|
کدخبر: 45006

افتتاح ۲۰۹ پروژه صنعت و تجارت

‌معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۲۰۹ پروژه زیربنایی در حوزه صنعت و تجارت با ظرفیت ۲۵ هزار اشتغال و ۳۷ هزار میلیارد تومان اعتبار در ایام دهه فجر در کشور افتتاح می‌شود.

گسترش‌نیوز : سعید زرندی ظهر امروز در آئین افتتاح ۳۸ پروژه صنعت و تجارت در شهرک صنعتی شکوهیه عنوان کرد: در حوزه صنعت و اقتصاد یک نگاه جدید در توسعه ظرفیت‌های تولید و اشتغال وجود دارد.

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در چهل سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم و ۴۰ سالگی موید بلوغ و کمال است با توجه به تلاش‌های فراوان در حوزه اقتصادی باید دید تا چه میزان در زمینه تولید و اشتغال و اقتصاد به رشد و شکوفایی دست یافته‌ایم.

وی اظهار کرد: واحدهای صنعتی و تولیدی باید از ابعاد کمی و کیفیتی دارای رشد و توسعه باشند تا به شاخص‌های اقتصادی دست یابیم خوشبختانه در بسیاری از شاخصه‌های صنعتی و تولیدی در سطح جهان دارای رتبه هستیم.

زرندی بیان کرد: ایران تا سال گذشته در حوزه فولاد رتبه ۱۳ در جهان را داشت و امسال به رتبه ۱۰ رسیده است، همچنین در زمینه تولید خودرو در سطح جهان رتبه ۱۶ را از آن خود کرده‌ایم و رشد خوبی به لحاظ صنعتی و تولیدی داشته‌ایم اما هنوز این آمار و ارقام با توجه به ظرفیت‌هایی که وجود دارد راضی‌کننده نیست.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در کشور ۱۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی داشتیم که به ۸۴ هزار واحد رسیده است و از نظر صنفی نیز رشد خوبی داشته‌ایم و درحال‌حاضر ۲ میلیون و ۵۰۰ واحد صنفی در کشور فعال است.

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تعداد معادن در کشور نیز ۱۹۰ مورد فعال بود که درحال‌حاضر ۶۴۰۰ معدن فعال است. درحال‌حاضر سهم صنعت و معدن از اقتصاد ملی ۳۷ درصد است در صورتی که قبل از انقلاب این رقم ۳ درصد بوده است.

زرندی عنوان کرد: در ۹ ماهه امسال ۳۳ میلیارد دلار صادرات در کشور و در حدود ۳۲ میلیارد دلار واردات داشته‌ایم که در زمینه صادرات به رشد قابل توجهی دست یافته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: احیای واحدهای تعطیل و یا در تملک بانک‌ها از اولویت‌های صنعت و معدن و تجارت است، همچنین برآنیم تا پایان دولت در جهت بومی‌سازی در صنعت گام برداریم.

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: توسعه در حوزه اقتصادی در گرو تعامل مراجع بیمه و مالیاتی و بانکی است باید در جهت حفظ تولید و اشتغال در شرایط تحریم تلاش کنیم زیرا در ایام سخت اقتصادی به سر می‌بریم.

وی بیان کرد: در راستای تسهیل تولید و رفع نیازهای بازار تمامی اختیارات در حوزه اقتصادی به استاندار و رئیس سازمان صنعت و معدن در استان‌ها تنفیذ شده است.

زرندی تصریح کرد: در خصوص ارز نگاه کلی بر این است اگر صادرات می‌شود ارز باید به آن برگردد و اگر صادراتی صورت می‌گیرد اولویت بازگشت ارز به رفع مشکلات آن حوزه است اما گردش پولی و ارزی در جهت توسعه صادرات باید مشخص شود.

وی گفت: ۲۰۹ پروژه زیربنایی در حوزه صنعت و تجارت با ظرفیت ۲۵ هزار اشتغال و ۳۷ هزار میلیارد تومان اعتبار در ایام دهه فجر در کشور افتتاح می‌شود.

معاون صمت افزود: نقدینگی یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های بهبود است با توجه به افزایش هزینه‌های تولید برنامه‌ریزی جدی در تأمین نقدینگی وجود دارد.

وی در حاشیه بازدیدهای خود از برخی از پروژه‌های اقتصادی نیز عنوان کرد: قانون بودجه سال ۹۷ به عنوان تبصره ۱۸ مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی و ۱،۰۰۰ میلیارد تومان یارانه سود از منابع وزارت صنایع را در نظر گرفته است.

زرندی خاطرنشان کرد: از ابتدای اسفند ماه مراحل ثبت نام واحدها در سه موضوع سرمایه در گردش و تکمیل طرح‌های نمیه تمام و بازسازی و نوسازی طرح‌ها انجام می‌شود که اطلاع رسانی از ابتدای اسفند ماه صورت می‌گیرد.

وی گفت: با حمایت دولت در جلساتی که با بانک مرکزی داشتیم ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار جدید از طریق بانک‌های عامل اعلام و به زودی اجرایی می‌شود.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها