|
کدخبر: 56321

اختصاصی گسترش‌نیوز در آستانه روز ملی صنعت و معدن؛

خدا قوت کرباسیان به فعالان صنایع و معدن

کرباسیان گفت: باید به تولید‌کننده‌های معدنی و صنعتی خدا قوت مضاعف گفت از یک طرف و از طرف دیگر تلاش ملت ایران، همدلی و وحدتی که برای گذار از تحریم و حرکت به سمت رونق دارند را ستود.

گسترش‌ینوز: کرباسیان در سال‌های خدمت خود موفق به دریافت نشان درجه ۲ لیاقت و مدیریت، نشان درجه ۲ خدمت شد.

وی سال‌ها معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بود و در سا‌ل‌های خدمت خود تاثیر بسزایی در روند فعالیت‌ صنایع و‌‌ معادن ایران گذاشت. بیست‌‌و‌سومین سال بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن که در چهل و یکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و با تاکید بر رونق تولید برگزار می‌گردد. به مناسبت روز ملی صنعت و معدن ، گسترش‌نیوز با این مدیر شماره یک به گفت‌وگو می‌نشیند که در زیر می‌خوانیم؛

۱۰ تیر ماه روز ملی صنعت و معدن است، چه پیامی برای صنعت‌گران و معدنی‌ها دارید؟

روز صنعت و معدن را به کلیه تولیدکنندگان، کارآفرینان، صاحبان معادن و صنایع معدنی و شاغلین در‌ حوزه‌هایی که به شکل مستقیم و غیر مستقیم با صنعت در کشور سروکار دارند، به نوبه خود تبریک‌ می‌گویم، صنعت‌گرانی که توانستند بحران‌ها را با تمام‌ سختی ها پشت سر گذاشتند و موفق شدند.

ارزیابی شما از شرایط کنونی صنایع و معادن با وجود تحریم‌ها چیست؟ با توجه به آن‌که دور جدیدی از تحریم‌ها در حال نزدیک شدن به ایران است، شرایط کنونی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؛

موضوعات کلی صنایع و معادن را در چند بخش می‌توان بررسی کرد: اول تحریم‌ها، دوم سیاست‌های ارزی بانک مرکزی ، سوم پایان یافتن فرصت ۹۰ روزه ۴ فلز اساسی، چهارم محدودیت‌های حمل‌و‌نقل.

شرایط کنونی اقتصاد ایران دارای چند ویژگی است. اولین و از جمله مهمترین‌ آن موضوع تحریم‌هاست. تحریم‌ها سال‌های سال است که بر ایران اعمال می‌شود این تحریم‌ها از سال گذشته سخت‌تر شده است. این‌که بگوییم تحریم‌ها بر صنعت‌گر اثر نمی‌گذارد، درست نیست، باید واقع‌بین باشیم در شرایط کنونی با وجود تشدید تحریم‌ها شرایط برای صنعت‌گر سخت شده است.

سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی محدودیت جدی برای صادرات و واردات ایجاد می‌کند این سیاست‌ها دومین موضوع با اهمیتی‌ است که حیات صنعت‌گران و صاحبان صنایع و معادن را تحت تاثیر قرار می‌‌دهد. باید سیاست‌های بانک مرکزی به گونه‌ای تدوین شود که به شاکله اصلی صادرات و وارداتی که پیشرفت را برای کشور به ارمغان می‌آورد تاثیری نگذارد.

آگوست ۲۰۱۹ مصادف با مرداد ۱۳۸۹ تاریخ مهمی برای ایران به خصوص معادن و صنایع معدنی است، در ارتباط با این موضوع توضیح بفرمایید:

سومین موضوع مهمی که کار صاحبان صنایع و معادن ایران را سخت می‌کند، اتمام دوره فرصت ۹۰ روزه به چهار فلز معدنی ایران است. این فرصت مرداد ماه ۱۳۹۸ به پایان می‌رسد و معدنی‌ها رسما در لیست تحریم‌های جدید قرار می‌گیرند. شرکت‌های معتبری همچون فولاد مبارکه اصفهان در این لیست قرار دارد. این تحریم‌ّها شرایط را برای صاحبان صنایع ایرانی سخت‌تر می‌کند.

شرایط کنونی حمل‌و‌نقل ایران را در این زمینه چگونه ارزیابی می‌کنید:

از جمله مهمترین زیر ساخت‌های توسعه صنایع و معادن هر کشوری حمل‌و‌نقل است، در حال‌ حاضر صنایع ما محدودیت‌های حمل‌و‌نقلی دارند. برخی کشتی‌ها اجاره ورود به برخی بنادر را ندارند. این اجازه‌ها در بسیاری از موارد با سختی‌ صادر می‌شود.

باید به تولید‌کننده‌های معدنی و صنعتی خدا قوت مضاعف گفت از یک طرف و از طرف دیگر تلاش ملت ایران، همدلی و وحدتی که برای گذار از تحریم و حرکت به سمت رونق دارند را ستود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها