|
کدخبر: 56169

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز؛

سرمایه‌گذاری‌های ریلی کافی نیست

نماینده مردم سبزوار گفت: در حال حاضر میزان سرمایه گذاری ریلی جوابگوی برنامه‌های معدنی نیست و ما سرمایه‌گذاری‌های معدنی‌ را پی‌گیری می‌کنیم.

گسترش‌نیوز: سرمایه‌گذاری ریلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است در ایران این صنعت بنیادین یکی ا ز چهار محور اصلی و مهم توسعه در برنامه ششم است.

پیش‌تر نظر کارشاناسان و معدن داران موضوع را مورد بررسی قرار داده‌ایم. نقطه‌ نظرات متفاوتی عنوان شد گله بخش خصوصی از کمبود واگن و نبود شبکه اتصال از جمله مهمترین این موضوعات بود. در ارتباط با نظارت مجلس شورای اسلامی بر توسعه زیرساخت ها با یکی از نمایندگان مجلس به گفت‌وگو می‌نشینیم که در زیر می‌خوانیم:

NAMAYANDESABZEVAR.jfif

رمضانعلی سبحانی‌فر، نماینده مردم سبزوار در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز اظهار کرد: شبکه ریلی در هر کشوری ارزان ترین وسیله حمل‌ونقل است و برای حمل‌و‌نقل توجه‌پذیری بالایی دارد که تولید‌کنندگان از آن استفاده کنند.نرخ تمام شده محصول با بالابودن هزینه حمل‌ونقل بسیار سنگین تمام می‌شود بهترین راه برای کاهش هزینه شبکه ریلی است که هم حجم کمتری دارد و هم ارزان تر و ایمن تر است. این موضوع باید در دستور کار دولت قرار گرفته شود چرا که یکی از چهار محور اصلی و مهم توسعه در برنامه ششم توسعه ریلی است.

براساس قانون باید احداث و توسعه شبکه ریلی گسترش داده شود

وی افزود: ایجاد زیرساخت‌های صنعت از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که پیشرفت و توسعه را در تمام زمینه‌ها به همراه دارد. دولت باید با حقوق مالکانه‌ای که از بخش‌های مختلف می‌گیرد زیرساخت‌ها را توسعه دهد. براساس قانون باید احداث و توسعه شبکه ریلی گسترش داده شود.

سبحانی فر گفت: درحال‌حاضر معدن و توسعه آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ایجاد زیرساخت‌های معدنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید در اولویت‌ها باشد

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس شورای اسلامی بر روند سرمایه‌گذاری بنیادین نظارت دارد، گفت: بله کمیسیون صنایع و معادن مجلس عملکرد دولت را در ارتباط با ایجاد زیرساخت‌های معدنی و صنعتی همواره زیر نظر دارد درحال‌حاضر این اقدامات انجام می‌شود اما اولیت‌ها در نظر گرفته می‌شود.

آیا مجلس بر مس سونگون نظارت دارد

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا مشکلات حمل‌ونقلی مس سونگون را نیز بررسی می‌کنید یا خیر، گفت: یکی از اهداف سرمایه‌گذاری‌های دولت خط ریلی مس سونگون است ما بر این روند نظارت داریم.

مهم‌تر از توسعه ریلی چیست

سبحانی‌فر در پاسخ به این پرسش که اکنون ۲ سال است که حمل‌و‌نقل باری چندان پیشرفت‌ نکرده است، در سرمایه‌گذاری زیرساختی مهم‌تر از توسعه ریلی چیست، گفت: میزان بودجه محدود است درحال‌حاضر اتصال بخش‌های معدنی به شبکه حمل‌و‌نقل ریلی از جمله برنامه‌های دولت است و انتخاب مکان توسعه ریلی با توجه به میزان اهمیت منطقه، میزان باری که قرار است از آن منتقل شود، انتخاب می‌شود. میزان تولید در یک بخش یک میلیون تن و در بخش دیگر ده میلیون تن است اولویت‌ ها بر اساس تولید انتخاب می‌شود. از جمله پروژه‌های مهم ریل‌گذاری در خاف است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا میزان سرمایه‌گذاری دولت در این زمینه را پاسخ‌گو می‌دانید یا خیر گفت: نه این میزان سرمایه‌گذاری کافی نیست. در نظر بگیرید یکی از مهمترین برنامه‌های تعریف شده افزایش میزان اکتشاف،توسعه فولادسازی، گسترش معادن است. این اهداف با برای افق ۱۴۰۴ تعریف شده است اما فاصله چندانی با این افق نداریم و این توسعه و اهداف بخش بزرگی به توسعه شبکه‌های زیرساختی بستگی دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها