینه تولید شمش را بالا می‌برد و بالا رفتن هزینه یعنی رقابت‌پذیری پایین تر تولیدات ایرانی در مقابل نمونه‌های خارجی. ما به مراتب اثر این افزایش را در صادرات خواهیم دید.

بیشتر بخوانید:

مدیرکل دفتر صنایع معدنی در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز: صنعت سنگ ما مظلوم است

رئیس هیات مدیره شرکت فولاد جنوب در ادامه گفت: برخی عنوان می‌کنند از ابتدای مذاکرات برای تعیین نرخ مذاکرات یعنی ۶ سال پیش، نرخ کنسانتره پایین تر از نرخ واقعی مشخص شد و این افزایش به شکل کامل منطقی و در جبران آن کمبود‌هاست. در پاسخ به این گروه باید بگویم ۶ سال پیش بر اساس کار کارشناسی شاخص‌ها و درصد‌ها و شرایط کلی زنجیره، نرخ گندله و کنسانتره مشخص شد. نرخ کاملا دقیق و بر اساس شرایط روز آن زمان مشخص شد.

تاثیر تعیین نرخ گندله و کنسانتره بر بورس

وی در پاسخ به این پرسش که تاثیر تعیین نرخ گندله و کنسانتره بر بورس را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: تعیین قیمت‌ها تاثیری که می‌خواست بر روی شاخص بورس بگذارد را قبلا و زمان اظهار نظرهای مربوط به درصدهایی که برای گندله و کنسانتره مطرح می‌شد، گذاشته است.

اختصاصی گسترش‌نیوز؛ فرصت ۹۰ روزه رو به اتمام است / معدنی‌ها در سربالایی

دنیانور در آخر گفت: من ۱۸ سال است در تمام مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها تاکیدم این است که جلوی خام فروشی گرفته شود. مثل ۱۸ سال گذشته به عنوان سخن آخر تاکید می‌کنم و تقاضا می‌کنم جلوی صادرات سنگ آهن گرفته شود. درسال‌های آینده این همه سرمایه‌گذاری در بخش فولاد و صنایع با کمبود مواد اولیه مواجه خوهیم شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها