|
کدخبر: 43781

نظام بانکی کشور در خدمت تولید نیست

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: نظام بانکی کشور در خدمت تولید و واحدهای تولیدی نیست و مشکلاتی جدی از سوی نظام بانکی برای پایه‌های اقتصاد کشور ایجاد می‌شود.

گسترش‌نیوز : دکتر علی اکبر کریمی صبح امروز در حاشیه بازدیدی که به همراه مدیرعامل شرکت شهرکهای استان مرکزی و رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت از برخی واحدهای تولیدی شهرک صنعتی ایبک آبادو نشست با صنعتگران این شهرک داشت، ضمن اذعان به مطلب فوق به صمت گفت: اولویت اول بهبود اقتصادکشور اصلاح نظام بانکی است که علیرغم حساسیت بالای این مهم، دولت تا کنون لایحه‌ای در این خصوص به مجلس ارائه نکرده است.

وی اظهارکرد: ما در کمیسیون اقتصادی مجلس موضوع اصلاح قانون نظام بانکی را در سه مقوله اصلاح ساختار بانک مرکزی ، اصلاح نظام بانکداری و همچنین تاسیس بانک جدیدی به نام بانک توسعه جمهوری اسلامی ایران با رویکرد توسعه محوری در حال پیگیری هستیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مشکلات موجود در حوزه قانون نظام ارزش افزوده، گفت: فرارهای برخی دلالان و تاجران از مالیات و عدم شفافیت در این حوزه مشکلات بسیاری برای تولیدکنندگان ایجاد نموده است که در مجلس به دنبال آن هستیم که با ابجاد صندوق فروش تمامی فروشهای تاجران را شفاف‌سازی نموده و دستگاههای نظارتی به حد به این موضوع ورود پیدا کرده تا این مشکل را مرتفع نماییم.

کریمی ضمن اشاره به مشکلات زیرساختی موجود در شهرکهای صنعتی خاطرنشان کرد: طبق قانون بایستی ۳۰ درصد از مالیات بر ارزش افزوده پرداختی واحدهای صنعتی هر شهرک جهت حل مشکلات زیربنایی آن شهرک اختصاص یابد که تاکنون این امر محقق نگردیده است که این مهم بایستی هرچه سریعتر عملیاتی شود.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: واحدهای کوچک و متوسط که در عرصه تولید و اشتغال و حفظ آن در این شرایط اقتصادی کشور و تحریمها تلاش بسیاری می‌نمایند لازم است با حذف برخی بروکسی‌های اداری دست و پاگیر مورد حمایت قرار گیرند که این مهم نیازمند تلاش مضاعف و همه مسئولان استان است که لازم است بدان توجه ویژه شود.

tolidd1.jpg

در ادامه مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان مرکزی در جمع صنعتگران و مدیران واحدهای تولیدی شهرک صنعتی ایبک آباد به بیان برخی ظرفیتهای این شهرک صنعتی پرداخت و گفت: یکی از مشکلات این شهرک صنعتی کمبود آب است که علیرغم اینکه دبی پروانه‌های بهره‌برداری آب این شهرک ۷۵ لیتر بر ثانیه است به دلیل استفاده‌های بی‌رویه دبی کنونی برداشت آب ۲۰ لیتر بر ثانیه است و به خصوص در فصول گرم با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم که در راستای حل این مشکل به دنبال تغییر چاهها هستیم لیکن برای انتقال آب از آن چاهها با معارضینی روبه‌رو هستیم که با وجود اینکه این مهم دوبار مناقصه گذاشته شده است تا کنون عملیاتی نگردیده است.

وی به تصفیه خانه مدرن این شهرک اشاره نمود و افزود: به دلیل وجود برخی واحدهای تولید الکل در این شهرک سال گذشته برای نخستین بار در کشور تصفیه هانه مدرنی ایجاد نمودیم لیکن هنوز استاندارد خروجی آن پایین است و از طرفی از محیط‌زیست خواستاریم که مجوز استفاده از پساب صنعتی جهت استفاده در واحدهای صنعتی را صادر نماید چرا که محیط‌زیست خواستار استفاده این پساب برای تالاب میقان است در حالیکه واخدهای صنعتی با مشکل کمبود آب مواجه هستند که در این خصوص در حال نذاکره با محیط‌زیست هستیم.

وی با اشاره به بحث زیرساختهای شهرکهای صنعتی از نمایندگان مجلس خواستار تخصیص بودجه جهت تامین قیر به نرخ دولتی برای شهرکهای صنعتی شد.

مصطفی آمره اظهارکرد: استان مرکزی دارای ۳۲ شهرک و ناحیه صنعتی است و در شهرک صنعتی ایبک آباد درحال‌حاضر ۲۳۱ شهرک مستقر هستند که از این تعداد ۱۴۳ واحد دارای پروانه بهره‌برداری هستند که عمده این واحدهای مستقر در این شهرک را صنایع فلزی و غذایی تشکیل می‌دهند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها