|
کدخبر: 51673

کرمان یکی از بهشت‌های معدنی ایران است نه همه آن

۴۲۰ معدن در استان کرمان پروانه بهره‌برداری دارند و بیش از ۴۰ ماده معدنی در کرمان شناسایی شده‌اند.

گسترش‌نیوز : بر اساس آمار سازمان صنعت معدن و تجارت ۴۲۰ معدن در استان کرمان پروانه بهره‌برداری دارند و بیش از ۴۰ ماده معدنی در کرمان شناسایی شده‌اند. معدن مس سرچشمه کرمان بزرگ‌ترین تولید‌کننده مس ایران است. نخستین ذوب مس سرچشمه در دهه شصت ایجاد شد. این موضوع نشان از قدمت معدن و صنایع معدنی در کرمان دارد. پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راهسازی و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی تجهیزات وابسته همزمان خردادماه امسال در کرمان برگزار می‌شود، این نمایشگاه بین‌المللی فرصتی است برای صاحبان صنایع ماشین‌آلات معدنی تا از آخرین دستاوردهای خود رونمایی کنند.

مهدی کرباسیان معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که اوضاع معادن کرمان به عنوان بهشت معدنی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید، به گسترش‌نیوز اظهار کرد: کرمان یکی از بهشت‌های معدنی ایران است نه همه آن. اولین معدن سنگ‌آهن ایران، معدن سنگ‌آهن یزد است، معدن سنگ‌آهن چادرملو بزرگترين توليدکننده کنسانتره سنگ‌آهن در کشور است. از جمله دیگر معادن ایران گلگهر است که آغاز ساخت و پروژهای آن از ۱۳۷۰ آغاز شد و توسعه یافت اکنون بیش از ۱۸ هزار نفر در پروژها و کارخانه‌های گل گهر فعال هستند. در شرکت گل گهر پروژه‌های مهی از جمله تولید سنگ آهن، کنسانتره آهن، گندله آهن و آهن اسفنجی انجام می‌شود. کرمان یکی از مهم‌ترین استان‌های معدنی کشور است و سرمایه‌گذاری‌هایی برای آن در نظر گرفته شد که اکنون شاهد شکوفایی آن هستیم.

mehdikarbasi.JPG

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا بانک‌ها در سرمایه‌گذاری در پروژه‌های موجود در شهری معدنی همچون کرمان فعالیت‌ می‌کنند، گفت: مشکل بزرگی که در کشور داریم این است که سیستم بانکی ایران رقابتی نیست. باید پروژه‌های بزرگ توسط بانک‌ها و در ارتباط با سیستم‌های بین‌المللی هدایت شود.

بیشتر بخوانید:

اختصاصی گستر‌ش‌نیوز؛ برگزاری دو رویداد معدنی بین‌المللی در کرمان

کرباسیان در پاسخ به این پرسش که آیا در کرمان آن‌گونه که باید سرمایه‌گذاری‌های پایه‌ای انجام شده است، گفت: سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در معدن و صنایع معدنی نه تنها در کرمان بلکه در تمام استان‌هایی که معدنی هستند، انجام شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از اتفاقاتی که در معادن رخ داده عرضه مواد معدنی در بورس است. بورس جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد دارد و در بخش صنعت و معدن بسیار موثر و کارساز است. واحدهای بزرگ سنگ آهن و واحد‌های فلزاتی از جمله مس که بزرگترین مبادلات را داشتند، هم توانسته تولید‌کننده‌های ما را به رونق برساند. همچنین با حضور بورس سهام داران آنها سود زیادی برده‌اند. سهام داران کل و هم تولید کننده‌ها نیز با وجود بورس توانسته‌اند محصولات خود را با شفافیت و سلامت عرضه کنند و نهایتا این چرخه به گونه‌ای است که منافع آن به اقتصاد ملی برسد.

رئیس پیشین سازمان ایمیدرو در پاسخ به این پرسش که آیا نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌توانند در معادن و صنایع معدنی کشور تاثیر گذار باشد، گفت: کارکردهای مثبت نمایشگاه‌هایی پرداخت و گفت: اعتقاد دارم رویدادهای نمایشگاهی می‌توانند عنصری تاثیرگذار در صنعت کشور باشند زیرا تولیدکنندگان داخلی، بهترین و جدیدترین محصولات تولیدشده خود را عرضه می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز پاسخ می‌دهد؛ حال ماشین‌آلات معدنی ایران چگونه است؟

نمایشگاه‌های صنایع معدنی، محل بسیار مناسبی برای مبادله افکار و تبادلات تجاری و مسائل تجاری مختلف هستند. از این نظر نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌توانند در بهبود شرایط تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات مواد معدنی، تاثیرگذار باشند

کرباسیان در ادامه، از یک اتفاق دشوار که برای فعالان حوزه معدن رخ داده است سخن گفت و اظهار کرد: در بازار جهانی، بازاریابی، جلب حمایت مصرف‌کننده و به‌دست آوردن بازار صادرات ی، کار بسیار مشکلی است. درباره ایران یک اتفاق بسیار سخت، صادرات مواد معدنی را با بحران روبه‌رو کرده است؛ آن‌ها که صادرکننده قدیمی هستند و بازار را به‌دست آورده‌اند به‌واسطه تحریم‌ها با مشکلات بزرگی روبه‌رو هستند؛ ازجمله مشکل جابه‌جایی پول که ضربه بزرگی به پیکره صادرات آنها وارد کرده است.

گفتنی است پایگاه خبری گسترش‌نیوز و روزنامه صمت پوشش خبری دو رویداد بین‌المللی کرمان شامل پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راهسازی و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی تجهیزات وابسته را برعهده دارند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها