|
کدخبر: 58425

مدیرعامل تهیه و تولید مواد معدنی ایران مطرح کرد؛

تاثیر مستقیم معادن کوچک بر اقتصاد و رونق تولید

رئیس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران بر ضرورت توجه به سرمایه‌گذاری هدفمند و هوشمندانه برای رفع چالش‌های بخش پژوهش و فناوری تاکید کرد.

گسترش‌نیوز: مجید وفایی فرد در نشست هم اندیشی سالانه روسای نظام مهندسی معدن استان‌ها ضمن بیان این مطلب اظهارکرد: عیار پایین ذخایر کانی، رشد مصرف با افزایش جمعیت، نشرگاز‌های گلخانه ایی و مباحث زیست محیطی از جمله مشکلات پیش روی صنعت فرآوری است.

وی ادامه داد: با داشتن رویکردهای کلان و اختصاص سرمایه‌گذاری هدفمند و هوشمندانه در این صنعت، می‌توان بر چالش‌های مذکور فایق آمد.

رئیس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران تصریح کرد: پژوهش و فناوری نوین، نقشی اساسی در توسعه صنعت فرآوری معادن دارد و این امر، نیازمند سرمایه‌گذاری مناسب است.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران از ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه فرآوری برخوردار است و این مرکز، زمینه انجام خدمات تجزیه نمونه‌های اکتشافی بخش‌های دولتی و خصوصی را فراهم کرده است.

نقش زنجیره معدن در توسعه اقتصاد

همچنین، حسین هاشمی، رئیس اتاق فکر معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این نشست بر لزوم توجه به تشکل‌های معدنی همچون سازمان نظام مهندسی تاکید کرد و اظهارکرد: معدن از جمله مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور است که اگر زنجیره آن، از اکتشاف تا بهره‌برداری به صورت صحیح فعال شود، نقش بسیاری در توسعه اقتصاد خواهد داشت.

وی افزود: توجه به بحث تحقیقات، بسیار ضروری است و امیدواریم در برنامه ۵ ساله جاری، نقش و جایگاه معدن پر رنگ تر شود.

تاثیر مستقیم معادن کوچک بر اقتصاد و رونق تولید

در ادامه این جلسه، وجیه ا... جعفری، مدیرعامل تهیه و تولید مواد معدنی ایران بر اهمیت بنگاه‌ها و معادن کوچک مقیاس تاکید کرد و گفت: توجه به این بخش، علاوه بر تاثیر مستقیم بر اقتصاد، موجب رونق تولید، اشتغالزایی، توسعه مناطق محروم و استفاده بهینه از ظرفیت‌های داخلی می‌شود.

وی افزود: احیای معادن کوچک مقیاس- که بیش ۹۰ درصد از معادن را در بر می‌گیرد - از جمله طرح‌های اقتصاد مقاومتی سال ۹۸ است و جزو سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بوده است.

امضای تفاهمنامه همکاری

در پایان این نشست، تفاهمنامه همکاری بین مجید وفایی فرد، مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران و داریوش اسماعیلی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران به امضا رسید.

این تفاهمنامه با هدف ایجاد تعامل و همکاری مشترک به منظور انجام پژوهش‌های بنیادی و نوآورانه در راستای دستیابی به دانش فنی و توسعه فناوری و تجاری‌سازی مورد نیاز بخش معدن و صنایع معدنی و نیز ارتقای کمی و کیفی ارائه خدمات مهندسی از طریق آموزش‌های کاربردی مطابق با شرایط مندرج در آن امضا شد.

ارسال نظر