|
کدخبر: 53959

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز مطرح کرد؛

صرفه‌جویی ۱۰۰ میلیون یورویی با ریل

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: سال گذشته برای نخستین بار، ریل‌های داخلی توسط ذوب آهن اصفهان ساخته شد و زیر چرخ‌های قطار رفت. با استفاده از همین ساخت داخل صرفه‌جویی ۱۰۰ میلیون یورویی و اشتغال در کشور ایجاد شده است.

گسترش‌نیوز:‌ حمل‌و‌نقل یکی از مهمترین پایه‌های پیشرفت به سوی صنعتی شدن است کما اینکه کشور‌های موفق و پیشرفته امروز از راه‌آهن و صنعت ریلی به عنوان یکی از انقلابات مهم یاد می‌کنند.

زیرساخت و پایه‌گذاری صنعت راه‌آهن ایران بیشتر پایه‌ای انگلیسی دارد. تا همین اواخر تمامی تجهیزات و زیربنای ریلی ایران از خارج از کشور وارد می‌شد و ما شاهد خروج میلیاردی ارز به کشورهای اروپایی بودیم. با بکارگیری توان بومی و علمی مهندسان و فعالان عرصه معدن سال گذشته در یکی از شرکت‌های داخلی ریل‌های با کیفیت و مطابق استاندارد‌های جهانی ساخته شد. این خود کفایی علاوه بر اشتغال‌زایی، حفظ سرمایه‌های کشور را برای ایران در پی دارد. کمبود مواد اولیه تولید ریل به عنوان یکی از مهمترین چالش‌های این صنعت از سوی صاحبان صنایع تولیدی مطرح می‌شود. اولویت قرار دادن به صنایع داخلی از جمله مهمترین موضوعاتی است که باید به آن پرداخته‌شود.

zobahanyazdizade.jpg

منصوری یزدی‌زاده، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در خصوص ارتباط صنعت فولاد و ریل کشور اظهار کرد: صنعت فولاد فقط مربوط به صنعت ریلی نیست بلکه صنعت فولاد نقش گسترده‌ای می‌تواند در توسعه اقتصاد کشور ایجاد کند. صنعت ریلی اگر به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم در اقتصاد کشور تلقی بشود با استفاده از صنعت فولاد که قاعدتا دامنه وسیعی دارد تامین بسیاری از محصولات از این طریق انجام خواهد شد. صنعت فولاد این توانایی را دارد که طیف وسیعی از نیازهای صنعتی کشور و از جمله صنعت ریلی تامین کند. این کار می‌تواند در زمینه ریل و سایر قطعات مانند محور، واگن و... را انجام شود. موارد ذکر شده نسبت مستقیم بین صنعت فولاد، اقتصاد کشور و صنعیت ریلی را بیان می‌کند.

ساخت ریل داخلی توسط ذوب آهن اصفهان

وی ادامه داد: فرض کنید در توسعه زیرساخت‌های ریلی نیاز به پل، مسیر و سایر موارد داریم که در این جایگاه فولاد می‌تواند نقش به سزایی را ایفا کند. در مورد ذوب آهن که موفق به تولید ریل در کشور شدیم، بیش از صد سال است که ریل وارد کشور شده و ما از قطار و بحث ریلی استفاده می‌کنیم. برای نخستین بار، سال گذشته، ریل ایرانی ساخته شده توسط ذوب آهن اصفهان زیر چرخ قطارها رفت. در درحال‌حاضر این مورد در حال توسعه به وزارت راه و شهر‌سازی است و با این وزارت برای توسعه خطوط ریلی قرارداد بسته‌ایم. این مورد در شرایطی است که واردات هر چیزی چه در رابطه با تامین ارز و چه بحث‌های تحریم ی به سختی انجام می‌شود. وزارت راه و راه‌آهن در این شرایط به راحتی می‌توانند به ذوب آهن تکیه کنند که مشکل اصلی را توانسته برطرف کند.

صرفه‌جویی و اشتغال‌زایی در تولید ریل

یزدی‌زاده در خصوص میزان صرفه‌جویی ارز در ساخت ریل گفت: اگر ما فرض کنیم نیاز ریلی کشور در سال حدود ۱۵۰ هزار تن باشد به طور میانگین حدود ۱۰۰ میلیون یورو هزینه در برخواهد داشت. ریل‌های بخش مترو نیز شامل این قضیه می‌شود و سالانه ۱۵۰ میلیون یورو صرفه‌جویی در خصوص ساخت ریل صورت می‌پذیرد. از لحاظ فناوری تمامی ریل‌ها کاملا ایرانی و دارای استاندارد هستند و تمام ویژگی‌ها را ذوب آهن باید رعایت کند. برای رسیدن به استاندارد نیاز به این است که تمامی تجهیزات لازم را داشته باشیم. زمانی که صرفه‌جویی ارزی در کشور ایجاد می‌شود به صورت طبیعی سهمی از اشتغال‌زایی در داخل کشور حفظ می‌شود.

مشکل کمبود مواد اولیه در ریل سازی

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به مشکل کمبود مواد اولیه تولید ریل در کشور گفت: ذوب آهن، برای تولید محصولات خود درحال‌حاضر با کمبود سنگ آهن مواجه است.کارخانه ذوب آهن در حال فعالیت با ظرفیت کمتر از میزات تولید خود است و دلیل آن کمبود مواد اولیه است از طرف دیگر شاهد آن هستیم که سنگ آهن به کشورهای دیگر صادر می‌شود. ما نمی‌گوییم به ما کمک کنند یا وام بدهند اما ذوب آهن باید به ظرفیت واقعی خود برسد چرا که سنگ آهن اصلی‌ترین بخش از تولید ریل است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها