|
کدخبر: 46105

در گفت‌وگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با معاون حفاظت اراضی سازمان آبخیزداری بررسی‌شد؛

برنامه‌‌ مهم سازمان جنگل‌ها برای معدنی‌ها

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: باید حرکت صنعت، معدن، محیط‌زیست و منابع طبیعی را هماهنگ کنیم تا اهداف توسعه پایدار محقق شود.

گسترش‌نیوز: صنایع معدنی و ارتباط آن با محیط‌زیست از جمله مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه شود. صاحبان صنایع استخراج و صنایع معدنی معتقدند محیط‌زیست و سازمان‌هایی که متولی حفاظت از طبیعت هستند، سختگیری‌های بیش‌از حد معمول دارند و قوانین دست‌و پا گیر این سازمان‌ها همواره مشکلاتی برای محدوده‌دار‌ها ایجاد می‌کند از طرفی حافظان محیط‌زیست نیز در مقام پاسخ معتقداند معدنی‌ها گاهی پای خود را از گلیم اختیارات خود درازتر می‌کنند و صدمات جبران ناپذیری به طبیعت وارد می‌کنند.

hefazatazmarate34.jpg

استفاده از فناوری نوین در صنایع اکتشافی و معدنی برای کاهش صدمه به طبیعت، ارتباط دو سویه بین معدن‌داران و متولیان حفاظت از محیط‌زیست، تعامل مثبت از جمله راهکار‌هایی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط به این عرصه زیربنایی را حل کند.

باید حرکت صنعت، معدن، محیط‌زیست و منابع طبیعی را هماهنگ کنیم

مسعود منصور، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز اظهار کرد: باید حرکت صنعت، معدن، محیط‌زیست و منابع طبیعی را هماهنگ کنیم تا اهداف توسعه پایدار محقق شود.

وی در پاسخ به این پرسش که بخش معدنی عنوان می‌کنند، محیط‌زیستی‌ها یک سری قوانین و آیین‌نامه‌های دست و پاگیر دارند که برای شرایط مختلفی عنوان می‌شود، بیان‌کرد: سازمان‌ها و بخش‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی همین موارد را نسبت به معدنی‌ها می‌گویند و نسبت به برخی عملکرد‌های معدنی‌ها اعتراض دارند. موضوع احیاء بعد از استخراج از اهمیت بسیاری برخوردار است. این همان موضوعی است که باید در قالب هماهنگی‌ها مرتفع شود.

فعالیت معدنی خواه ناخواه با تخریب همراه است.

این مقام مسئول همچنین افزود: به نظر من قوانین شفافیت لازم را تا حدود زیادی دارد آنچه که باعث می‌شود نتوانیم در اجرا چندان موفق باشیم تلقی و برداشتی است که از قانون داریم. با همین قوانین می‌توان به گونه‌ای اقدام کرد که هم مشکل یک بخش حل شود و هم آسیب جدی به محیط‌زیست وارد نشود. البته فعالیت معدنی خواه ناخواه با تخریب همراه است. باید فکری شود تا با استفاده از فناوری‌های جدید تخریب طبیعت به پایین‌ترین حد ممکن برسد و همین کمترین تخریب نیز توسط معدن‌کاران رها نشود و کار احیا و بازسازی محدوده‌ها هم انجام شود.

بهترین وسیله برای اکتشاف که به طبیعت کمترین آسیب را برساند، کدام است؟

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ارتباط با این پرسش که حضور نمایندگانی از محیط‌زیست و حفاظت از اراضی در فعالیت‌های حوزه معدن چه تاثیری می‌تواند بر روی صنعت اکتشاف، صنایع معدنی و محیط‌زیست کشور داشته باشد، گفت: با توجه به بنیادین بودن حوزه معدن و صنایع اکتشاف وجود تعامل بین بخش‌های مختلف صنعت و دانشگاه می‌تواند دانش متخصصین فن اکتشاف و صنایع معدنی را افزایش دهد.

حضور سازمان زمین‌شناسی، حفاظت از محیط‌زیست و حفاظت از مراتع و جنگل‌ها در همایش‌های معدنی می‌تواند همگرایی بین بخش‌های مختلف را بیشتر کند. به عنوان مثال استخراج منابع معدنی یک ضرورت است. این‌که پهنای معدنی کجاست؟ بهترین وسیله برای اکتشاف که به طبیعت کمترین آسیب را برساند، کدام است؟ حفاظت از محیط‌زیست با چه رویکردی بهتر می‌تواند انجام شود؟ از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که با هماهنگی بین تمام بخش‌ها امکان‌پذیر است.

مهمترین برنامه‌ای معاونت حفاظت از امور اراضی و جنگل‌ّها برای سال ۹۸

وی در ارتباط با مهم‌ترین اهداف معاونت حفاظت از امور اراضی و جنگل‌ها در سال ۹۸ تصریح‌کرد: مهم‌ترین برنامه‌ای معاونت حفاظت از امور اراضی و جنگل‌ها برای سال جدید دارد، این است که زمینه فعالیت معدنی را در بخش‌ها و محدوده‌های واجد شرایط فراهم کنیم و در کنار تعاملی که با بخش معدن داریم کار احیا و بازسازی عرصه‌هایی است که تحت بهره‌برداری قرار گرفته را انجام‌دهیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها