|
کدخبر: 54734

با حضور معاون وزیر صمت انجام شد؛

بارگیری سکوی ۲۵۰۰ تنی گازی در خلیج‌فارس

عملیات به آب سپاری و بارگیری دریایی سکوی گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی با حضور معاون وزیر صمت و رئیس ایدرو و استاندار هرمزگان در محل کشتی‌سازی فراساحل ایران آغاز شد.

گسترش‌نیوز: محمدباقر عالی معاون وزیر صمت در این مراسم گفت: ۱۰۰ درصد فرآیندهای مهندسی و طراحی این سکوی عظیم نفتی توسط مهندسان داخلی و با اتکا به توان داخل انجام شد و بیش از ۶۰ درصد تجهیزات این سکوی ۲۵۰۰ تنی بومی‌سازی شده که بیشترین حجم داخلی‌سازی بوده است.

وی تاکید کرد: با وجود تحریم‌های یکجانبه امریکا، با اعتماد وزارت نفت به مهندسان داخلی این سکو تکمیل و امروز به آب سپاری شد که پس از طی ۵۰۰ کیلومتر در محل فاز ۱۴ پارس جنوبی مستقر شده و راه‌اندازی نهایی خواهد شد.

عالی ادامه داد: در مقایسه با سازندگان خارجی ایدرو به رکورد‌های بسیار مناسبی دست یافته، به گونه‌ای که در سکوی قبلی ۱۴ A زمان راه‌اندازی از نصب تا خروج گاز ۲۶ روز بوده است.

رئیس هیات عامل ایدرو با تقدیر از وزارت نفت در اعتماد به سازندگان داخلی و تلاش برای تعمیق داخلی‌سازی تجهیزات نفت و گاز افزود: در صورت واگذاری پروژه به سازندگان خارجی آن ۵۷۰ میلیون دلار خروج ارز رخ می‌داد که خوشبختانه با واسپاری داخلی ۴ سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی معادل این ارز در اقتصاد داخلی جریان یافته است که سهم این سکو حدود ۱۵۰ میلیون دلار بوده است که نزدیک به ۱۰ میلیون نفر ساعت اشتغال ایجاد کرده است.

برپایه این گزارش، مجموع وزن سکوی ۱۴ B و متعلقات آن هفت هزار تن است و با ورود این سکو به مسیر تولید روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش، ۲۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۱۰۰ تن گوگرد به حجم تولید حوزه گاز و انرژی کشور در سال رونق تولید افزوده می‌شود.

پروژه بزرگ فاز ۱۴ پارس جنوبی از سوی وزارت نفت و شرکت نفت و گاز پارس به ارزش پنج میلیارد دلار به گروهی متشکل از هشت شرکت ایرانی به ریاست ایدرو واگذار شده است.

ارسال نظر