|
کدخبر: 44009

دبیر اجرایی نمایشگاه دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی اکتشاف مواد‌ معدنی به گسترش‌نیوز گفت:

IRAN GMEX گام اول انقلاب معدنی/ جای خالی ایمیدرو

دبیر اجرایی نمایشگاهی IRAN GMEX گفت: در بخش نمایشگاهی دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی سعی می‌شود توانمندی‌ها و دستاوردهای خانواده اکتشاف کشور در معرض نمایش عموم شرکت‌کننده‌های داخلی و خارجی فرار گیرد.

گسترش‌نیوز : صنایع اکتشافی از اهمیت بسیار بالایی در زنجیره تولید صنایع معدنی برخوردار است. بالندگی و توسعه در صنایع پایین‌دستی بی‌شک به زیرساخت‌های آن در صنعت اکتشاف بستگی دارد.

SOHRAB.jpg

به همت شرکت رستاک پاد‌ویژن و همکاری سازمان زمین‌شناسی ایران صاحبان صنایع اکتشافی و صنایع معدنی دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی را در هتل المپیک تهران ترتیب داده‌اند. در همین ارتباط با سید سهراب حسینی، دبیر اجرایی نمایشگاه دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی (IRAN GMEX) به گفت‌وگو می‌نشینیم که در زیر می‌خوانیم:

دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی با چه محوری و در چه سطحی برگزار خواهد شد؟

IRAN GMEX با محوریت نگرش ویژه‌بر توسعه پایدار با حضور ۴۵ شرکت داخلی و خارجی متخصص اکتشاف در فضای نمایشگاهی بالغ‌بر یک هزار مترمربع برگزار می‌شود. برنامه‌ریزی و شکل‌گیری این رویداد تقریبا از یک سال پیش صورت گرفته است و با برگزاری چندین نشست هم‌اندیشی چالش‌ها، نقاط قوت و ضعف بخش اکتشاف کشور شناسایی شدند. همه این برنامه‌ریزی‌ها پس از مطرح‌شدن مقوله انقلاب معدنی از سوی وزیر صمت موجب شد، همگی بر آن شویم این رویداد را با محوریت اکتشاف به‌عنوان نخستین قدم‌ برای انقلاب معدنی اجرایی کنیم.

تفاوت IRAN GMEX با سایر نمایشگاه‌های معدنی در چیست؟

دومین رویداد زیربنایی بخش معادن فضای مناسبی را فراهم آورده است تا فعالان اکتشاف بتوانند در مذاکرات رودررو مسائل و موضوعات روز صنایع اکتشاف معدنی را مورد بررسی علمی قرار دهند. همچنین ۲۸ سخنرانی، کارگاه آموزشی و پنل تخصصی با حضور ۸ سخنران خارجی در سطح بین‌المللی برگزار می‌گردد.

در ارتباط با پنل‌های تخصصی بیشتر توضیح بفرمایید:

در پنل‌های تخصصی با مطرح کردن مفاهیم جدید و کلیدی با رویکرد تحول در مفاهیم ارزشی سخنرانی‌هایی در نظر گرفته می‌شود. در موضوعاتی همچون مهندسی اکتشاف، آینده‌پژوهی در اکتشاف، مدیریت پروژه‌های اکتشافی از سخنرانان حاذق دعوت به‌عمل‌آمده است تا مدیریت پنل‌ها و کارگاه‌های آموزشی را بر عهده بگیرند. همچنین در بخش نمایشگاهی سعی می‌شود توانمندی‌ها و دستاوردهای خانواده اکتشاف کشور در معرض نمایش عموم شرکت‌کننده‌های داخلی و خارجی فرار گیرد.

مهم‌ترین پارامترهای مهم در سرمایه‌گذاری چیست؟

سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران بخش معدن یکی از پارامتر‌های مهم در سرمایه‌گذاری را توان اکتشافی و دقت اکتشافات می‌دانند. آنچه انقلاب معدنی را می‌تواند پر رونق کند و باعث تحول عظیم در این بخش شود.

به‌عنوان یکی از فعالان جوان صنعت اکتشاف در کشور مهم‌ترین مشکلات عرصه صنایع معدنی را چه می‌دانید؟

درحال‌حاضر دستورالعمل‌های مربوط به کاداستر در حال اعمال است و تنها راه اطلاع‌رسانی آن سایت کاداستر است. در روزنامه، مجله و سایت وزارت صنعت معدن و تجارت اطلاعاتی از تغییر دستورالعمل‌های کاداستر مطرح نمی‌شود. هیچ پیش اطلاعی هم در مورد تغییر‌ات دستورالعمل‌ها وجود ندارد. این در حالی است که باید پل ارتباطی مجازی بین معدن دار، محدوده دار و وزارت صمت وجود ‌داشته‌باشد همانند مانند آنچه در سیستم ثنا قوه قضاییه وجود‌دارد. گاهی طی نامه‌ای ابلاغ می‌شود مجوز محدوده تا ۲۰ روز دیگر باطل می‌شود و همین مهلت بیست‌روزه نیز زمانی که به‌دست محدود‌ه‌دار برسد، تمام می‌شود.

مهم‌ترین مشکلات بخش اکتشاف کشور را چه می‌دانید؟

دستورالعمل‌ها و قانون‌های پیچ‌درپیچ، سرمایه‌گذاران و فعالان عرصه اکتشاف را خسته و سردرگم می‌کند. مادامی‌که به یک وحدت رویه در بخش معدن نرسیم، مشکلات همچنان دست و پای معدن کاران را خواهد بست و روند توسعه را با چالش روبه‌رو خواهد کرد.

وضعیت بخش معدن کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هیچ قانون و یا دستورالعمل مشخصی در محیط‌زیست و منابع طبیعی وجود ندارد، در حدود ۷ درصد از مساحت کل کشور به محدوده‌های اکتشافی اختصاص داده‌شده و از این میزان کمتر از سه درصد آن دارای مجوز جهت اکتشاف معادن است که بخش اعظم آن مربوط به استان‌هایی همچون کرمان، خراسان جنوبی، هرمزگان، یزد است و تنها بخش کوچکی به استان‌هایی با پوشش گیاهی، همچون آذربایجان غربی و شرقی تعلق‌ دارد.

عملکرد و نقش سازمان منابع طبیعی و سازمان حفاظت محیط‌زیست در ارتباط با صنایع اکتشافی و معدنی را چطور می‌بینید؟

سازمان منابع طبیعی و سازمان حافظت محیط‌زیست باید به شکل کامل موضوعات مربوط به معادن را مدیریت کند. درگذشته سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی در برخی حوزه‌ها همچون دریاچه ارومیه، گتوند، کشاورزی قصورهایی داشته‌اند برای جبران آن نباید معادن را بیش‌ازحد محدود کنند. باید قبول کنیم معدن هم جزء منابع طبیعی است و برای توسعه اشتغال‌زایی ارزش دارد. ۹۵ درصد ملزوماتی که در اطراف ما است از مداد، شیشه، برد کامپیوتر گرفته تا مصالح ساختمانی از مواد معدنی ساخته‌شده است. مواد معدنی می‌تواند باعث توسعه یک کشور شود. ما باید بتوانیم شرایطی امن فراهم کنیم تا در آن شرایط بتوان با حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی، مواد معدنی استخراج و برای تولید به سمت کارخانه‌ها هدایت کرد.

استقبال از IRAN GMEX چطور بود؟

بسیاری از فعالان عرصه صنایع معدنی و اکتشاف در IRAN GMEX شرکت کرده‌اند اما ایمیدرو به‌عنوان یکی از متولیان بخش معدن که بیشترین بودجه بخش اکتشاف را به خود اختصاص داده ، در نمایشگاه حضور پیدا نکرده است. کارشناسان این مجموعه بزرگ دولتی نیز در بخش آموزشی حضور کم‌رنگی دارند.در برهه‌ای از زمان که صحبت از انقلاب معدنی و تحول در بخش معادن از سوی طرح می‌گردد، عدم حضور ایمیدرو در این بخش و عدم ارائه دستاوردها، توانمندی‌های اکتشافی برای سازمانی که عمده پهنه‌های اکتشافی کشور را در اختیار داشته‌ و دارد، جای بسی تامل است.

دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی با نگرش ویژه‌بر توسعه پایدار ۸ تا ۱۰ بهمن‌ماه ۹۷ در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر