|
کدخبر: 47082

در گفت‌و گوی اختصاصی معاون وزیر صمت با «گسترش‌نیوز» تشریح شد؛

برنا‌مه‌های معدنی وزارت صمت برای سال ۹۸

معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: دتکمیل زنجیره فولاد و بقیه فلزات همچنان در اولویت اول صنایع معدنی ما است. در معدن نیز اولویت اول ما برای سال ۹۸ اکتشاف است که انشاءالله در قالب برنامه‌های زمان‌بندی شده به آن می‌پردازیم.

گسترش‌نیوز: معدن وصنایع معدنی به عنوان یکی از صنایع زیرساختی موتور محرکه شکوفایی اقتصاد یک کشور محسوب می‌شود. خام‌فروشی یکی از مهمترین معضلات دارندگان مواد معدنی است. ایران به عنوان کشوری که صاحب منابع غنی مواد معدنی است، در تلاش به خارج شدن از خام‌فروشی صنایع پایین دستی را ایجاد کرده‌است اما این صنایع هنوز آنچنان که باید و شاید رشد نکرده است. «گسترش‌نیوز» در قالب یک گفت‌و گو با جعفر سرقینی معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت فراز و فرود‌های صنایع معدنی و چشم‌اندازی که این معاونت برای سال ۹۸ تعریف کرده‌است را پی‌می‌گیرد که با هم می‌خوانیم:

بزرگترین پروژه‌ای که معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سال ۹۸ تعریف کرده‌است، چیست؟

برنامه وزارت صنعت معدن و تجارت برای سال ۹۸ در ذیل برنامه ۸ ساله تعریف می‌شود. طبق سنوات گذشته یک برنامه هشت ساله برای معدن و صنایع معدنی تعریف کرده‌ایم و بر اساس آن تکمیل زنجیره فولاد و بقیه فلزات همچنان در اولویت اول صنایع معدنی ما است. در معدن نیز اولویت اول ما برای سال ۹۸ اکتشاف است که انشاءالله در قالب برنامه‌های زمان‌بندی شده به آن می‌پردازیم.

تعامل معاونت معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با محیط زیست چگونه است؟

معاونت معادن خوشبختانه در این شش سال گذشته بیشترین تعامل را با محیط‌زیست و منابع طبیعی داشته‌است و از این بابت خود محیط زیست در مناسبت‌های مختلف نیز تعاملات مثبت بین محیط زیست و معادن را اعلام کرده‌است.

مهمترین تکلیفی که برای معدن‌کاران در زمینه محیط زیست تعیین شده‌است، چیست؟؟

تلاش ما این خواهد بود که توسعه معدن پایدار باشد و توسعه پایدار جز با رعایت ملزومات زیست محیطی امکان پذیر نیست نه در ایران و نه در هیچ کجای دنیا. لذا ما موضوعات زیست محیطی را از وظایف اصلی همه معدن‌کاران می‌دانیم و خوشبختانه معدن کاران نیز به خصوص خانه معدن به این موضوع اهمیت می‌دهند.

با توجه به نگرانی صاحبان صنایع معدنی در تهیه مواد اولیه صنایع پایین دستی آیا در زمینه اکتشاف و حفاری برنامه‌ای برای سال ۹۸ تدوین شده‌است؟

در سنوات گذشته اکتشاف پهنه‌ها به عنوان اولویت اول ما محسوب می‌شد. در حال حاضر از اکتشاف پهنه‌ها رسیده‌ایم به جایی که روی مناطق امید‌‌بخش، انشاءالله کار عمقی انجام دهیم. در زمینه اکتشاف به طور عمده حفاری عمقی را مد نظر قرار خواهیم داد.به شکلی که در سال آینده این نوع از حفاری را در اکثر مناطق شروع خواهد شد. این موضوع مهمترین برنامه ما در سال ۹۸ برای اکتشاف است. ما امیدواریم در سال ۹۸ ظرفیتی عمقی حداقل ۱۰۰ میلیون تنی به ظرفیت بهره‌‌برداری سرجمعی کشور اضافه شود.

در زمینه تجهیز معدن چطور، آیا برنامه‌خاصی تدوین‌ شده‌است؟

در بخش معدن نیز تجهیز و به بهره‌برداری رساندن معادن کشف شده در چند سال گذشته، در صدر عناوین فعالیت‌ها و برنامه‌های ما برای سال ۹۸ است.

بزرگترین دغدغه وزارت صمت برای معادن و صنایع مدنی در سال ۹۸ چیست؟

طبق معمول تامین منابع مالی برای انجام پروژهای حفاری، اکتشافی، تجهیز منابع، صنایع معدنی مهمترین دغدغه ماست. طبیعتا این موضوع دغدغه اکثر بخش‌‌ها‌‌ست. ما تلاش خواهیم کرد از خود صنایع تامین اعتبار کنیم. البته یکی از خود‌کفاترین بخش‌ها فولاد است، به شکلی که در تکمیل زنجیره فولاد به لحاظ تامین منابع مشکلی وجود ندارد و خود صنعت فولاد خودکفا است.

آیا برای به کار گرفتن دانش‌بنیان ها در معدن و صنایع معدنی ۹۸برنامه‌ای وجود دارد؟

دانش‌بنیان‌ها در بخش‌هایی از صنایع معدنی به سراغ معدنی‌ها می‌آیند. در حال حاضر در موضوع کاتالیست‌ها برای رفورمرها عمدتا از تولیدات داخلی استفاده می‌کنیم و بخش قابل توجهی از شرکت‌های بزرگ داخلی مجاب شدند تا از تولیدات داخلی برای تامین تجهیزات خود برای سال‌های آینده استفاده کنند.

سخن آخر

معدن فراز‌و نشیب‌های بسیاری را از سر گذرانیده‌ است. در مقاطع پیش پهنه‌هایی برای اکتشاف، تعریف‌شد و بعد از آن با اکتشافات جدیدی که انجام شد، ذخایر جدیدی کشف شده و مواد اولیه برای معدن‌کاران و صنایع معدنی در راه است. ان شاءالله با حفاری‌هایی که انجام شده و به لحاظ تجهیز معادن جدید و ذخایر و حفاری‌های جدیدی که اعلام‌ شده‌، سال آینده،سال خوب معدنی را پیش رو خواهیم‌داشت.

ارسال نظر