|
کدخبر: 54952

استراتژی‌ اکتشافی تا رونق سرمایه‌گذاری‌های معدنی

محمود بندرچی / مدیرعامل شرکت رستاک پاد ویژن

توجه به معادن و حوزه‌های مختلف این صنعت و همچنین روابط اقتصادی و تجارت بین‌المللی یکی از محورهای رشد و توسعه هر کشوری است که به واسطه رونق مبادلات تجاری تحقق می‌­یابد.کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، توسعه شبکه‌های ارتباطی، امنیت سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی و تسهیلات بانکی جهت حمایت از فعالان اقتصادی از جمله عواملی است که بر میزان رشد اقتصادی و تثبیت جایگاه هر کشور در شبکه تجارت جهانی تاثیرگذار است. در این راستا جمهوری اسلامی ایران که دومین کشور پر جمعیت خاورمیانه با ۸۰ میلیون نفر جمعیت است با دارا بودن بیش از ۶۰ میلیارد تن ذخایر معدنی، مهم‌ترین کشور معدنی غرب آسیا محسوب می‌شود،

در واقع کشورمان با حدود یک درصد جمعیت جهان حدود ۷ درصد ذخایر کشف شده دنیا را داراست که خود حاکی از در اختیار داشتن بستر مناسب سرمایه‌گذاری در این بخش است. کشورمان با دارا بودن حدود ۶۸ نوع ماده معدنی (غیر نفتی)، ۳۷ بیلیون تن ذخایر کشف شده و ۵۷ بیلیون تن ذخایر بالقوه در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان جای گرفته و یکی از کشورهای غنی از حیث دارایی‌های معدنی به حساب می‌آید و در بسیاری از ذخایر مواد معدنی در دنیا ثروتمند می‌باشد.

رقابت تنگاتنگ در بازار بین‌المللی حوزه‌های مختلف معدنی، موجب شده تا سرمایه‌گذاران و پژوهشگران به توسعه روشی بپردازند که بتوانند فرصت‌های سرمایه‌گذاری را ارزیابی نموده و آنها را رتبه‌بندی کنند اما تاکنون با وجود ذخایر معدنی فراوان درکشور، شاهد سرمایه‌گذاری مناسبی در این حوزه نبوده‌ایم و درحال‌حاضر تناسبی بین حجم سرمایه‌گذاری و میزان ذخایر معدنی کشور وجود ندارد.

برای اینکه شاهد رونق سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها باشیم باید تلاش کنیم تا فرصتی برای گردهمآیی متخصصان و سرمایه گذران فراهم کنیم تا ضمن معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی ها، زمینه سرمایه گذاری‌ها را فراهم کنیم.

ما کشوری هستیم با نیروی جوان و تحصیلکرده و امکانات در کشور با وسعت زیاد پراکنده است، معادن ما در همه نقاط دورافتاده و محروم قرار گرفته‌اند که اگر یک استراتژی تعریف شده از بخش اکتشاف برنامه‌ریزی شود، قطعا از کوچ بی‌رویه تحصیلکرده‌ها و حتی شاغلان نقاط محروم کشور به مراکز شهرها جلوگیری خواهد شد.

بر این اساس برگزاری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته و پنجمین نمایشگاه ماشین‌آلات معدنی و راهسازی که در راستای تحقق این اهداف برنامه‌ریزی شده است، می‌تواند آینده خوبی را برای زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی کشورمان فراهم کند.

شرکت رستاک پاد ویژن ضمن خوش‌آمدگویی و آرزوی موفقیت برای تمامی مقامات، دست‌اندرکاران و شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه که با حضور خود موجب پُرباری این رویداد با شکوه شده‌اند، امیدوار است این نمایشگاه و دستاوردهای نشست‌های تخصصی و جانبی آن، تحرک و پویایی هر چه بیشتر اقتصاد ایران در راستای دستیابی به اهداف برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور را به همراه آورد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها