|
کدخبر: 54609

اختصاصی گسترش نیوز؛

معدنی‌ها پشت در‌های بسته تصمیمات

مدیرعامل فولاد کبیر گفت: دستورالعمل‌ها در صورتی می‌تواند مفید باشد که درست انجام شود. صادر‌‌کننده نیز خود در این دستور‌‌العمل‌ها دخیل باشد نه این‌که در پشت در‌های بسته تصمیم‌گیری‌های این حوزه انجام شود. در حال حاضر بسیاری از این تصمیمات پشت درهای بسته و بدون حضور معدنی‌ها انجام می‌شود.

گسترش‌نیوز : اواسط خرداد ۹۸ نامه‌ای با موضوع ساماندهی صادرات مواد معدنی توسط وزارت صنعت معدن و تجارت ابلاغ شد که همچنان بحث و نظر در ارتباط با آن بسیار است.

در این نامه عنوان شده است که به منظور ساماندهی صادرات بخش معدن و حصول اطمینان از برگشت ارز حاصل از صادرات و جلوگیری از تضییع حقوق دولت با استفاده از کارت‌های بازرگانی غیر، صادرات محصولات سنگ آهن صرفا از طرق واحد‌های تولیدکننده سنگ آهن‌، کنسانتره و گندله آهن و یا نماینده رسمی آنان و مطابق با روال جاری برای محصولات فولادی پس از تایید دفتر صنایع معدنی این وزارتخانه در سامانه فرامرزی گمرک امکانپذیر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

اختصاصی گسترش‌نیوز؛ بازی دیپلماسی و تحریم‌ برای صنایع معدنی ایران

دستورالعمل‌ها، بخش‌نامه‌ها و قوانین تاثیر‌گذر در آینده صاحبان صنایع معدنی

در ارتباط با این ابلاغیه نظرات مختلفی از سوی تجار، فعالان عرصه معدنی و وزارت صنعت معدن و تجارت مطرح شد. مخالفان این ابلاغیه معتقدند همچنان که کمک و تسهیلات برای صادرکنندگان فراهم نمی‌کند، نباید دولت در روند صادرات دخالت کند و این ابلاغیه را نوعی زور گویی عنوان می‌کنند. صمتی ها معاونت صنایع و معادن وزارت صنعت معدن و تجارت معتقدند این ابلاغیه دست دلالان، قاچاقجیان را از صادرات کوتاه می‌کند و مشکلی برای تجار و صادرکننده‌های واقعی ایجاد نمی‌کند. در این بین برخی از صاحبان صنایع معدنی معتقدند، ابلاغیه‌ها، دستورالعمل‌ها، بخش‌نامه‌ها و قوانین در آینده صاحبان صنایع معدنی و زنجیره‌های وابسته به آن تاثیر گذار است. چه بسا یک آیین‌نامه ضعیف آینده شغلی ۱۰۰ نفر از کارگران یک معدن را به مخاطره بیاندازد. این گروه معتقدند تصمیمات مربوط به بخش معادن نباید پشت در‌های بسته گرفته‌شود. حضور صاحبان صنایع و تجار در تصمیم‌گیری‌های معدنی این تصمیات را عملی‌تر و قابل اجرا تر می‌کند.

khorvash.jpg

بیشتر بخوانید:

دیرعامل فولاد جنوب در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز؛ بخشنامه‌ جدید ماشین‌آلات تسهیل‌‌گر نیست!

تصمیمی مهم در ارزآوری

احمد خروش، مدیرعامل فولاد کبیر و عضو انجمن تولیدکننده فولاد در ارتباط با این ابلاغیه وزارت صمت در ارتباط با صادرات سنگ آهن در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز اظهار کرد: این تصمیم می‌تواند در ارتباط با زنجیره فولاد و آنچه که صادر می‌شود و به ارزآوری کشور کمک می‌کند، تاثیر‌گذار باشد .

صادر کننده‌ها با مشقت کار می‌کنند

وی با بیان این موضوع که صادر کننده‌ها با مشقت فعالیت می‌کنند، افزود: در بحران‌های تحریمی اکنون هرچه مدیریت بهتری در ارتباط با بازگشت ارز انجام شود، به نفع اقتصاد کشور است.

مدیرعامل فولاد کبیر گفت: به شکل کلی صادرات باید تسهیل شود اگر دستورالعمل‌هایی که از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت عنوان می‌شود، سختگیرانه باشد در صادرات با مشکل برخورد می‌کنیم مسئولان باید در این ارتباط دقت داشته باشند که وضعیت را آسان کنند.

بیشتر بخوانید:

مدیرعامل گل‌گهر در گفت‌وگوی اختصاصی با گسترش‌نیوز؛ به سمت دانش‌بنیان‌ها می‌رویم

اما و اگر‌های دستورالعمل جدید وزارت صمت

خروش در ادامه گفت: دستورالعمل‌ها در صورتی می‌تواند مفید باشد که درست انجام شود و نسبت به اجرای درست آن نظارت وجود داشته باشد و از طرفی صادر‌‌کننده نیز خود در این دستور‌‌العمل‌ها دخیل باشد نه این‌که در پشت در‌های بسته تصمیم‌گیری‌های این حوزه انجام شود. در حال حاضر بسیاری از این تصمیمات پشت درهای بسته و بدون حضور معدنی‌ها انجام می‌شود.

دستورالعمل‌های فکر نشده و دوراهی صادر‌کننده‌ها

مدیرعامل فولاد کبیر در آخر گفت: دستورالعمل‌های فکر نشده باعث می‌شود صادر‌کننده در دوراهی بماند. باید مشکلات و مسائل مربوط به معدن با حضور صادرکننده مواد معدنی و کسانی که دستی به آتش دارد، انجام شود و مسائل را حل کنند.

بیشتر بخوانید:

فرابورس دست ورشکسته‌ها و اخراجی‌ها را می‌گیرد

ابلاغیه‌ای که به مزاج دلال‌ها خوش نیامد

خروش با بیان این‌که این ابلاغیه برای دلال‌‌ها و واسطه‌‌ها خوشایند نیست، گفت: سال‌ها واسطه‌‌ها سود حاصل از صادرات را از آن خود می‌کردند. با این دستور‌العمل، دلال‌ها و واسطه‌‌ها دیگر نمی‌‌توانند، سنگ آهن را از کشور خارج کنند و صادرات و سود حاصل از زحمات آن نیز تنها در جیب خود تولید کننده‌‌ها می‌‌رود نه واسطه‌‌ها.

وی با بیان این موضوع که بخش دولتی، خصوصی، انجمنی‌‌ها، تولیدکننده‌‌های معدنی باید در کنار وزارت صنعت معدن و تجارت در تنظیم و تدوین آیین‌‌نامه‌‌ها نیز شرکت داشته باشند، گفت: آیین‌نامه‌های بسیاری وجود دارد که تنها بر روی کاغذ مانده و عملی نشده است. قوانین، ابلاغیه و دستورالعمل‌‌هایی که با همکاری تمامی گروه‌‌های ذی‌‌نفع تدوین شود به طور قطع تاثیر‌‌گذار‌‌تر‌ است.

ارسال نظر