|
کدخبر: 45799

«گسترش‌نیوز» در گفت‌و گو با نماینده مردم بندرعباس بررسی می‌کند :

رزق مردم جنوب در حلق کشتی‌های چینی / واقعیت چیز دیگری است

نماینده مردم بندر عباس در مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان شیلات معتقد است،حضور چینی‌ها هیچ تاثیری بر زندگی و حتی زیست بوم جنوب کشور ندارد در حالی که اصل واقعیت چیز دیگری است

گسترش‌نیوز : بررسی میدانی خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان‌‌و‌‌بلوچستان و از همه مهم‌تر جاسک نشان از اعتراضات مردمی نسبت به حضور چشم بادامی‌ها و صید ماهی با سیستم کف روب در این منطقه دارد.

ahmad-moradi0.jpg

تعداد ۹۰ کشتی چینی با ظرفیت ۵۰۰ تن به بالا در دریای جنوب به صیادی مشغول هستند. چینی‌ها تا جایی به فکر مردم خود هستند که حتی خدمه این کشتی‌ها را نیز با خود آورده‌اند و از نژاد و تبار خود هستند. با شیوه کف روبی که شیوه‌ای منسوخ در جهان است به صیادی در دریاهای ایران مشغول ‌هستند. سازمان شیلات عنوان می‌کند که در واگذاری این امتیاز به چینی‌ها جانب حقوق مردم و اکوسیستم کف دریا نیز رعایت شده‌است اما آنچه شاهد آن هستیم موجی است که با حضور چشم بادامی‌ها زندگی صیادان جنوب کشور را تحت تاثیر قرار داده‌است.

۹۰ کشتی چینی با ظرفیت ۵۰۰ تن بلای صنعت شیلات ایران

احمد مرادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم بندر عباس در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با موضوع صیادی چینی‌ها در جنوب ایران در گفت‌و گو با «گسترش‌نیوز» اظهار کرد: صیادی چینی‌ها در جنوب ایران واقعیت دارد و از جمله تصمیماتی است که تاثیر بسیار وحشتناکی بر تمام حوزه‌های زندگی مردم جنوب داشته است. تعداد ۹۰ کشتی چینی با ظرفیت ۵۰۰ تن به بالا در دریای جنوب به صیادی مشغول هستند. چینی‌ها تا جایی به فکر مردم خود هستند که حتی خدمه این کشتی‌ها را نیز با خود آورده‌اند و از نژاد و تبار خود هستند. با شیوه کف‌روبی که شیوه‌ای منسوخ در جهان است به صیادی در دریاهای ایران مشغول ‌هستند.

وی افزود: سازمان شیلات عنوان می‌کند که در واگذاری این امتیاز به چینی‌ها جانب حقوق مردم و اکوسیستم کف دریا نیز رعایت شده‌است اما آنچه شاهد آن هستیم موجی است که با حضور چشم بادامی‌ها زندگی صیادان جنوب کشور را تحت تاثیر قرار داده‌است.

در همین ارتباط بخوانید:

افزایش شناورهای چینی در آب‌های جنوب

اثرات مخرب حضور چینی‌ها

نماینده مردم بندر عباس در مجلس شورای اسلامی گفت: صیادی چینی‌ها یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که رسانه‌ای شد. سازمان شیلات پرسش‌های مربوط به این موضوع را پاسخ داد و عنوان کرد حضور چینی‌ها حساب‌شده است و هیچ تاثیری بر زندگی و حتی زیست بوم جنوب کشور ندارد و رسانه‌ها این پاسخ‌ها را منعکس کردند در حالی که اصل واقعیت چیز دیگری است و من به عنوان نماینده بومی بندرعباس که در مجلس شورای اسلامی هستم شاهد اثرات مخرب این حضور چینی‌ها هستم.

اوضاع صید و صیادی در جنوب کشور وخیم است

وی با بیان این موضوع که اوضاع صید و صیادی در جنوب کشور وخیم است، گفت: من به عنوان نماینده مردم بندرعباس در مجلس شواری اسلامی با زندگی روزمره مردم این منطقه سرو کار دارم و از نزدیک شرایط وخیم اقتصادی مردم را در این دوره شاهد هستم. اعتراضات مردم در خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان‌‌و‌‌بلوچستان و از همه مهم‌‌تر جاسک روز به روز بیشتر می‌شود.

اقتصاد و معیشت مردم تحت تاثیر قرارگرفته است

مرادی در ارتباط با تاثیر صیادی چینی‌ها در جنوب کشور بر کسب‌و کار در این منطقه افزود: پیش‌تر صیادان سنتی، تامین ماهی‌های مورد نیاز مردم این منطقه را بر عهده ‌داشتند و تناسبی بین عرضه و تقاضا وجود داشت. اضافه شدن کشتی‌های چینی به جمع صیادان جنوب کشور تمام تناسب‌ها را از بین برد. درحال‌حاضر نرخ آبزیان این منطقه به دلیل کاهش صید صیادان ایرانی افزایش پیدا کرده‌ و این افزایش نرخ تاثیر مستقیمی بر اقتصاد و معیشت مردم این منطقه دارد.

مراتب اعتراض خود را اعلام کردیم

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: واگذاری صید بخشی از کشور به کشتی‌هایی که در مالکیت کشور‌های دیگر است اعتراضات زیادی هم از سوی مردم در بر داشت. ما به عنوان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز با واگذاری صید آن هم به کشورهای دیگر مخالفیم. مراتب اعتراض خود را به سازمان شیلات و بنادر و وزارت جهاد کشاورزی اعلام‌‌کردیم.

وی در پاسخ به این پرسش که این امتیاز از طریق چه ارگان و یا نهادی به چینی‌ها صادر‌شد، گفت: سازمان شیلات و آبزیان به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی این امتیاز را به کشتی‌های چینی واگذارکرده است.

در همین ارتباط بخوانید

رانت شیلات برای عده‌ای خاص

دفاعیه‌های سازمان شیلات، توجیه است

نماینده مردم بندر عباس در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که سازمان شیلات دفاعیه‌های بسیاری در ارتباط با حضور شرکت‌های چینی به پهنه‌های آبی کشور داشته اند، به گسترش‌نیوز گفت: سازمان شیلات در دفاعیه خود از حضور چینی‌ها به پهنه‌های آبی کشور معتقد است که ما امتیاز محدود و تنها در محدوده هایی خاص از دریا و آن هم نوع برای صید خاصی از ماهی را به چینی‌ها داده‌ایم. اما واقعیت چیز دیگری است. این دفاعیه‌های سازمان شیلات توجیه است واقعیت امر چیزی است که ما در این مناطق می‌بینیم. می‌بینم که صیادی چینی‌ها با سیستم کف‌روب است. سیستم کف‌روب شیوه‌ای است که از کف دریا تمام موجودات را صید می‌کند و به اصطلاح کف دریا را جارو می‌کند. این شیوه در دنیا منسوخ شده‌است. ما می‌بینیم که صیاد به دریا می‌زند و دست خالی برمی‌گردد. ما می‌بینیم که مردم مظلوم این منطقه با تمام سختی‌ها راضی به درآمد اندک خود بودند اما حتی این درآمد اندک نیز از دستشان خارج شد.

وی در مقابل این پرسش که این امتیاز و یا قرارداد چندساله است، گفت: برخی گفته‌‌می‌شود. این قرارداد ۴ و یا ۵ سال دیگر به اتمام می‌رسد اما شایعات ۲۰ ساله بودن آن را عنوان می‌کنند.

وی در آخر خاطر نشان‌کرد: این قرارداد باید فسخ شود. از صیادان سنتی باید حمایت بیشتری شود. صیادی در داخل آب‌های کشور توسط همین صیادان ایرانی باید گسترش‌ یابد.

بیشتر بخوانید

تصاویر/ مسابقه قایق‌های زیبای بادبانی در بندرعباس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها