|
کدخبر: 52889

اختصاصی گسترش‌نیوز:

ادامه تولید شن و ماسه با تمام قوا

صنف شن و ماسه استان تهران علیرغم همه کمبودهایی که در بخش لوازم، ماشین‌آلات و تجهیزات دارد، عرضه شن و ماسه در تهران را همچنان با قوت تمام ادامه می‌دهد.

گسترش‌نیوز : تولید شن و ماسه در پایتخت در چه شرایطی قرار دارد و آیا از تمام ظرفیت‌های این بخش به‌خوبی استفاده می‌شود؟ اتحادیه شن و ماسه تهران در جوابیه‌ای که به این مناسبت برای ما ارسال کرده است دغدغه‌ها و وضعیت تولید در این بخش را توضیح داده است. در ادامه می‌توانید جوابیه اتحادیه شن و ماسه تهران را مطالعه کنید.

جوابیه روابط عمومی اتحادیه شن و ماسه تهران:

صنف شن و ماسه استان تهران علیرغم همه کمبودهایی که در بخش لوازم، ماشین‌آلات و تجهیزات دارد، عرضه شن و ماسه در تهران را همچنان با قوت تمام ادامه می‌دهد.

روزهای آغازین سال ۱۳۹۸ برای معدن‌کاران شن و ماسه استان تهران رنگ و بویی دیگر داشتند. سال ۱۳۹۷ در شرایطی پایان یافته بود که کمبود شدید مواد اولیه تولید و لوازم یدکی در کنار افزایش سرسام‌آور بهای ماشین‌آلات و خدمات، نوید شروع سالی سخت را داده بود. در روزهایی که بیشتر نهادها و سازمان‌ها هنوز در تعطیلات عید به سر می‌بردند، بارش نزولات آسمانی، در کنار برکات فراوان، مشکلاتی را نیز برای مردم و مسئولان در نقاط مختلف کشور ایجاد کرده بود. سیلابِ ناشی از پر شدن مخزن سد کرج می‌رفت تا از قدس و شهریار و فردیس و ملارد و... عبور کرده و پایتخت چندین میلیون نفری کشور را در نوردد. در این شرایط بود که انجمن صنفی تولیدکنندگان شن و ماسه استان تهران و شرکت‌های تحت پوشش بنا بر وظیفۀ انسانی خود با تمام ظرفیت وارد میدان شدند. بسیج همۀ امکانات اعم از نیروی انسانی و ماشین‌آلات (لودر، بولدوزر، بیل مکانیکی و...) در همراهی با دیگر ارگان‌های مسئول باعث مهار بیش از ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب سرریزِ سد کرج در شن‌چاله‌های نزدیک به ۵۰ معدن منطقه شد. امری که که هزینۀ آن برای صنف شن و ماسه، زیرآب رفتن چندین معدن و نبود امکان فعالیت تا مدت‌ها، و فایدۀ آن، افزایش ۴۰-۳۰ متری ارتفاع آب چاه‌های منطقه و نجات چندین شهر و چند میلیون جمعیت از ویرانی بود.

عظمت این کار آن‌جا روشن می‌شود که بدانیم حجم اسمی ذخیره آب سد کرج ۴۰۰ میلیون متر مکعب بوده و به‌علت لایروبی نشدن، حجم واقعی آن چیزی حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب است. یعنی حجم آب مهار شده در چاله‌های معادن، نزدیک به ۶۰ درصد ظرفیت سد کرج بوده است. اقدامی که تا کنون نیز ادامه داشته و در گزارش‌های متعدد رسانه‌ها و نهادهای دولتی به آن اشاره شده است.

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، مسئلۀ تحریم‌ها نیز در پایان سال گذشته و شروع امسال برای معدن‌کاران صنف شن و ماسه به معضلی بزرگ تبدیل شده است. کمبود و در واقع نبود قطعات، لوازم یدکی و مواد اولیه تولید از یک سو و افزایش لجام‌گسیختۀ قیمت‌ها ناشی از تلاطم نرخ ارز از سوی دیگر، باعث تعطیلی چند کارخانۀ شن و ماسه استان شد که با کمک‌های همدلانۀ سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و دیگر نهادهای مسئول، این مسئله مرتفع شده و کارخانجات به مدار تولید بازگشتند. درحال‌حاضر نیز انجمن صنفی تولیدکنندگان شن و ماسه استان تهران به نمایندگی از معادن تحت پوشش اعلام می‌کند که با توجه به نام‌گذاری امسال از سوی رهبر فرزانۀ انقلاب به‌عنوان «سال رونق تولید»، همۀ کارخانجات با ظرفیت کامل و بدون هیچ‌گونه تعطیلی در حال تولیده بوده و حتی آمادگی افزایش ظرفیت تولید تا حدود ۳ برابر میزان کنونی، به‌شرط وجود تقاضا در بازار، موجود است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها