|
کدخبر: 45021

ترفندهایی برای فروختن خودرو دست دوم

بهمن‌ماه هر سال پررونق‌ترین ماه معاملات خودرو محسوب می‌شود و خرید و فروش خودرو در این ماه افزایش چشمگیری دارد.

گسترش نیوز - بنابراین سعی کرده‌ایم در این مقاله به بیان مهم‌ترین نکات فروش خودرو دست دوم بپردازیم. اگر شما هم درصدد فروش خودروی خود هستید با ماه همراه شوید.

bazarkhodro.jpg

دستی به سر و گوش خودرو بکشید

قبل از فروش خودرو حتماً از سلامت فنی و ظاهری خودرو تا حد امکان مطلع شوید. جلوبندی و چرخ‌های خودرو را چک کنید تا در هنگام رانندگی صدای زیادی تولید نکنند که تأثیر بسیاری روی برداشت مشتری می‌گذارد.

خودرو را کارواش ببرید، داخل آن را جاروبرقی بکشید، داشبورد را پولیش بزنید، روکش‌ها را در صورت امکان بشورید و از خوشبوکننده هوای خودرو استفاده نمائید. همه‌ی این عوامل باعث ایجاد حس اطمینان خاطر در مشتری می‌شود که صاحب قبلی خودرو به خوبی از آن نگه‌داری کرده و خودرو سالم است.

قیمت خودرو را دقیق برآورد کنید

قیمت خودرو از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر فروش خودرو است، پس در تعیین درست آن بسیار دقت کنید. سری به سایت‌های فروش خودرو مثل باما، شیپور و دیوار بزنید و نرخ خودروهای مشابه را برآورد کنید. البته ناگفته نماند که نرخ خودرو با سلامت فنی و ظاهری خودرو رابطه تنگاتنگ دارد، پس از نرخ بسیار بالا یا بسیار پایین بعضی خودروها شگفت‌زده نشوید. ابزار محاسبه نرخ همراه مکانیک هم یکی از ابزارهای مفید و رایگان است که شما می‌توانید با کمک آن نرخ دقیق خودرو خود را برآورد نمائید.

اگر فرصت کافی برای این کار را ندارید کافی است از گواهینامه ارزش‌گذاری خودرو استفاده کنید.

تبلیغات فروش خودرو را آغاز کنید بعد تعیین نرخ دقیق خودرو باید تبلیغات فروش خودرو را آغاز نمائید. می‌توانید در سایت‌های مختلف آگهی فروش خودرو بزنید، به نمایشگاه‌های فروش خودرو سر بزنید و یا از بازارهای هفتگی فروش خودرو مانند جمعه‌بازارها استفاده نمائید.

مراقب دلالان باشید و آنها را شناسایی کنید. در این مرحله توجه داشته باشید که به دام دلالان نیفتید چراکه خودرو را به نرخ بسیار پایین از شما خریداری می‌کنند. برای شناسایی دلالان به چند نکته توجه کنید:

دلالان معمولاً بدون کمک گرفتن از کارشناس، به صورت کاملاً حرفه‌ای و بامهارت کامل به بررسی خودرو می‌پردازند. این افراد در اغلب موارد عیب اضافه بر روی خودرو می‌گذارند و حاضرند بدون هدر دادن زمان در نخستین بازدید تمام هزینه خودرو را به صورت نقد پرداخته و خودرو را تحویل بگیرند. یکی از روش‌های آنان این است که تمایل به خرید وکالتی خودرودارند و دفترخانه مشخصی را برای انجام مراحل اداری نقل و انتقال خودرو به فروشنده معرفی می‌کنند.

با احتیاط اجازه تست رانندگی بدهید

معمولاً خریداران برای بررسی خودرو درخواست تست رانندگی را می‌دهند. به درخواست آنها پاسخ مثبت دهید اما جوانب احتیاط را رعایت کنید. برای این موضوع توجه به چند نکته ضروری است:

پیشنهاد می‌کنیم که بیشتر از ۲ نفر در زمان تست رانندگی سوار خودرو نشوند زیرا احتمال مواردی مانند زورگیری و یا سرقت ماشین در این شرایط بالاست.

محل مناسبی را برای تست رانندگی انتخاب کنید که احتمال تصادف و سایر خطرات به حداقل ممکن کاهش یابد.

زمان تست رانندگی را طولانی نکنید.

قولنامه بنویسید و بیعانه دریافت کنید

برای معامله خودرو حتماً قولنامه دو نسخه‌ای تهیه شود که یک نسخه در دست فروشنده و نسخه دیگر در دست خریدار باشد. بیعانه دریافت کنید و یکی از مدارک خودرو مانند بیمه‌نامه یا کارت ماشین را به خریدار تحویل دهید. قابل‌ذکر است که تا زمان تعویض پلاک، خودرو در اختیار فروشنده است مگر در شرایطی که وکالت فروش خودرو داده‌شده باشد. در این زمان از حرکت دادن خودرو خودداری کنید و حتی‌الامکان خودرو را در پارکینگ دوقبضه نگهداری کنید.

وکالت فروش خودرو ممنوع

از فروش وکالتی خودرو پرهیز کنید زیرا تا زمان سررسید وکالت، هرگونه سوءاستفاده و یا شکایتی که از خودرو صورت گیرد بر عهده فروشنده است که عملاً صاحب اصلی خودرو محسوب می‌شود. در صورت ارائه وکالت فروش حتماً مهلت تعویض پلاک را در آن درج کنید. در صورت عدم فک پلاک توسط خریدار در زمان مقرر، به پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کرده و دستور توقیف خودرو به منظور تعویض پلاک را دریافت نمائید.

اگر با وجود آگاهی در مورد همه این نکات باز هم در خصوص فروش خودرو به مشاوره نیاز دارید و یا اصلاً زمان کافی برای پرداختن به همه این موارد را ندارید پیشنهاد می‌کنیم از فروش سفارشی خودرو استفاده کنید.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها