|
کدخبر: 43729

«گسترش‌نیوز» به بهانه برگزاری (IRAN GMEX) بررسی کرد:

بخش خصوصی بی‌نصیب در تقسیم غنائم

مدیرعامل شرکت پارسی کن کاو گفت: رایزنی‌هایی که در این نمایشگاه انجام می‌شود، می‌تواند آغازی برای همکاری‌های بلندمدت و چند جانبه بین صاحبان صنایع اکتشافی باشد.

گسترش نیوز: اکتشاف یکی از اولین حلقه‌های زنجیره تولید در کشور محسوب می‌شود. هرگونه پیشرفت، نوآوری و یا رکود در این بخش به شکل مستقیم و غیرمستقیم هزاران شرکت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از کنار نوآوری هزار شغل ایجاد و با رکود دو برابر این میزان بی‌کار می شوند.

madan-ekteshaf.jpg

نمایشگاهی در زمینه اکتشاف به نام دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی با نگرش ویژه‌ بر توسعه با حضور فعالان عرصه اکتشاف دهه اول بهمن برگزار خواهد شد در ارتباط با فرازوفرودها و مشکلات شرکت‌های فعال در زمینه اکتشاف گسترش نیوز به‌عنوان حامی رسانه‌ای این رویداد معدنی با رضا زرین‌فر، مدیرعامل پارسی کانکاو به گفت‌وگو نشسته است که در زیر می‌خوانیم:

از فعالیت‌ها و پروژه‌هایی که به انجام رسانده‌اید و یا در حال انجام دارید، بگویید:

پروژه‌هایی همچون پروژه بررسی‌های اکتشافی GIS و مدل‌سازی، اکتشاف کانسارهای تبخیری، GIS و مدل‌سازی در محور ماه‌نشان - قره‌آغاج، پروژه شناسایی کانسارهای مس پورفیری و اپی ترمال مس و طلا در محور خوسف - بصیران در جنوب خراسان، پروژه مطالعات در محدوده‌های جنوب شرقی کالکافی، چاه پلنگ جنوبی، عروسان و نگین بلوک ایران مرکزی را ازجمله مهم‌ترین پروژه‌هایی است که این شرکت با موفقیت به اجرا در آمده‌است. و ازجمله پروژه‌های در دست احداث این شرکت پروژه مطالعات اکتشافی در محدوده مس تنگوئیه و پروژه انجام عملیات اکتشافی، فاز پی جوئی در منطقه اکتشافی مزرعه است.

با چه هدفی در دومین همایش نمایشگاه بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی شرکت کرده‌اید و ارزیابی خود را از برنامه‌هایی که در حاشیه این رویداد معدنی در نظر گرفته‌شده است بیان کنید

دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی مهم‌ترین رویداد تخصصی اکتشاف محسوب می‌شود. حضور در نمایشگاه‌ها موجب می‌شود با شرکت‌های فعال در عرصه اکتشاف آشنا شویم و از آخرین و به‌روزترین توانمندی‌ها، محصولات و تجهیزاتی که در زمینه اکتشاف مواد معدنی رخ داده است، باخبر شویم. ما با هدف عرضه توانمندی‌های شرکت خود در این نمایشگاه اختصاصی شرکت کرده‌ایم. به نظر من بحث آموزشی که در پنل‌های تخصصی در نظر گرفته شده است از مهم‌ترین بخش‌های این نمایشگاه است همچنین معرفی فعالیت و محصولات شرکت، رایزنی‌هایی که در این نمایشگاه انجام می‌شود، می‌تواند آغازی برای همکاری‌های بلندمدت و چندجانبه با شرکت‌های مختلف باشد.

نقطه تمایز شرکت شما با سایر شرکت‌های فعال در حوزه صنایع معدنی و اکتشافی چیست؟

نقطه تمایز شرکت ما با سایر شرکت‌های معدنی به‌روز بودن و چابک بودن گروه کارشناسی است.

حضور فعالان عرصه صنایع معدنی و فولادی در دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سازمان زمین‌شناسی و برخی فعالان عرصه خصوصی و دولتی در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند، اما ایمدرو شرکت نکرده است، در حالی که می بایست در این رویداد مهم به‌عنوان یکی از فعالان اصلی صنایع معدنی و فولادی در کنار سایر فعالان این عرصه شرکت می‌کرد. بسیار پیش می‌آید فعالان این عرصه به شکل گزینشی در رویدادهای نمایشگاهی شرکت می‌کنند به نظر من باید نمایشگاه‌های معدنی منسجم شود. اگر نمایشگاه‌های صنایع معدنی به شکل بین‌المللی و به‌عنوان یک رویداد سالانه با حضور تمامی شرکت‌های بخش خصوصی و دولتی برگزار شود، امکان تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

تحریم‌ها چه تأثیری بر روند فعالیت شرکت‌های اکتشافی داشته است؟

افزایش نرخ دلار بر تمام صنایع تاثیر گذاشت، برخلاف سایر صنایعی که از کاهش ارزش ریال در مقابل دلار ضرر کردند، این کاهش تاثیر مثبتی بر صنایع معدنی داشت و موجب رونق گرفتن صنایع معدنی در ایران شد.

واگذاری پروژه‌های معدنی در ایران به چه شکل است؟

بخش بزرگی از پروژه‌های معدنی بین شرکت‌های دولتی و خصولتی توزیع می‌شود و نقش بخش خصوصی در این زمینه بسیار محدود است. باید واگذاری پروژه‌ها به گونه‌ای انجام شود که بخش خصوصی نیز نقش فعال‌تر و پررنگ‌تری در انجام پروژه‌های معدنی داشته‌باشد.

از مهم‌ترین چالش‌های صنایع اکتشافی بگویید

انجام یک پروژه از زمان شروع تا اتمام آن، یک فرآیند دو تا سه‌ساله زمان نیاز دارد، نرخ تجهیزات، قطعات و سایر ملزومات کار در طول این دو سال انجام پروژه، با نوسانات قیمتی شدیدی مواجه است به شکلی که برای شرکت‌های فعال در حوزه معدنی دردسر ایجاد می‌کند. ازجمله مهم‌ترین چالش‌های شرکت‌های صنایع معدنی نبود فهرست بهای مصوب است. دو محل برای تصویب فهرست بها وجود دارد، یکی نظام مهندسی و دیگری جامعه مهندسین مشاور. تا سه سال پیش فهرست بهای مصوب وجود داشت، فهرست‌بهای مصوب در یک فرآیند اداری طولانی تعیین می‌شود، تا قیمت‌ها و نظرات تجمیع و فهرست‌بها مشخص شود، سال به پایان می‌رسد و قیمت‌های مصوب دیگر به درد بازار نمی‌خورد و باید برای سال جدید دوباره قیمت‌ها تعیین شود. نکته مهم آن‌که همین فهرست‌بها نیز در طول دو سال گذشته صادر نمی‌شود.

آیا فهرست‌بهای دیگری در این زمینه وجود دارد؟

بله، درحال‌حاضر فهرست بهای غیر رسمی برای انجام پروژه‌ها وجود دارد اما بازهم شرکت‌های اکتشاف معادن بر اساس آن عمل نمی‌کنند. اگر بتوان یک فهرست‌بهای رسمی با نظارت دقیق و درست صادر شود بسیاری از مشکلات صنایع اکتشافی حل خواهد شد.

چه توقعی از دولت دارید؟

دولت باید بستری فراهم کند تا صنایع بتوانند فعالیت کنند، برخی قوانین صنایع را با مشکل روبه‌رو می‌کنند به شکلی که برخی از فعالان بخش خصوصی می‌گویند دولت ما را به حال خودمان بگذارد. قوانین شاید به شکل مستقیم بر روی صنایع اکتشافی تاثیر نگذارد،‌ اما به شکل غیرمستقیم حتما این صنایع را نیز درگیر خواهد کرد چرا‌که هرگونه تغییر مثبت و یا منفی در زنجیره تولید مواد معدنی بر روی صنایع اکتشافی نیز تاثیر می گذارد.

دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی IRAN GMEX با نگرش ویژه بر توسعه پایدار ۸ تا ۱۰ بهمن‌ماه ۹۷ در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها