|
کدخبر: 50109

جزئیات صادرات بخش معدن در سال ۹۷

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد: بیش از ۹ میلیارد و ۲۲۶ میلیون دلار محصولات معدنی و صنایع معدنی در سال ۹۷ صادر شد که زنجیره فولاد با ۴.۱ میلیارد دلار صادرات در رتبه نخست زنجیره معدن قرار دارد.

گسترش‌نیوز : از آغاز فروردین تا پایان اسفند ماه ۹۷، بیش از ۵۷ میلیون و ۷۰۷ هزار تن انواع محصولات معدنی صادر شد. این در حالی است که میزان صادرات وزنی این محصولات در مدت یاد شده پنج درصد کاهش یافت.

برپایه این گزارش، صادرات زنجیره فولاد در سال ۹۷ با ۱۷ درصد رشد به چهار میلیارد و ۱۱۸ میلیون و ۱۱۰ هزار دلار رسید. در مدت یاد شده، میزان صادرات زنجیره فولاد با رشد سه درصدی به هشت میلیون و ۹۰۳ هزار تن افزایش یافت و در صدر صادرات حوزه معدن و صنایع معدنی قرار گرفت.

در مدت یاد شده، صادرات زنجیره مس و محصولات پایین دستی با رشد ۱۳ درصدی به ۹۱۷ میلیون دلار رسید و در رتبه دوم صادرات بخش معدنی و صنایع معدنی کشور قرار گرفت.

همچنین طی این مدت، ۴۲۰ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار زنجیره سیمان، ۳۸۰ میلیون و ۹۵۰ هزار دلار کنسانتره سنگ آهن، ۳۴۲ میلیون و ۱۳۰ هزار دلار انواع سنگ و محصولات مرتبط، ۲۵۵ میلیون و ۸۱۰ هزار دلار زنجیره روی و ۱۲۸ میلیون و ۱۰ هزار دلار زنجیره سرب صادر شد.

پارسال ۷۲ میلیون و ۶۱۰ هزار دلار زغال سنگ و کک، ۵۵ میلیون و ۴۶۰ هزار دلار زنجیره کروم، ۳۲ میلیون و ۹۴۰ هزار دلار زنجیره مولیبدن، ۱۱ میلیون و ۴۴۰ هزار دلار انواع سفال، آجر، کاشی و سرامیک، ۱۶۰ هزار دلار پودر آلومینا و محصولات مرتبط، ۳۹۰ هزار دلار زنجیره تیتان، ۱۶۰ هزار دلار فلزات و سنگ‌های گرانبها، ۴۰ هزار دلار میکا، ۳۰ هزار دلار نیکل و محصولات و همچنین یک میلیارد و ۳۵۲ میلیون و ۶۴۰ هزار دلار سایر محصولات معدنی و صنایع معدنی صادر شد.

کاهش ۴۱ درصدی واردات

در مدت یاد شده، بیش از سه میلیون و ۶۴۳ هزار تن انواع محصولات معدنی و صنایع معدنی به ارزش سه میلیارد و ۵۷۵ میلیون و ۷۵۰ هزار دلار وارد شد که حاکی از کاهش ۴۱ درصدی میزان تناژ و کاهش ۳۴ درصدی ارزش محصولات است.

در سال ۹۷، بیش از یک میلیارد و ۲۸۸ میلیون و ۴۹۰ هزار دلار محصولات زنجیره فولاد، ۱۷ میلیون و ۴۲۰ هزار دلار مس و محصولات پایین دستی، ۲۱۷ میلیون و ۶۳۰ هزار دلار زنجیره آلومینیوم و محصولات و ۲۰۲ میلیون و ۲۳۰هزار دلار زغال سنگ و کک وارد کشور شد.

پیشتر «خداداد غریب پور» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بخش معدن و صنایع معدنی در ۱۱ ماهه پارسال سهم ۲۱ درصدی از ارزش کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داد و از ۸.۲ میلیارد دلار فراتر رفت.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها